Hyppää pääsisältöön

13.5.2024

Kuva
Kolme räppääjää keskellä kerrostaloja
Rap-musiikki on maailmanlaajuisesti suosituin musiikkigenre ja osa hip hop -kulttuuria. Tämä on näkynyt myös kotimaassamme, jossa Jyväskylä on nimetty jo vuosikymmen sitten Suomiräpin pääkaupungiksi. Keski-Suomen sydämestä on noussut vuosien ajan menestyviä artisteja, tuottajia ja hip hop -kulttuurin voimakkaita vaikuttajia. Pääkaupunki-näyttely valottaa tätä tarinaa ja taustoittaa sitä, kuinka Jyväskylän hip hop -kulttuuri kasvoi vuosien 1990–2015 aikana ruohonjuuritasolta suomalaisen rap-musiikin suunnannäyttäjäksi.

Näyttely on koostettu esineet ja tarinat edellä ja nähtävissä ja kuultavissa onkin harvinaisia tallenteita sekä esineitä ja ajankuvaa mukailevaa muotia. Maantieteellisesti näyttelyn sisältö painottuu Jyväskylään, mutta myös muita Keski-Suomen kuntia on mukana. Se esittelee tiivistetysti myös 50-vuotisen hip hop -kulttuurin syntytarinan ja taustat sen räjähdysmäisestä noususta New Yorkin Bronxista maailmalle. 

Näyttely avaa hip hop -kulttuurin osa-alueita. Hip hopin katsotaan koostuvan neljästä eri taiteenalasta, joita usein kutsutaan myös elementeiksi. Nämä neljä elementtiä ovat DJ-toiminta (DJing), tanssiminen eli breaking, graffiti ja räppääminen (MCing). Aluksi DJ:llä oli suurin rooli hip hop -kulttuurissa, sillä hän vastasi musiikista, jonka tahtiin tanssijat ja räppärit esiintyivät. Vasta myöhemmin hip hopin kaupallistuessa, rap-musiikki nousi koko kulttuurin näkyvimmäksi osaksi. Erilaisten ilmaisumuotojen lisäksi nykyisen hip hop-kulttuurin voidaan nähdä sisältävän myös oman pukeutumistyylin ja kielen.

Rap-musiikki voidaan määritellä riimitellyksi tarinan kerronnaksi yhdistettynä rytmikkääseen, usein elektronisesta lähteestä peräisin olevaan musiikkiin. Rapissa välitetyt tarinat ovat usein erittäin henkilökohtaisia, ja aiheet käsittelevät vähemmistön iloja ja suruja. Valtavirran populaarikulttuuriin rap sulautui 1980-luvulla, ja sen suosio on jatkanut kasvuaan tehden siitä yhden suosituimmista musiikkityyleistä. Ennen 1990-lukua kotimaista rap-musiikkia julkaistiin hyvin vähän ja pääasiassa englanninkielisenä.

”Hip Hop -kulttuuriin vahvasti liittyvä tasa-arvo ja antirasistisen työn edistäminen on tärkeä osa meidän näyttelysisältöä.” - Ossi Valpio / Soul Valpio 

Historiallisesta näkökulmasta näyttely syventyy pohtimaan suomalaisen rap-musiikin ja erityisesti suomen kielellä räppäämisen kehitystä ja kasvua alakulttuurista suosituimmaksi musiikkigenreksi. Autenttisuutta tavoittelevan rap-musiikin alkutaipaleet olivat vaiherikkaita ja samalla kotimainen hip hop -kulttuuri kehittyi entistä moninaisemmaksi tekijöiden määrän lisääntyessä. Vaikka suomirapin suosio onkin vaihdellut, niin viimeistään vuodesta 2008 eteenpäin se on vakiinnuttanut paikkansa osana suomalaista musiikkikenttää. 

Pääkaupunki-näyttelyn suunnittelussa ovat olleet mukana ryhmä Jyväskylä-räpin pioneereja: Ossi Valpio (Soul Valpio), Pyry Jaala (Are) ja Joni Vanhanen (Joniveli / WANHA). Näyttelyn äänimaailman on suunnitellut Joni Vanhanen. 

Näyttelyn on tuottanut Keski-Suomen museo.

Näyttely on osa Aalto2-museokeskuksessa 18.5. avattavaa - The Pool – pool-skeittauksen lähtökohtia - neljän näyttelyn näyttelykokonaisuutta. The Pool -kokonaisuus yhdistää Alvar Aallon arkkitehtuuriperinnön, kansainvälisen rullalautailukulttuurin sekä rap- ja hiphop -kulttuurin. 

Lisätietoja näyttelystä
Ilja Koivisto
Keski-Suomen museo, intendentti, näyttelyt 
050 311 8879
[email protected]