Hyppää pääsisältöön

28.8.2024

Kuva
Kaksi tyttöä koulun käytävällä kaulakkain. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen
Jyväskylän koulujen arjessa keskitytään tänä lukuvuonna koko koulun hyvinvointia edistävän toimintakulttuurin luomiseen. Yhteiset toimintamallit varmistavat, että jokainen oppilas kohdataan ja kuullaan yhdenvertaisesti.

Hyvinvointia lisää se, että jokainen lapsi ja nuori voi kokea olevansa osa yhteisöä ja ryhmää sekä pääsee vaikuttamaan itselleen tärkeisiin asioihin.    

Osallisuutta vahvistavan toimintakulttuurin kehittäminen näkyy lukuvuoden aikana koulujen arjessa. Uuden kasvun ja oppimisen tuen kehittämissuunnitelman mukaisesti yhä useammin vaativaa erityistä tukea saavat lapset ja nuoret voivat käydä lähikouluaan. Tämä tukee ystävyyssuhteiden luomista ja ylläpitämistä, yleisopetuksen ryhmiin osallistumista ja vähemmän kuormittavia koulumatkoja.  

Hyvinvoiva koulu on turvallinen ja viihtyisä oppimisympäristö 

Perusopetuksen lukuvuoden 2024-2025 keskeinen tavoite on, että koko koulu voi hyvin ja, että hyvät vuorovaikutustaidot ovat kaikkien lasten, nuorten ja aikuisten perusosaamista. Tavoitteena on myös, että jokainen koulussa oleva kohdataan yhdenvertaisesti eikä kukaan joudu väkivallan, kiusaamisen, häirinnän tai syrjinnän kohteeksi. Hyvinvoivassa koulussa jokainen tulee nähdyksi ja kuulluksi. Oppiminen ja työskentely on helppoa, innostavaa ja kannustavaa.  

-Turvallinen oppimisympäristö on oppimisen, koulunkäynnin ja hyvinvoinnin kannalta todella merkittävä. Oppilaan on mahdollista keskittyä opetukseen ja oppia uusia asioita, kun hän kokee olevansa turvassa ja voi hyvin. Turvallisessa oppimisympäristössä jokainen saa olla oma itsensä ja tulee hyväksytyksi omana itsenään, toteaa Jyväskylän kaupungin perusopetuksen palvelujohtaja Sami Lahti.  

Koulukohtaiset toimenpiteet hyvinvoinnin edistämiseen sekä suunnitelmallisen, koko yhteisön vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen on luettavissa koulun lukuvuosisuunnitelmasta. Monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa (MONO) kukin koulu edistää hyvinvointia oman toiminnan näkökulmasta. Oppilaat pääsevät mukaan sisältöjen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.    

Tunne-, turva- ja vuorovaikutustaitojen oppimista 

Hyvinvoinnin vuosikello ja yhteiseen käyttöön laaditut materiaalit ovat koulujen apuna hyvinvoinnin edistämisessä. Vuosikellon sisällöt vahvistavat oppilaiden hyvinvointia ja tukevat koulunkäyntiä sekä vertaissuhteita. Painopiste on tunne-, turva- ja vuorovaikutustaidoilla, joita harjoitellaan läpi lukuvuoden.  

-Opeteltavat taidot ovat ennaltaehkäiseviä mielenterveystaitoja, jotka vahvistavat oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia, tukevat oppimista, lisäävät yhteisöllisyyttä ja auttavat oppilaita kiinnittymään kouluun, Sami Lahti sanoo.  

Yhteiset puuttumisen toimintamallit turvaavat hyvinvoinnin edistämistä

Koulujen käytössä on yhtenäinen toimintamalli väkivaltaan, kiusaamiseen, häirintään ja syrjintään puuttumiseen sekä niiden ennaltaehkäisyyn. Oppilaiden kanssa käydään myös läpi, milloin epäasiallinen käytös täyttää jonkin rikoksen tunnusmerkit.  
Lainvasteiset teot koulussa –toimintamallia toteutetaan yhteistyössä poliisin, Keski-Suomen sovittelutoimiston ja nuorisopalvelujen Ankkuritiimin kanssa. Myös oppilaiden poissaoloihin puututaan yhteisillä käytänteillä. 

Lisätietoja: 
hankekoordinaattori Tiia Thil, Kasvun ja oppimisen asiantuntijatiimi, puh. 050 564 3052