Hyppää pääsisältöön

20.12.2024

Kuva
kaksi tyttöä pelaa koripalloa. Kuva Ilmari Heinäjärvi
Jyväskylän perusopetuksen 5. ja 8. -luokkalaisten fyysistä hyvinvointia seurataan vuosittain valtakunnallisella Move-järjestelmällä. Syksyn 2024 mittausten tulokset näyttävät, että jyväskyläläiset oppilaat sijoittuvat puoliväliin kymmenen suurimman kaupungin vertailussa.

Parhaiten vertailussa suoriutuivat 8.-luokkalaiset tytöt, joissa toimintakyvyltään heikkoja oli kymppikaupungeista vähiten. Heikoimmin menestyivät 8.-luokkalaiset pojat, joiden tulokset olivat ensimmäistä kertaa alle koko maan keskiarvion. 5.-luokalla mittausosioiden tulokset ovat pääosin pysyneet aikaisemmalla tasolla tai parantuneet. Suurimmat positiiviset muutokset viime vuoteen nähtiin poikien viivajuoksussa ja ylävartalon kohotuksessa.

Move on oppilaan henkilökohtaisen fyysisen toimintakyvyn tilannekatsaus 

Eri mittausosioiden summana on laskettu arvio niistä oppilaista, joiden fyysinen toimintakyky on mahdollisesti terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla. Jyväskylässä näiden oppilaiden osuus on 5.-luokkalaisista noin 30 % ja 8.-luokkalaisista 38 %. Jyväskylässä tämä osuus on aina ollut selkeästi maan keskiarvoa pienempi. Näin on edelleen lukuun ottamatta 8.-luokkalaisia poikia. Tässä ryhmässä tulokset olivat kaikissa osioissa edellisvuotta heikommat. Erityisen huolestuttavaa on yli 10 % pudotus kestävyys- ja lihaskuntotestien mediaaneissa. Kestävyyskuntoa mittaavassa 20 metrin viivajuoksussa tämä ryhmä oli ensimmäistä kertaa alle maan keskiarvon.

-Oppilaan Move-tuloksiin vaikuttavat lukuisat seikat vapaa-ajan seuraharrastuksista kännykkäpelaamiseen ja koululiikunnasta ylipainoon. Yhteysviivojen vetäminen tulosten ja kaupungin tekemien toimenpiteiden välillä on erittäin vaikeaa, kuvaa kehittämisasiantuntija Jouni Kallio Jyväskylän liikuntapalveluista.

Kuten valtakunnallinen tiedote kertoo, kaupungeissa oppilaat ovat keskimäärin paremmassa kunnossa kuin maaseudulla: Move! 2024: Lasten fyysisen toimintakyvyn myönteinen kehitys jatkunut | Opetushallitus

Jyväskylässä mittauksiin osallistui yhteensä 2855 oppilasta. Viidesluokkalaisia oli 1429 ja kahdeksasluokkalaisia 1426 oppilasta. Koko maassa mittauksiin osallistui yhteensä 110 862 viides- ja kahdeksasluokkalaista.    

Liikunnallisen elämäntavan edistäminen koulupäivän aikana ja vapaa-ajalla

Jyväskylässä lasten ja nuorten liikkumista ja fyysisen kunnon edistämistä tuetaan sekä koulupäivän aikana että koulun jälkeen tarjottavalla harrastustoiminnalla. Koulupäivän aikana aktiivisuutta oppilaiden arkeen tarjoavat Liikkuva koulu –toiminnan mahdollisuudet hyödyntää koulun liikuntavälineitä välituntiaktiviteetteihin ja toiminnallisiin oppitunteihin. Yhdysopettajat ja vertaisliikuttajaoppilaat ovat osaltaan edistämässä toimintaa.

Harrastamisen Suomen mallin liikunnalliset ryhmät toimivat lähes kaikilla kouluilla ja liikuntapalvelujen liikunnanohjaajat tekevät lapsille ja nuorille liikuntaneuvontaa. 
KouluPT (PT=personal trainer) toimintaa on tarjolla kaikilla kouluilla erityistä tukea tarvitseville oppilaille. Toimintaa pilotoidaan tämän lisäksi myös viidellä yhtenäiskoululla. Etsivä harrastustyö ja alueelliset harrastusohjaajat pyrkivät tavoittamaan ne lapset ja nuoret, joilla ei ole vielä mielekästä harrastusta tai tekemistä vapaa-ajalla. Lisäksi yhteistyötä tehdään liikunta- ja urheiluseurojen kanssa lasten ja nuorten liikunnan harrastuspolun kehittämisessä.  

Jyväskylän kaupungin ensimmäinen liikkumisohjelma hyväksyttiin viime kesänä. Ohjelma tähtää erityisesti hyvinvointinsa kannalta liian vähän liikkuvien aktivoimiseen. Tavoitteena on tukea kuntalaisten liikkumista entistä paremmin niin arkimatkoilla kuin harrastuksissakin kaikkien Jyväskylän kaupungin tuottamien palvelujen kautta.

Move-polkua kehitetään perusopetuksen ja hyvinvointialueen kanssa yhteistyössä  

Move-mittausten tuloksista oppilas, oppilaan huoltaja, opettajat ja kouluterveydenhuolto saavat tietoa oppilaan sen hetkisestä fyysisestä toimintakyvystä. Yksittäisen oppilaan tuloksia voidaan hyödyntää huoltajien luvalla kouluterveyshuollon laajoissa terveystarkastuksissa sekä oppilaan hyvinvoinnin ja fyysisen toimintakyvyn edistämiseen. Tuloksia käsitellään myös koulujen yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä kuten vanhempainilloissa sekä osana eri oppiaineiden opetusta, monialaisia oppimiskokonaisuuksia ja laaja-alaista osaamista.  

Lisätietoja: 
kehittämisasiantuntija Jouni Kallio, liikuntapalvelut, puh. 040 3511615