Hyppää pääsisältöön

15.5.2024

Kuva
Nainen tietokoneella. Kuva Tero Takalo-Eskola
Suomen käsityön museo ottaa verkkosivuillaan koekäyttöön keskustelubotin. Botin käyttöönoton tavoitteena on tehostaa ja nopeuttaa museon asiakas- ja tietopalvelua.

Microsoft Copilot Studion avulla rakennettu virtuaalinen avustaja osaa vastata museolle useimmiten esitettyihin kysymyksiin, kuten avoinna oloon, kokoelmalahjoituksiin tai siihen, mistä löytyy tietoa kansallispuvuista. Botti osaa myös tutkia museon verkkosivuja ja auttaa näin asiakasta löytämään kaipaamansa tiedon nopeasti ja helposti. Suomen kielellä toimiva palvelu saattaa kuitenkin muiden tekoälyä hyödyntävien palveluiden tapaan toisinaan ”hallusinoida” eli kehittää vastauksia, jotka eivät pidä paikkaansa. Siksi käyttäjän kannattaa aina tarkistaa lähteet, jos botti niitä tarjoaa.

Botin pilotoinnilla selvitetään asiakkaiden kiinnostusta museolle uuteen, 24/7 käytettävissä olevaan palveluun. Käytön myötä syntyvästä datasta analysoidaan palvelun käytön ja kehittämisen kannalta olennaisia asioita, esimerkiksi kysyttyjä aiheita ja käyttötyytyväisyyttä, mutta käyttäjä- tai henkilötietoja ei kerätä.

Käyttäjien toivotaan antavan palautetta epäonnistuneista keskusteluista ja palvelussa esiintyvistä virheistä museon tietopalveluun, osoitteeseen [email protected].

Vuoden 2024 loppuun saakka jatkuva botin pilotointivaihe on osa Jyväskylän kaupungin viime vuonna alkanutta digikehityshanketta. Hanke rahoitetaan konsernihallinnon digikehitysrahoista. Hankkeen yhteyshenkilönä toimii kehittämisasiantuntija Chris Heino Jyväskylän kaupungin kaupunkirakennepalveluista. 

Lisätietoja

Sari Jantunen, amanuenssi, Suomen käsityön museo, p. 050 311 8894, [email protected] 
Chris Heino, kehittämisasiantuntija, Jyväskylän kaupunkirakennepalvelut, p. 050 595 2123, [email protected] 

Asiasanat: