Hyppää pääsisältöön

14.5.2025

Kuva
Viisi lasta istuu ringissä ja viittaavat. Kuva Anette Aittanen
1.8.2025 voimaan tuleva esi- ja perusopetuksen tuen lakiuudistus tuo rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia opetuksen sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämiseen.

Jatkossa kaikkien esiopetuksessa olevien lasten ja perusopetuksen oppilaiden oppimista tuetaan kolmiportaisen tuen sijaan oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä ja ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla ryhmän, lasten ja oppilaiden tarpeiden mukaisesti.  

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestetyillä tarkoitetaan muun muassa opettajien välisen yhteistyön vahvistamista ja oppituntien aikana tapahtuvaa oppilaiden ryhmittelyä. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.  

Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, on lapsella ja oppilaalla oikeus saada myös yksilökohtaisia tukitoimia. Näillä tarkoitetaan esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan antamaa opetusta osittain tai kokonaan pienryhmässä tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta erityisluokassa.

Lukuvuoden 2025–2026 aikana nykyistä tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten ja oppilaiden tuen tarve arvioidaan ja päivitetään uuden lain mukaiseksi. Arviointia toteutetaan yhteistyössä lapsen, oppilaan ja huoltajien kanssa.  

Valtakunnalliset esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet on päivitetty helmikuussa 2025 ja opetussuunnitelman paikalliset perusteet on päätettävä sivistyslautakunnassa 20.5.2025. 

Lisätietoja: 
oppimisen tuen asiantuntija Anne Heino, kasvun ja oppimisen yhteiset palvelut, puh. 050 470 8873 
koordinaattori Sanna Vuorinen, kasvun ja oppimisen yhteiset palvelut, puh. 040 844 6337