14.2.2025
Joukkoliikennelautakunnan käsittelyssä 20.2. tilinpäätös ja Linkki-liikenteen kesäaikataulut

Joukko- ja palveluliikenteen vuoden 2024 tilinpäätös
Joukko- ja palveluliikenteen tilinpäätös käsitellään osana Jyväskylän kaupunkirakennepalveluiden tilinpäätöstä. Joukko- ja palveluliikenne koostuu Jyväskylän kaupungin sekä seudullisen joukkoliikenteen osakokonaisuuksista.
Jyväskylän kaupunkia koskeva osuus sisältää koulukuljetusten suunnittelun, Jyväskylän Linkki-VIP -palveluliikenteen ja Korpilahden asiointiliikenteen kustannukset, Jyväskylän pysäkki-infran kehittämisen sekä pysäkkien infonäyttöjen tietoliikennekustannukset. Positiivisen matkamääräkehityksen ansiosta vuoden 2024 toimintatulot ylittyivät 23 014 eurolla. Toimintamenot alittuivat 176 366 eurolla, huolimatta palveluliikennöinnin kustannusten 10 709 euron ylittymisestä ja Louhunsalmen siltavaurion aiheuttamista, budjetoimattomista taksikustannuksista. Syynä toimintamenojen alitukseen oli Linkkikeskuksen valmistumisen viivästyminen, jolloin toimintojen siirtymiseen varatut määrärahat jäivät käyttämättä. Kokonaisuudessaan toimintakate oli 199 381 euroa arvioitua parempi.
Seudullisen joukkoliikenteen kustannuksiin sisältyvät joukkoliikenteen järjestämisen ja hallinnoinnin sekä seudullisen joukkoliikennelautakunnan kustannukset. Vuoden 2024 alusta toteutui Jyväskylän seudun joukkoliikenteen viranomaisalueen laajaneminen Hankasalmelle, Petäjävedelle, Toivakkaan ja Äänekoskelle. Tilinpäätöksessä seudullinen joukkoliikenne on alueen laajenemisen takia eriytetty kahdelle kustannuspaikalle, joista Seutu 1 -kustannuksiin sisältyy Jyväskylän kaupunkia, Laukaata, Muuramea ja Toivakkaa koskevat kustannukset ja Seutu 2 -osioon Äänekoskea ja Hankasalmea koskevat kustannukset. Omina kustannuksinaan käsitellään myös joukkoliikennelautakunnan toiminnan kustannukset.
Toimintatulot alittuivat seudullisessa joukkoliikenteessä 304 500 eurolla. Suurin osa alituksesta kohdentui Seutu 2- kustannuspaikalle ja aiheutui Hankasalmen ja Äänekosken suuntien arvioitua vähäisempinä toteutuneista asiakastuloista. Näiden suuntien liikenne käynnistyi Linkki-liikenteenä vasta kesäajokaudelle 2024, joten asiakastuloja ei talousarvioon voitu arvioida riittävän tarkasti. Joukkoliikenteeseen myönnettyjen valtioapujen osuus ylittyi 251 000 eurolla ja kuntien maksuosuudet nousivat 239 500 eurolla. Kokonaisuudessaan seudullisen toiminnan tulot ylittyivät 263 000 eurolla.
Toimintamenoissa joukkoliikenteen merkittävimmät kustannuserät eli liikennöintikustannukset ylittyivät 496 700 eurolla ja ICT-palvelujen kustannukset 39 200 eurolla. Vastaavasti asiantuntijapalveluihin, rahoitus ja pankkipalveluihin, ilmoitus- ja markkinointimenoihin sekä henkilöstökustannuksiin varattua rahoitusta kului 162 600 euroa arvioitua vähemmän. Kaikkiaan seudullisen joukkoliikenteen toimintamenot ylittyivät 394 100 eurolla.
Kokonaisuudessaan seudullisen joukkoliikenteen toimintakatetavoite vuodelle 2024 oli –8,02 miljoonaa euroa. Talouden toteuma oli –8,15 miljoonaa euroa, eli tavoitteesta jäätiin 131 000 euroa. Tilinpäätöstä tarkasteltaessa on otettava huomioon, että tilinpäätöksen seudullisen joukkoliikenteen toimintakatetavoite on Jyväskylän kaupungin toimintakate, jossa ei näy muiden kuntien maksamat osuudet. Muiden kuntien osuudet on kirjattu toimintatuloihin jäsenkuntien maksuosuuksina.
Linkki-joukkoliikenteen alustavat kesäaikataulut ja reitit 2.6.–6.8.2025
Linkki-paikallisliikenteen uusi linjasto otettiin käyttöön kesäkuussa 2024 Jyväskylässä ja Muuramessa. Kuntien heikentyneen taloustilanteen vuoksi uuden linjaston käyttöönotto toteutui palvelutasoltaan suunniteltua suppeampana ja kustannuksiin tehtiin jo lähtövaiheessa noin 400 000 euron karsinnat.
Määrärahoja ei ole lisätty vuodelle 2025, joten kesäliikenteeseen ei ole luvassa merkittäviä liikenteen lisäyksiä tai muutoksia linjastoon, palvelutasoon ja reitteihin. Uusia ns. kauppalinjoja 45 ja 46 esitetään ajettavaksi tulevana kesänä myös arkipäivisin, mutta hieman talvikautta suppeammalla palvelutarjonnalla. Kesän 2025 aikataulu- ja reittimuutoksissa on otettu mahdollisuuksien mukaan huomioon aikatauluja, reittejä ja vuorojen lähtöaikoja koskevat asiakaspalautteet.
Joukkoliikennelautakunnalle esitetään Linkki-paikallisliikenteen kesän 2025 alustavien aikataulujen hyväksymistä esitetyn mukaisesti. Lisäksi esitetään, että lautakunta antaa palvelupäällikölle valtuudet tehdä tarvittaessa korjauksia tarkempiin aikataulusuunnitelmiin. Edelliseen kesäajokauteen verrattuna pieniä muutoksia on suunniteltu seuraaville linjoille:
Linja S2: Kortemäestä on lähtenyt arkipäivisin kello 6.55 vuoro, joka on ollut Sairaala Novalla noin kello 7.05. Kello 7.00 aikaan töistä pääsevät työntekijät eivät ole ennättäneet kyseiseen vuoroon, mistä on tullut Linkille palautteita. Näiden pohjalta vuoron arkipäiväliikenteen M-P lähtöaikaa Kortemäestä siirretään viidellä minuutilla eteenpäin. Uusi lähtöaika Kortemäestä on kello 7.00.
Linja S3: Lauantai- ja sunnuntai-iltapäivien vuoroilla on ollut vaikeuksia pysyä aikataulussa, kun autokierrossa on ollut vähemmän ajoaikaa kuin arkipäivisin. Kesälle 2025 muutetaan linjan iltapäiväaikatauluja ja tehdään niihin pieniä porrastuksia, jotta vuorot eivät ajaisi myöhässä. Mikäli suunnitellut muutokset eivät poista myöhästymisiä, on harkittava vara-auton ottamista hetkeksi linjalle helpottamaan iltapäivien aikatauluongelmia.
Linja S4: Lauantai- ja sunnuntai-iltapäivien vuoroilla on ollut vaikeuksia pysyä aikataulussa, koska autokierrossa on viikonloppuisin ollut vähemmän ajoaikaa kuin arkipäivisin. Kesälle 2025 muutetaan linjan iltapäiväaikatauluja ja tehdään niihin pieniä porrastuksia, jotta vuorot eivät ajaisi myöhässä. Mikäli suunnitellut muutokset eivät poista myöhästymisiä, on harkittava vara-auton ottamista hetkeksi linjalle helpottamaan iltapäivien aikatauluongelmia.
Linja 3: Arkipäivisin linjalla on ollut vaikeuksia ehtiä Vaajakoskelta kello 21.45 lähdölle, joten siirretään linjan lähtöä klo 21.45 Vaajakoskelta viidellä minuutilla eteenpäin niin, että uusi lähtöaika Vaajakoskelta on kello 21.50. Myös autokierrossa seuraavina olevien lähtöjen lähtöaikoja siirretään viidellä minuutilla eteenpäin, jolloin uudet lähtöajat ovat Novalta kello 22.20 ja Vaajakoskelta kello 22.50.
Linja 8: Linjan ajoaika keskustaan oli kesällä 2024 jokaisella vuorolla 15 minuuttia. Kaikki vuorot eivät tuossa ajassa sinne ennättäneet ajaa, joten jatkossa ajoaikaa keskustaan on kasvatettu 16 minuuttiin jokaisella vuorolla.
Linja 9 ja 9K: Linkki-joukkoliikenne on saanut paljon palautteita, joissa toivotaan reittiä jatkettavaksi Savulahdesta Palokankeskukseen. Autokierroilla on arveltu kesällä ja syksyllä olevan siihen riittävästi ajoaikaa. Kuluvan talven toteutuneiden ajoaikojen perusteella voidaan arvioida, että vuorojen pitäisi ennättää ajaa nykyisten autokiertojen ja aikataulujen puitteissa säännöllisesti Palokankeskuksen ensimmäiseen kiertoliittymään ilman aikatauluongelmia. Siten kesän 2025 reitit on tarkoitus jatkaa Savulahdesta Palokankeskukselle saakka siten, että vuorot kääntyvät takaisin ensimmäisessä kiertoliittymässä. Vuoron lähtö- ja päätepiste Palokankeskuksella on Palokanorsi L-niminen pysäkki. Linjan aikatauluihin on tehty myös muita pieniä muutoksia asiakastoiveiden perusteella mm. Novan työntekijöiden paremmin töihin ehtimiseksi.
Linja 13: Vuorot eivät ole päässeet lähtemään ajallaan kello 7.40 Kauppatorilta kohti Tikkalaa, jolloin ne ovat olleet myöhässä myös Tikkalasta kello 8.15 lähdöllä. Muutetaan kesälle M-P-päivisin vuorojen lähtöaikoja viidellä minuutilla eteenpäin Kauppatorilta ja Tikkalasta. Uudet lähtöajat ovat kello 7.45 Kauppatorilta ja kello 8.20 Tikkalasta.
Linja 16: Kesällä 2024 linja ajoi arkipäivisin kello 05.00 vuoron Muuratsalosta. Talvella kyseistä vuoroa ei ole ajettu, vaan sen on korvannut Muuramesta kello 4.45 lähtevä vuoro, joka on poikennut Muuratsalossa ennen Jyväskylän keskustaan ajoa. Sama muutos tehdään kesän 2025 liikenteeseen, jotta varhaisaamuina voidaan palvella yhdellä autolla isompi alue ja tarjota myös muuramelaisille mahdollisuus aikaiseen kesäaamun vuoroon. Lisäksi aikaistetaan Muuratsalosta arkisin kello 06.00 lähtevää vuoroa viidellä minuutilla, jotta sillä ehtii paremmin vaihtoyhteyksiin Jyväskylän keskustassa. Mikäli Louhunsalmen silta on ajokiellossa kesäaikana, liikennöidään linja 16 vain Säynätsaloon asti/ Säynätsalosta alkaen.
Linja 21: Osa linjan vuoroista ei ole päässyt lähtemään ajallaan Muuramesta ja ne on ajettu myöhässä. Muutetaan nykyistä lähtöaikaa Muuramesta Jyväskylään päin viidellä minuutilla siten, että aikaisempi Muuramen lähtöaika 30 minuuttia yli tasatunnin on jatkossa 35 minuuttia yli tasatunnin. Samalla muutos porrastaa vuorojen kulkua ja palvelutasoa suhteessa Säynätsalosta Jyväskylän keskustaan kulkevaan linjaan 16.
Linja 22: Arkipäivisin kello 5.55 vuoro Tikkakoskelta ei ole aina päässyt lähtemään ajallaan takaisin kohti kaupunkia, siksi Jyväskylä–Tikkakoski -vuoro kello 5.15 aikaistetaan lähtemään kello 5.10, jotta sitä seuraava Tikkakoski-Jyväskylä -vuoro pääsee lähtemään ajallaan.
Linja 23: Kirristä Jyväskylän keskustaan ajettavien vuorojen lähtöaikaa myöhästytetään viidellä minuutilla, jolloin vuorojen aikatauluja saadaan paremmin porrastettua linjan 22 vuorojen kanssa Palokankeskukselta keskustaan päin. Uudet lähtöajat Kirristä ovat arkisin 10 minuuttia yli tasatunnin.
Linja 32: Ilomäen tienhaarasta arkipäivisin kello 8.15 Jyväskylän keskustaan lähtenyt vuoro on päässyt lähtemään usein vasta kello 8.20. Siksi Ilomäen tienhaaran arkipäivisin ajettavan vuoron lähtöaikaa siirretään viidellä minuutilla eteenpäin, jolloin uusi lähtöaika Ilomäestä on kello 8.20.
Linja 41: Linjalle on tehty vuorojen paremmaksi aikataulussa pysymiseksi useita pieniä aikataulumuutoksia. M-S-päivien Iltaliikenteestä supistetaan yksi Peurungassa käynti pois ja vuoro siirretään lähtemään Laukaan keskustasta takaisin kohti Jyväskylää. Lisäksi M-P-päivien iltaliikenteestä supistetaan Jyväskylässä yksi Keskussairaalalla käynti pois ja vuoro siirretään lähtemään Jyväskylän keskustasta kohti Laukaata.
Linja 42: Linjalla oli viime kesänä ajantasaus Vaajakosken Vesmanninmäellä kello 7.30, jonne vuoro ehti hyvissä ajoin ja odotusaikaa oli joskus yli 10 minuuttia. Tasausaikaa aikaistetaan 10 minuutilla, jolloin vuorolle ei juuri tule odottelua Vesmanninmäellä. Samalla keskustan aikaa aikaistetaan 10 minuutilla, jolloin vuoron uusi lähtöaika Jyväskylän keskustasta on kello 7.35.
Linjat 45 ja 46: Linjat liikennöivät kaikkina viikonpäivinä talvikauden tapaan, mutta arkipäivisin liikennöinti päättyy kaksi tuntia aiemmin kuin talvikaudella, eli noin kello 18.00 maissa. Viikonloppuliikenne ajetaan kuten kesällä 2024.
Linja 141: Kello 16.50 Jyväskylästä lähtevä vuoro ei ole pysynyt aikataulussa Laukaan ja Suolahden aikataulujen osalta. Siksi Laukaan ja Suolahden aikataulua muutetaan viidellä minuutilla, samoin Äänekoskelle saapumisaikaa. Laukaan uusi lähtöaika on kello 17.40 ja Suolahden uusi lähtöaika on kello 18.05. Äänekoskelle saavutaan uuden aikataulun mukaan kello 18.20.
Esityksen mukaisia aikatauluja hiotaan ja viimeistellään vielä kevään aikana. Lopulliset kesäaikataulut ja reitit 2.6.–6.8.2025 julkaistaan toukokuussa 2025.
Esityslista ja liitteet
Kokouksen esityslista liitteineen on julkaistu Jyväskylän kaupungin verkkosivuilla. Esityslistan liitemateriaalit ovat pdf-tiedostomuodossa.
Lisätiedot: palvelupäällikkö Kari Ström, p. 050 60943, kari.strom[a]jyvaskyla.fi