Hyppää pääsisältöön

26.5.2025

Kuva
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan nuija. Kuva Jaana Pinson
Kaupunginhallitus hyväksyi tänään olleessa kokouksessaan ensi vuoden talousarviokehyksen, jonka mukaisesti toimialat lähtevät valmistelemaan ensi vuoden talousarvioesityksiään.

Vuoden 2026 talousarviokehys

Kaupunginhallitus hyväksyi äänestyksen jälkeen vuoden 2026 talousarviokehyksen, jonka mukaan lautakuntien tulee tehdä vuoden 2026 talousarvioesityksensä siten, että enintään seuraavat nettomenot toteutuvat:

  • Konsernihallinto: 22 319 500 €
  • Elinkeino- ja työllisyyspalvelut: 55 899 500 €
  • Kasvun ja oppimisen palvelut: 270 528 900 €
  • Kulttuuri- ja liikuntapalvelut: 49 314 200 €
  • Kaupunkirakennepalvelut: 16 507 800 €.

Keskustelun aikana Meri Lumela (Vihr.) esitti Arto Lampilan (Vihr.) kannattamana, että sivistyksen toimialalle lisätään kehykseen miljoona euroa. Rahoituksella turvataan tuen uudistuksen toteuttaminen ja muut lakisääteiset tehtävät. Lisäksi määrärahaa suunnataan edellisen vuoden tavoin koulujen oppimateriaalien uusimiseen ja Kylän Kattauksen päiväkoti- ja kouluruokailun toteuttamiseen. Tilapalveluiden toimialalle esitetään seuraavaa: Koulujen siivouksen laatu nostetaan säästötoimenpiteitä edeltävälle tasolle. Lisäys esitetään toteutettavan alijäämää kasvattamalla, sillä vastaavan määrärahan vähentämistä muiden toimialojen kehyksistä ei nähdä esityksessä realistisena.

Tony Melville (SDP) esitti puolestaan Jasmine Revon (SDP) kannattamana, että sivistyksen kehykseen osoitetaan 300 000 euroa lisää niin, että talousarviokehyksen loppusumma ei nouse. Esitetty summa vähennetään muiden toimialojen kehyksistä.

Äänestyksessä kokouksessa tehdyt esitykset asetettiin ensin toisiaan vastaan. Äänestyksessä Melvillen (SDP) esitys voitti Lumelan (Vihr.) esityksen äänin  9-4. Äänestyksen jälkeen todettiin yksimielisesti, että Melvillen esitys jää yksimielisesti kaupunginhallituksen päätökseksi.

Vuoden 2026 talousarvion kehyksen pohjana on kuluvan vuoden muutettu talousarvio. Sopeutustavoitteineen käyttötalouden kehys vuodelle 2026 on tiukka. Toimialojen esittämistä yhteensä noin 19 miljoonan euron lisäkehystarpeista kehyksessä on huomioitu noin 11 miljoonaa euroa. Lähtökohtaisesti kehystarpeina on hyväksytty vain lainsäädäntöön perustuvat vaatimukset sekä kaupungin sopimuksiin ja sitoumuksiin perustuvat hinnoittelumuutokset.

Kaupungin taloutta sopeuttavia toimia kehykseen sisältyy yhteensä 6,8 miljoona euroa. Näistä elinkeino- ja työllisyyspalveluiden määrärahaan kohdistuvia sopeutuksia on 6,2 miljoonaa euroa ja 0,6 miljoonaa euroa on muiden toimialojen ja Tilapalvelu-liikelaitoksen vuoden 2025 sopeutustoimien kustannusvaikutuksia vuodelle 2026. Kehykseen sisältymättömät mahdolliset lisä- ja kehittämistarpeet toimialojen ja Tilapalvelu-liikelaitoksen tulee rahoittaa asetettujen kehyksien sisältä, jotta sopeutustoimilla saadaan tasapainotettua kaupungin taloutta.

Edellä kuvatuilla arvioilla ensi vuoden talousarviokehyksessä vuosikate on 53,2 miljoonaa euroa ja se kattaa poistoista ja arvonalentumista 89 %. Tilikauden alijäämä on -6,3 miljoonaa euroa. Kuluvan vuoden toteutuessa maaliskuulta laaditun tilinpäätösennusteen mukaisesti kertyneitä ylijäämiä on vuoden 2026 lopussa 89,7 miljoonaa euroa. Kaupungin lainakanta laskee 3,5 miljoonaa euroa ja on vuoden 2026 lopussa 416,3 miljoonaa euroa eli 2 736 euroa/asukas. Vuoden 2026 lainankannan muutosta pienentää sote-kiinteistöjen kauppahinnan loppuosa 33,0 miljoonaa euroa, joka maksetaan kaupungille vuonna 2026. Investointimenot ovat investointisuunnitelman mukaan 84,6 miljoonaa euroa ja investointien tulorahoitusprosentti 63 %. Investointiohjelma täsmentyy talousarviovalmistelun yhteydessä.

Talousarvion 2026 kehyksen antamisen jälkeen käynnistyy lautakuntien ja Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunnan työ talousarvioesitysten valmistelemiseksi. Lautakunnat ja Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunta antavat omat talousarviokehykseen perustuvat talousarvioesityksensä 12.9.2025 mennessä. Kaupunginjohtajan talousarvioesitys esitellään kaupunginhallituksessa ja julkaistaan 20.10.2025. Kaupunginvaltuusto käy lähetekeskustelun talousarvioesityksestä 3.11.2025 ja päättää samalla veroprosentit vuodelle 2026. Kaupunginhallitus käsittelee talousarvioesitystä seminaarissaan 6.-7.11.2025 ja talousarvio hyväksytään kaupunginvaltuuston kokouksessa 24.11.2025.

Tikkakosken päiväkodin lakkauttaminen

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että Tikkakosken päiväkoti lakkautetaan. Tikkakosken päiväkoti on rakennuksena saavuttanut elinkaarensa pään. Päiväkoti vaatisi laajan peruskorjauksen tai puretun päiväkodin tilalle uudisrakennuksen. Oppilasmäärät ovat lähteneet laskuun Tikkakosken alueen kouluissa. Oppilaiden määrä on laskenut vuodesta 2020 syksyyn 2025 noin 120 oppilaalla. Vuoteen 2028 mennessä oppilasmäärä laskee edelleen noin 120 oppilaalla.

Kaupungin talousarvioon liittyneiden päätösten mukaan lukuvuoden 2025 alusta Liinalammin koululta 3.- ja 4.-luokan oppilaat siirtyvät Luonetjärven koulun tiloihin. Elokuussa 2025 Tikkakosken päiväkodin varhaiskasvatusryhmät siirtyvät Luonetjärven ja Liinalammin päiväkoteihin. Liinalammin koulun puolelta vapautuviin luokkatiloihin tehdään 4-6-vuotiaille lapsille soveltuvia päiväkotitiloja sekä ulkoilualueista tehdään päiväkoti-ikäisille lapsille soveltuvia toiminnallisia alueita ja Tikkakosken päiväkodin rakennuksen käytöstä luovutaan 31.7.2025.

Tikkakosken päiväkodin huoltajille ja henkilöstölle on pidetty tiedotus- ja keskustelutilaisuudet helmikuussa 2025. Palveluohjauksen henkilökunta on neuvotellut huoltajien kanssa lasten siirtymiset Luonetjärven ja Liinalammin päiväkoteihin. Huoltajien toiveet lasten siirtymisistä muihin päiväkoteihin on myös huomioitu.

Keskustan valtuustoryhmän ym. valtuutettujen valtuustoaloite inklusiivisen valmistavan opetuksen käyttöönotto Jyväskylän alakouluissa

Kaupunginhallitus käsitteli osaltaan vastauksen Keskustan valtuustoryhmän sekä 29 valtuutetun aloitteeseen, jossa esitetään, että Jyväskylän kaupungin tulisi ottaa Espoon kaupungin mallin mukaisesti inklusiivisen valmistavan opetuksen järjestäminen käyttöön.

Vastauksessa todetaan, että Jyväskylän kaupungin kasvun ja oppimisen palveluissa on järjestetty jo useamman vuoden ajan inklusiivista valmistavaa opetusta.  Oppilasmäärät ovat olleet yksittäisiä ja koskeneet oppilaita, jotka ovat olleet jo varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa Jyväskylässä, mutta heidän kokonaistuntimääränsä kyseisessä palvelussa on jäänyt pieneksi ja suomen kielen kehittyminen on jäänyt alle kehittyvän kielitaidon taitotason (taso A1/kieliä koskeva yhteinen eurooppalainen viitekehys).  1.8.2024 alkaen inklusiivisen valmistavan opetuksen aloitti 11 oppilasta ensimmäisellä vuosiluokalla.

Inklusiivinen valmistava opetus on tarkoitettu vasta maahan saapuneelle (alle 4 vuotta), ensimmäisen luokan oppilaalle, joka ei ole saavuttanut vielä esiopetuksen aikana suomen kielessä eurooppalaisen viitekehyksen mukaista kehittyvät alkeiskielitaidon tasoa A1.1. Jokainen vieraskielinen oppilas siirtyy Jyväskylässä 1.8.2025 omaan lähikouluunsa 1. vuosiluokalle, jossa oppilas aloittaa tarvittaessa valmistavan opetuksen statuksella. Häntä ei oteta perusopetuksen oppilaaksi, vaan hänelle tehdään oppilaaksiottopäätös valmistavaan opetukseen vuoden määräajaksi. Kesken lukuvuotta tai kesän aikana Suomeen saapuneet 1. vuosiluokan oppilaat ohjataan tarvittaessa edelleen ryhmämuotoiseen valmistavaan opetukseen. Oppilas integroituu samalla sosiaalisesti oman asuinalueensa lasten kanssa, eikä hänen tarvitse kulkea toiselle puolelle kaupunkia ryhmämuotoiseen valmistavaan opetukseen. Hän oppii samalla lukemaan ja kirjoittamaan ikätovereiden kanssa.

Koska suomen kieli on kehittyvän alkeiskielitaidon tasolla, ei valmistavan opetuksen oppilaan tarvitse saavuttaa lukuvuosiarvioinnin tavoitteita. Hän saa vuoden lisäaikaa oman asuinalueensa koulussa. Tähän mennessä kaikki inklusiivisessa valmistavassa opetuksessa olleet oppilaat ovat saavuttaneet vuosiluokkaistetut tavoitteet ja siirtyneet toiselle vuosiluokalle. Valmistavan opetuksen päätyttyä oppilas jatkaakin koulunkäyntiä perusopetuksessa samalla luokalla ilman ylimääräistä siirtymää uuteen opetusryhmään/kouluun.

Jyväskylän kaupungin talousarviokirjaan on jo kirjattu vuodelle 2025 yhdeksi tavoitteeksi inklusiivisen valmistavan opetuksen laajentaminen koskemaan kaikkia niitä vuonna 2018 syntyneitä oppilaita, jotka ovat kokonaisen vuoden esiopetuksessa. Valtuustoaloitteessa ehdotettu toiminta on siten jo hyväksytty kaupunginvaltuuston toimesta.

_____

Kaupunginhallitus päätti lisäksi vastaanottaa testamenttisaannon, jossa testamentin tekijä on määrännyt omaisuuttaan käytettäväksi vanhusten asumisen tukemiseen. Testamentilla saatavan omaisuuden käytöstä päätetään tarkemmin myöhemmin mutta alustavasti pohdittuja käyttökohteita voisivat tarkoitemääräyksen mukaisesti olla esimerkiksi yli 75-vuotiaiden asukkaiden tonttiliittymien auraus ja ikääntyneiden palveluliikenne.

Kaupunginhallitus nimesi lisäksi kutsuntalautakuntaan Seija Helanderin, Saeed Dämanin ja Vesa Närhen. Varajäsenet ovat sijaantulojärjestyksessä Antti Laitinen, Markku Lamberg, Petri Vähäkangas ja Marja-Liisa Tuikkanen. Korpilahden Veteraanien Asuntosäätiön hallitukseen nimettiin Arto Liikanen (varalla Petri Jalonen) ja Anne Paasonen (varalla Sirpa Kaikkonen).

Lisäksi kaupunginhallitus valmisteli uudelle kesäkuussa työnsä aloittavalle kaupunginvaltuustolle uusien toimielinten nimeämiseen sekä valtuuston kokouskäytänteisiin liittyviä päätöksiä. Valtuuston päätettäväksi etenee jäsenten ja varajäsenten nimeäminen kaupunginvaltuuston vaalilautakuntaan, kaupunginvaltuuston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajien valinta, kaupunginhallitusten jäsenten ja varajäsenten valinta samoin kuin jäsenten ja varajäsenten valitseminen keskusvaalilautakuntaan, tarkastuslautakuntaan, kaupunkirakennelautakuntaan, rakennus- ja ympäristölautakuntaan, sivistyslautakuntaan, kulttuuri- ja liikuntalautakuntaan, elinkeino- ja työllisyyslautakuntaan, Jyväskylän seudun jätelautakuntaan, seudulliseen ympäristöterveyslautakuntaan, seudulliseen joukkoliikennelautakuntaan, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian yhtymävaltuustoon sekä Sisä-Suomen poliisilaitoksen neuvottelukuntaan. Valtuusto valitsee myös kiinteistötoimitusten uskotut miehet. Lisäksi valtuusto päättää ensimmäisessä kokouksessaan kunnan ilmoitusten julkaisemisesta, kaupunginvaltuuston kokouskäytännöistä ja kokousajoista.


Kaupunginhallituksen kokouksen esityslista

Kaupunginhallituksen esityslistat ja pöytäkirjat

Lisätietoja

Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Caius Forsberg, p. 044 061 1712 (esteellinen Jäähalli Oy:n ja Hippos GP Oy:n yhtiökokousasioissa)

Kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Meri Lumela, p. 050 554 7167 (puheenjohtajana Jäähalli Oy:n ja Hippos GP Oy:n yhtiökokousasioissa)

Jyväskylän kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Jari Colliander, p. 040 740 1850

Kaupunginjohtaja Timo Koivisto, p. 050 336 2819

Asiasanat: