Hyppää pääsisältöön

16.12.2024

Kuva
Yleiskuva Nuorten talon 2. kerroksen aulasta. Kuva Rita Suhonen
Nuoret saavat ensi vuonna apua mielenterveys- ja päihdeasioissa Nuorten talon walk in -palvelussa ja hyvinvointialueen takaisinsoittopalveluna. Walk in -palvelun aikatauluihin tulee muutoksia ja soittoajat laajenevat.

Vuosi 2025 tuo Jyväskylän Nuorten talon walk in -palvelun aikatauluihin muutoksia. Ajanvarauksetonta neuvontaa ja ohjausta on tarjolla 2.1.2025 alkaen arkisin klo 12–16. Matalan kynnyksen keskusteluapua mielenterveys- ja päihdeasioissa saa jatkossa ilman ajanvarausta maanantaista perjantaihin klo 12–15. 
 
– Kaikki alle 30-vuotiaat saavat Nuorten talosta apua muun muassa työnhakuun, opiskeluun, asumiseen ja vapaa-aikaan liittyvissä kysymyksissä, kertoo Nuorten talon koordinaattori Erika Nieminen ja jatkaa:
– Walk in -palvelun viikkokalenterista näkee kätevästi, millaisiin aiheisiin on mahdollista saada apua minäkin päivänä.

– Mielenterveys- ja päihdeasioissa Nuorten talon walk in -palveluun nuori voi tulla esimerkiksi niissä tilanteissa, kun hänellä on jokin äkillinen tilanne, josta hän haluaa keskustella ja jota haluaa purkaa, sanoo Jyväskylän nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden palveluvastaava Anna Mustonen hyvinvointialueelta.

Nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluihin yhteyttä ensisijaisesti puhelimitse – soittoajat laajenevat

Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimien soittoajat laajenevat ja yhtenäistyvät vuoden 2025 alussa. Jyväskylän nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimin (entinen Nuorisovastaanotto) puhelinnumero pysyy samana, mutta puhelinpalvelu on 3.1. alkaen takaisinsoittopalvelu. Takaisinsoittopalveluun voi jättää soittopyynnön ja tiimistä soitetaan soittajan ilmoittamaan numeroon takaisin saman päivän aikana. Numero toimii samalla myös nuorten parissa toimiville ammattilaisille viranomaisnumerona.

Kaikille nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimeille voi jatkossa jättää soitto- ja yhteydenottopyynnön verkossa. Yhteydenottopyynnön käyttöönoton aikataulu tarkentuu myöhemmin.

– Haluamme tehdä yhteydenoton nuorelle helpommaksi. Jyväskylän tiimille on jo voinutkin jättää yhteydenottopyynnön verkkosivujemme kautta jo pidempään ja voi edelleen. Myös Pyydä apua -napin kautta voi jättää yhteydenottopyynnön, selvittää palvelupäällikkö Hanna Hämäläinen.
 

13–22-vuotiaat ovat nuorten ja yli 23-vuotiaat aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaita 

Vuoden 2025 alusta lähtien mielenterveys- ja päihdepalveluita tarvitsevista asiakkaista alle 23-vuotiaat saavat hoitoa nuorten tiimeissä ja yli 23-vuotiaat aikuisten tiimeissä. Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluihin hoitosuhteessa parhaillaan olevat nuoret aikuiset jatkavat aikuisten mielenterveyspalveluiden asiakkaina hoitonsa päättymiseen saakka. 

Mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat luottamuksellisia, maksuttomia eikä lähetettä tarvita.

Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimit tarjoavat apua, tukea ja hoitoa nuorten lievissä ja keskivaikeissa mielenterveys- tai päihdeongelmissa sekä erilaisissa riippuvuuksissa. 

Mikä on Nuorten talo? 

Nuorten talossa on 13–29-vuotiaille suunnattuja palveluja Jyväskylän kaupungilta ja Keski-Suomen hyvinvointialueelta. 
 
Nuorten talon kokonaisuuden muodostavat Ohjaamo Jyväskylä, etsivä nuorisotyö, Jyväskylän nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimi ja nuorten aikuisten sosiaalipalveluiden moniammatillinen yksikkö J-Nappi. Samoissa tiloissa (Asemakatu 4, 2 krs.) toimii myös Jyväskylän kaupungin työllisyyspalveluiden toimintoja. Nuorten taloa koordinoi Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut.

Lisätietoja:

Nuorten talon koordinaattori Erika Nieminen, p. 050 468 3082, erika.nieminen(at)jyvaskyla.fi, Jyväskylän kaupunki

palvelupäällikkö Hanna Hämäläinen, p. 040 480 6010, Keski-Suomen hyvinvointialue, nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelut

palveluvastaava Anna Mustonen, p. 040 186 1580, Keski-Suomen hyvinvointialue, Jyväskylän nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelut

Asiasanat: