4.11.2024
Jyväskylän kaupunginhallituksen päätöksiä 4.11.2024 olleesta kokouksesta
Selityksen antaminen Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle hyvinvointialueen kunnallisvalituksesta
Jyväskylän kaupunki vaatii hallinto-oikeudelta, että se hylkää hyvinvointialueen kunnallisvalituksen Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän yhtymävaltuuston päätöksestä. Kaupungin näkemyksen mukaan päätös ei ole lainvastainen eikä sairaanhoitopiirin valtuusto ole päätöstä tehdessään ylittänyt toimivaltaansa. Näin ollen perusteita sairaanhoitopiirin valtuuston päätöksen kumoamiseen ei ole.
Keski-Suomen hyvinvointialue on 26.7.2024 jättänyt Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle kunnallisvalituksen Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän yhtymävaltuuston päätöksestä, jolla sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuusto on päättänyt sairaanhoitopiirin peruspääoman alentamisesta.
Kaupungin selityksen mukaan sairaanhoitopiirin on tullut voimaanpanolain ja kuntalain mukaisesti päättää vuoden 2022 talousarviossa yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla sairaanhoitopiirin taseeseen kertynyt alijäämä vuoden 2022 loppuun mennessä katetaan. Sairaanhoitopiirin kertyneiden alijäämien kattaminen ja peruspääoman alentaminen on perustunut sairaanhoitopiirin valtuuston 10.12.2021 hyväksymän vuoden 2022 talousarvioon ja toimintasuunnitelmaan.
Sairaanhoitopiirin on tullut noudattaa vuoden 2022 toiminnassa ja taloudenhoidossa sairaanhoitopiirin valtuuston vuodelle 2022 hyväksymää talousarviota. Sairaanhoitopiirin valtuusto on voinut ja sen on tullutkin tehdä vuoden 2022 talousarvioon liittyviä tarkentavia, täydentäviä ja toimeenpanevia päätöksiä talousarviovuoden aikana. Muutoksenhaunalainen päätös on siis käytännössä merkinnyt talousarviossa 2022 linjatun alijäämän kattamissuunnitelman ja peruspääoman alentamisen toimeenpanoa.
Kaupungin näkemyksen mukaan hyvinvointialueella on ollut vastuuvalmistelijoidensa kautta tieto muutoksenhaunalaisesta sairaanhoitopiirin valtuuston päätöksestä ja sen valmistelusta sekä sairaanhoitopiirin talousarviosta 2022 ja toimintasuunnitelmasta, josta peruspääoman alentaminen on käynyt ilmi. Sairaanhoitopiirin talousarvion, tilinpäätöksen ja peruspääoman alentamista koskevan päätöksen valmistelusta sairaanhoitopiirin organisaatiossa on ennen vuotta 2023 vastannut talousjohtajana sama viranhaltija, joka on toiminut hyvinvointialuetta perustettaessa hyvinvointialueen talouden vastuuvalmistelijana sekä sittemmin vastannut muun muassa sairaanhoitopiirin tilinpäätöksen 2022 valmistelusta talousjohtajana hyvinvointialueen nykyisessä organisaatiossa.
Sairaanhoitopiirin valtuuston 17.6.2022 päätöksen mukaisella peruspääoman alentamisella ei kaupungin mukaan ole hyvinvointialueen tai valtion talouden kannalta olennaisia ja hyvinvointialuetta sitovia merkittäviä vaikutuksia. Kysymys on yhteensä noin 24 miljoonan euron maksusuorituksesta Keski-Suomen hyvinvointialueen miljardiluokan budjetissa.
Aluevalitus Keski-Suomen hyvinvointialueen valtuuston päätöksestä
Kaupunginhallitus antoi myös selityksen hallinto-oikeudelle sairaanhoitopiirin peruspääoman alentamista koskevasta aluevalituksesta. Kaupungin mukaan aluevaltuuston päätös 13.6.2023/50 on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, aluevaltuusto on ylittänyt toimivaltansa ja päätös on muutenkin lainvastainen. Näin ollen aluevaltuuston päätös tulee kumota ja sairaanhoitopiirin tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2022 tulee palauttaa uudelleen käsiteltäväksi siten, että tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen 2022 käsittelyssä noudatetaan Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän toimielinten voimassa olevia päätöksiä koskien sairaanhoitopiirin alijäämän kattamista.
Kaupungin mukaan sairaanhoitopiiri on voinut päättää peruspääoman alentamisesta kunnallisen itsehallinnon puitteissa. Hyvinvointialueen valtuuston olisi siten pitänyt hyväksyä sairaanhoitopiirin tilinpäätös 2022 sairaanhoitopiirin talouden, toiminnan ja päätösten mukaisena ottaen huomioon peruspääoman alentamisesta tehty sairaanhoitopiiri sairaanhoitopiirin tilinpäätös 2022 sairaanhoitopiirin talouden, toiminnan ja päätösten mukaisena ottaen huomioon peruspääoman alentamisesta tehty sairaanhoitopiirin valtuuston päätös.
Jyväskylän kaupungin lausunto Jyväskylän seudun jätelautakunnan jätetaksaluonnoksesta
Kaupunginhallitus totesi jätelautakunnan jätetaksaluonnoksesta, ettei sillä ole huomautettavaa muutoksista. Taksaluonnoksessa esitetään mm. kartonki-, muovi-, lasi ja metallipakkausjätteen kuljetusmaksujen yhtenäistämistä kuntien kesken. Lisäksi jäteastian tyhjennysmaksut muodostuvat kuljetus- ja käsittelyosuudesta. Kuljetusmaksujen yhtenäistämisen lisäksi luonnoksessa esitetään 2,66 % korotusta kuljetusosuuteen kuljetusindeksissä tapahtuneen muutoksen vuoksi. Lisäksi käsittelyosuuksiin esitetään 2,5 % hinnankorotusta yleisen hintojen nousun myötä.
Pakkausjätteiden tuottajayhteisöt maksavat Mustankorkealle jätelajeittain korvaukset muovin, kartongin, lasin ja metallin keräämisestä asuinkiinteistöiltä. Jätetaksaluonnoksessa esitetään, että korvaukset hyvitetään asukkaille jätemaksulaskuilla. Hyvitettävä summa jaetaan asuinkiinteistöille sen perusteella, kuinka paljon korvausvuoden aikana kiinteistöltä on tyhjennetty muovi-, kartonki-, lasi- tai metallipakkausjäteastioita. Hyvityssumma lasketaan jokaiselle pakkausjätelajille erikseen.
Kuljetus- ja käsittelyosuuksien hinnankorotus vaikuttaa korottavasti myös lisämaksuihin, saaressa sijaitsevan vapaa-ajan asunnon bio- ja sekajätteen vuosimaksuun, bio- ja sekajätteen alueellisen keräyspisteen jätemaksuun sekä kotitalouksien suurten jätteiden noutopalveluun. Luonnoksessa esitetään 7 §:n kierrätettävien pakkausjätteiden keräysvälineiden tyhjennysmaksuihin lisättäväksi 120-240 litran pintaastia lasille ja 120-660 litraisen pinta-astian koon perään tarkennus kerättävistä jätejakeista.
Jätekeskuksen lajittelupihalle ja Laukaan pienjäteasemalle tuotavien pienkuormamaksuihin sekä risujen, oksien ja puutarhajätteiden vastaanoton hintoihin sekä vaarallisten jätteiden suurten kuormien maksuihin esitetään 2,5 % korotusta. Lisäksi hinnastoon esitetään lisättäväksi uutena tuotteena kyllästetylle puulle kuormamaksu.
Lisäksi kaupunginhallitus vahvisti nuorisovaltuuston säännöt, jäsenet toimikaudelle 2024-2025 sekä merkitsi tiedoksi nuorisovaltuuston edustajat kaupungin eri toimielimissä. Jykia Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi kaupunginhallitus esittää Kimmo Ojalaa ja varapuheenjohtajaksi Eeva-Kaisa Rouhiaista. Kolmanneksi kaupungin edustajaksi hallitukseen esitetään Kari Vuorelaa.
Lisäksi Tracy Mantanille myönnettiin ero vammaisneuvoston varajäsenen tehtävästä ja hänen tilalleen valittiin Emmili Kananen. Toimi Kankaanniemen eronpyyntö maakuntavaltuuston jäsenen tehtävästä sekä muutokset maakuntavaltuustoon PS:n varajäsenten osalta etenee illan valtuustoon käsiteltäväksi.
Lisätietoja
Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Caius Forsberg, p. 044 061 1712
Jyväskylän kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Meri Lumela, p. 050 554 7167
Jyväskylän kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Jari Colliander, p. 040 740 1850
Jyväskylän kaupungin kansliapäällikkö Heli Leinonkoski, p. 050 365 4287