Hyppää pääsisältöön

22.4.2025

Kuva
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan nuija. Kuva Jaana Pinson
Kaupunginhallitus päätti tänään olleessa kokouksessaan hakea rahoitusta kahteen eri vetyhankkeeseen.

Jyväskylän kaupungin osallistuminen Nordic H2 Transport LIFE -hankkeeseen 2026-2029

Kaupunginhallitus päätti, että Jyväskylän kaupunki hakee Nordic H2 Transport LIFE -hanketta yhdessä konsortiojäsenten kanssa. Kaupungin osalta hankkeen omarahoitusosuuteen, joka on enintään 240 000 euroa vuosien 2026-2029 aikana, varaudutaan kaupungin erityisrahoituksen kustannuspaikalta.

Kaupungin hakeman hanke tukee liikenteen vihreää siirtymää edistämällä vihreän vedyn käyttöä liikenteen energianlähteenä. Hankkeen keskiössä ovat erilaiset vetyliikenteen pilotit, jotka vastaavat vedyn turvallisen liikennekäytön ja pohjoismaisten olosuhteiden erityishaasteisiin. Hanke tukee Jyväskylän asemaa vetykäyttöisen liikenteen kehityksen kärjessä.

Jyväskylä pilotoi vihreällä vedyllä toimivia busseja ja avaa Suomen ensimmäisen suuren kapasiteetin vetytankkausaseman vuonna 2025. Vetybussipilotti on rahoitettu kahdeksi ensimmäiseksi vuodeksi, mutta pilotin jatkaminen ja vetybussien käyttöönoton mahdollistaminen vaatii lisäresursseja. Hanke mahdollistaa vihreällä vedyllä kulkevien bussien pilotoinnin jatkumisen ja jatkokehittämisen Jyväskylässä osana joukkoliikennettä vuoteen 2029 saakka. Hanke tiivistää yhteistyötä alueen vetytoimijoiden kanssa tukien Jyväskylän kaupungin elinkeinopalveluiden roolia alueen vetytalouden edistämisessä. Hankkeessa tehtävät selvitykset vetyliikenteen ja vetylentämisen kehittämisen tueksi sekä hankerahoituksella rakennettava testausympäristö vetykäyttöisten polttokennoajoneuvojen testaamiseen kasvattaa alueen TKI-panostuksia vetyteemassa.

EU:n LIFE-ohjelma rahoittaa hankkeita, joiden tavoitteena on hidastaa ilmastonmuutosta ja tukea ympäristön- ja luonnonsuojelun toteutumista kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. LIFE-ohjelman Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja siihen sopeutuminen -alaohjelmasta rahoitetaan toimia, joilla tuetaan siirtymistä tieliikenteessä päästöttömään liikkuvuuteen.

Jyväskylän kaupungin hakeman Nordic H2 Transport LIFE -hankkeen kokonaiskustannus vuosille 2026-2029 (42 kk) on noin 5 600 000 euroa. Hankkeesta 60 % rahoitetaan LIFE -ohjelmasta ja 40 % konsortion omarahoitusosuuksista. Jyväskylän kaupungin omarahoitusosuus on konsortiossa enintään 240 000 euroa jakautuen vuosille 2026-2029. Jyväskylän kaupungin omarahoitusosuuteen voidaan hakea ympäristöministeriön avustusta. Avustuksen määrä on enintään 50 000 euroa ja se haetaan sen jälkeen, kun hanke on saanut myönteisen rahoituspäätöksen LIFE-ohjelmasta.

Hankekonsortioon kuuluuvat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia, Keski-Suomen pelastuslaitos, Koiviston Auto -konserni ja portugalilainen linja-autojen valmistaja CaetanoBus.

Vetytalouden hankkeen hakeminen Kestävän kaupunkikehittämisen rahoituksesta

Kaupunginhallitus päätti, että Jyväskylän kaupunki hakee vetytalouteen keskittyvää hanketta Keski-Suomen liitolta EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmasta Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027. Hallitus päätti lisäksi, että hankkeen kuntarahoitusosuus rahoitetaan kaupungin erityisrahoituksesta elinkeino- ja työllisyyspalveluiden toimialalla.

Hanke toteuttaa työ- ja elinkeinoministeriön ja Jyväskylän kaupungin vuonna 2021 solmiman innovaatioekosysteemisopimuksen tavoitteita, joihin kuuluu vetytalouden kehittäminen. Hankkeen avulla mahdollistetaan vetyteknologian pilotointeja, tehostetaan EU-rahoituksen hyödyntämistä ja vauhditetaan yksityisten investointien syntymistä yritysten kasvun tueksi. Samalla vahvistetaan yhteistyötä Cefmof-säätiön, VTT:n, Jyväskylän yliopiston (JYU), Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK), Yritystehtaan ja Kasvu Openin sekä alueen yritysten välillä.

Hankkeen kokonaisbudjetti on 555 286,33 euroa, josta kuntarahoitusosuus on 217 714,55 euroa. Toteutusaikataulu on 1.8.2025–31.12.2027.

Jyväskylän kaupungin lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle selontekoluonnoksesta aluekehittämisen ja EU:n alue- ja rakennepolitiikan kokonaisuudesta ja lainsäädännöstä

Kaupunginhallitus antoi työ- ja elinkeinoministeriölle lausunnon selontekoluonnoksesta aluekehittämisen ja EU:n alue- ja rakennepolitiikan kokonaisuudesta ja lainsäädännöstä.

Kaupungin lausunnossa painottuu kaupunkien keskeinen rooli seutukuntien kehittäjinä, alueiden erityispiirteiden mahdollistaminen sekä aluekehittämisen rahoitukseen liittyvän hallinnollisen kuorman vähentäminen. Kaupungin mukaan aluekehittämislainsäädännön kirjaus, jonka perusteella maakunnan liitto ei voi myöntää tukea yksittäiselle yritykselle sen oman liiketoiminnan kehittämiseen, on tiukan kategorinen ja estää järkevän operoinnin julkisen ja yksityisen sektorin yhteisissä kehittämishankkeissa.

Asetuksessa tai vähintään asetusmuistiossa tulisi selkeästi ilmaista, että maakunnan liitto voi myöntää tukea yksittäiselle yritykselle osana laajempaa kehittämishanketta hankkeen aluekehittämistavoitteiden saavuttamiseksi. Kirjauksen haaste korostuu etenkin ekosysteemisopimusta toteuttavan kestävän kaupunkikehittämisen EAKR-rahoituksen hankkeissa, joissa yhtenä pääasiallisena tavoitteena on TKI-yhteistyön lisääminen julkisen ja yksityisen sektorin välillä. Rahoitusehtojen tulisi siis sallia yksityisen ja julkisen sektorin yhteiskehittäminen yhteis- tai rinnakkaishankkein, jotta rahoituksen tuella päästäisiin aiempaa vahvempaan yhteistyöhön ja rahoitus mahdollistaisi aidon yhteiskehittämisen alueiden eduksi.

Jassin Rezain (Vihr.) ym. valtuutettujen valtuustoaloite kansalaisuusjuhlan järjestämiseksi Jyväskylässä

Kaupunginhallitus käsitteli osaltaan vastauksen Jassin Rezain (Vihr.) ja 42 muun valtuutetun aloitteeseen kaupungin järjestämistä juhlista tai kutsuvierastilaisuudesta Suomen kansalaisuuden saaneille kuntalaisille. Asia etenee seuraavaksi valtuustoon.

Aloitteessa esitetään, että juhlan avulla voidaan vakauttaa ja vahvistaa osallisuutta ja demokratiaa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä eri väestöryhmien yhteenkuuluvuutta ja tasa-arvoa kaupungissa. Vastauksessa esitetään, että osallisuuden ja varhaisen yhteiskuntaan kuulumisen sekä kaupungin veto- ja pitovoiman edistämiseksi Jyväskylään suunnitellaan kaupunkiin muuttaneiden vieraskielisten asukkaiden oma tapahtuma. Kerran vuodessa järjestettävään Welcome to Jyväskylä -tapahtumaan kutsutaan juhlaa edeltäneiden 12 kuukauden aikana kaupunkiin muuttaneet vieraskieliset asukkaat. Juhla on tarkoitus järjestää ensimmäisen kerran vuonna 2026.

Tapahtuman tavoitteena olisi elinvoiman, veto- ja pitovoiman vahvistaminen, kansainvälisten osaajien työllistyminen ja elämänlaadun parantaminen, yhteenkuuluvuuden tunteen edistäminen sekä verkostojen kehittäminen ja vahvistaminen. Käytännössä tilaisuudessa voisi olla esimerkiksi kaupungin palveluiden esittelyä, tervetulleeksi Jyväskylään toivottaminen ja eri pisteillä tapahtuvaa verkostoitumista. Tapahtuman teemoja voi nostaa myös valmistuvasta Jyväskylän kaupunkistrategiasta.

Tapahtumaan tulee ilmoittautua etukäteen ja tarvittaessa osallistujamäärää rajoitetaan kustannusten pitämiseksi hallinnassa. Tapahtuman kustannukset sisältävät tarjoilukustannukset noin 200 hengelle (2000 €) sekä viestintä- ja markkinointikustannukset sekä mahdolliset käännöskulut, mahdolliset ulkopuolisen juontajan/puhujan, esiintyjän kulut. Alustava kustannusarvio koko tilaisuudesta on siten noin 4000-5000 euroa/juhla. Kustannus sisällytetään vuoden 2026 talousarvioon. Tilaisuus toteutetaan jatkossa International House Jyväskylän normaalina palveluna.

Keskustelun aikana Joni Parkkonen (PS) esitti Tapio Puolimatkan (KD) ja Timo Lehtosen (PS) kannattamana, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi. Palautuksen perusteluissa todettiin, että tervetulojuhla tulisi järjestää kaikille kuntaan muuttaneille, ei ainoastaan vieraskielisille tai vaihtoehtoisesti juhlaa ei järjestetä lainkaan. Palautusesitys kuitenkin hävisi äänestyksessä äänin 9-3 ja keskustelua aiheesta jatkettiin. Keskustelun aikana ei tehty muutosesityksiä, joten asia hyväksyttiin pohjaesityksen mukaisena.

Elinkeino- ja työllisyyspalveluiden toimialan toimialajohtaja Ari Tolosen virantoimitusvelvollisuuden muutos ja kokonaispalkan tarkistaminen 1.5.2025 alkaen

Kaupunginhallitus päätti elinkeino- ja työllisyyspalvelut toimialan toimialajohtaja Ari Tolosen virantoimitusvelvollisuuden muutoksesta 1.5.2025 alkaen siten, että toimialajohtajan virkatehtäviin liitetään toistaiseksi elinkeinopalveluiden palvelualueen palvelujohtajan (elinkeinojohtajan virkanimike) virkatehtävät. Samalla päätettiin, että toimialajohtajan kokonaispalkka on 1.5.2025 alkaen 9 400 euroa (muutos nykytilaan nähden 195,70 euroa.)

Taustalla on elinkeinopalveluiden palvelualueen palvelujohtajan eli elinkeinojohtajan siirtyminen muihin tehtäviin ja siten viran auki tuleminen 1.5.2025 alkaen. Kaupungin johtamisjärjestelmää ohjaavien periaatteiden mukaan toimialan johtamista on mahdollista tiivistää siten, että toimialajohtaja johtaa oman toimialansa lisäksi myös toimialan alle sijoittuvaa palvelualuetta. Tämä on mahdollista, mikäli se arvioidaan johtamisen ja toiminnan laajuuden kannalta perustelluksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Elinkeinopalveluiden palvelualueen nykytilanteessa on perusteltua muuttaa toimialajohtajan virantoimitusvelvollisuutta siten, että toimialajohtajan virkatehtäviin kuuluvat elinkeinopalveluiden palvelualueen palvelujohtajan (elinkeinojohtaja) virkatehtävät, jonka myötä elinkeinopalveluiden palvelujohtajan (elinkeinojohtaja) virka tullaan lakkauttamaan.

-----

Lisäksi kokouksessa hyväksyttiin perinnön luovuttamista koskeva asia esityslistan mukaisesti.

Lisätietoja: 
- Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Caius Forsberg, p. 044 061 1712 
- Jyväskylän kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Meri Lumela, p. 050 554 7167 
- Jyväskylän kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Jari Colliander, p. 040 740 1850
- Kaupunginjohtaja Timo Koivisto, p. 050 336 2819 (esteellinen vetyhankkeita koskevissa asioissa) 
- Kansliapäällikkö Heli Leinonkoski, p. 050 365 4287 (esittelijänä vetyhankkeita koskeneissa asioissa)