4.2.2025
Suolaus lisää liikenneturvallisuutta vilkasliikenteisillä väylillä

Turvallisempaa ja sujuvampaa liikennettä
Talvikunnossapidon toimia ohjataan kelitiedon perusteella. Usein tavanomaisen talvikelin aikaan riittää, että väylät aurataan hammasterää käyttämällä. Varsinaiseen liukkaudentorjuntaan ryhdytään aina mahdollisimman nopeasti, kun tien pinnat muuttuvat liukkaiksi.
Tiesuolaa eli kalsiumkloridia käytetään Jyväskylässä ydinkeskustan, pääväylien ja kokoojakatujen linja-autoreittien risteysalueilla ja mäkien alaosissa, jos keliolosuhteet vaihtuvat nopeasti ja väylistä tulee liukkaita. Näin voi käydä esimerkiksi, jos pakkasjaksoa seuraa pitempi lauha jakso. Suolaa voidaan käyttää lauhalla säällä myös ennakkoon vähentämään polanteiden syntymistä. Lisäksi polanteita voidaan pehmittää suolaamalla niitä ennen poistoa esimerkiksi pysäkkialueilta. Suolaa käytetään mustalle jäälle suoraan liuoksena ja muutoin hiekkaan sekoitettuna. Kaupungin katuverkkoon kantautuu suolaa myös ELY-keskuksen ylläpitämiltä maanteiltä.
Kävely- ja pyöräilyväylille ja asuntokaduille suolaa ei levitetä
Pääväylien varsilla lunta aurataan kävely- ja pyöräilyväylille, jolloin pieniä määriä suolahiekkaa saattaa päätyä myös niille. Lauhalla säällä määrä laimenee hyvin vähäiseksi. Asuntokaduilla suolaa ei käytetä liukkaudentorjuntaan muuta kuin aivan poikkeustilanteissa eli jyrkillä kaduilla, joissa hiekka ei pysy.
Ongelmatonta suolaa korvaavaa ainetta ei toistaiseksi ole
Väyliä suolataan, jotta tien pinta olisi talvellakin riittävän pitävä ja liikenne sujuisi turvallisesti. Vilkasliikenteisillä väylillä hiekka ei pysy ajoradalla, ja lumipinta kuluu uraiseksi ja jäiseksi. Suolalla estetään jään tai lumen kiinnittyminen tien pintaan.
Jos väyliä ei suolattaisi, teräsjäätä jouduttaisiin useammin karhentamaan, mikä vaurioittaa pinnoitetta. Myös jatkuvasta polanteenpoistosta aiheutuu vaurioita asvalttipintoihin. Vaurioiden korjaaminen on kallista.
Perinteistä maantiesuolaa on kokeiltu korvata muurahaishapon suoloilla eli formiaateilla, jotka ovat biologisesti hajoavia. Formiaattipohjaiset liukkaudentorjuntamateriaalit sopivat tieosuuksiin, joissa pohjavedet voisivat suolaantua. Ne eivät ole tulleet yleisempään käyttöön kalliin hintansa vuoksi, eikä niitä Jyväskylässä ole käytetty.
Lisätiedot
Katupäällikkö Tuula Smolander, p. 050 590 1032, tuula.smolander[at]jyvaskyla.fi