Hyppää pääsisältöön

12.3.2025

Kuva
Kaksi tyttöä opiskelmassa. Kuva Anette Aittanen
Jyväskylän perusopetuksessa oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia kerätään väkivallan, kiusaamisen, häirinnän ja syrjinnän vastaisen toimintamallin (VKHS) käytöstä. Kasvun ja oppimisen arviointityöryhmä vierailee maaliskuun aikana satunnaisesti valituilla seitsemällä koululla ja haastattelee oppilaita.

Koululta valitun oppilasryhmän kanssa arvioidaan, miten VHKS-toimintamalli on vaikuttanut turvallisen kouluarjen edistämisessä. Arviointia tehdään toiminnallisten menetelmien avulla. 

Oppilaiden kanssa keskustellaan arjen esimerkkien kautta muun muassa, miten VHKS-malli on otettu käyttöön koululla, ovatko oppilaat olleet mukana mallin toteutuksessa ja miten seurannan ja puuttumisen käytänteitä toteutetaan koulussa. Kerättyä tietoa hyödynnetään VHKS-toimintamallin jatkokehitystyössä ja käytäntöön soveltamisessa. 

Arviointikäynnit ovat osa Jyväskylän kasvun ja oppimisen palvelujen (varhaiskasvatus, perusopetus ja nuorisopalvelut) kehittämisohjelmaa. Ohjelman lukuvuoden 2024–2025 teemana on yhteisöllisyys ja hyvinvointi.  

Lisätietoja: 
puheenjohtaja Maiju Tiittanen, kasvun ja oppimisen arviointityöryhmä, p. 050 3118231

 

Asiasanat: