Hyppää pääsisältöön

22.11.2022

Yhteiskäyttöauto- ja sähköpotkulautapalvelut kiinnostavat jyväskyläläisiä kesällä 2022 toteutetun verkkokyselyn perusteella.
Kuva
Nainen laittamassa yhteiskäyttöautoa latautumaan Jyväskylän kaupungintalon pihassa. Kuva Hanna-Kaisa Hämäläinen

­– Jyväskylässä on ollut jo kolme kesää eri palveluntarjoajien sähköpotkulautoja kaupunkilaisten käytettävissä ja moni on jo ennättänyt niitä kokeilla. Yhteiskäyttöautot ovat kyselyn perusteella asukkaille vielä vieraampia. Palveluita käyttäneiden kokemukset ovat pääosin positiivisia, kertoo Jyväskylän kaupungin fiksun liikkumisen koordinaattori Mira Juuma.

Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa asukkaiden näkemyksiä yhteiskäyttöauto- ja sähköpotkulautapalveluista. Lisäksi kyselyn avulla haluttiin selvittää ja arvioida kaupungissa toimivien yhteiskäyttöauto- ja sähköpotkulautapalveluiden vaikutuksia ja potentiaalia osana kestäviä matkaketjuja.

Yhteiskäyttöautojen yleisin käyttötarkoitus oli vapaa-ajan matkat

Kyselyyn vastanneista lähes kaksi kolmasosaa piti tärkeänä, että Jyväskylässä on yhteiskäyttöautoja. Vastausten perusteella yhteiskäyttöautojen käyttö on Jyväskylässä suhteellisen vähäistä, mutta käyttäjilleen kyseessä on tärkeä palvelu.

Yhteiskäyttöautoja käytetään kyselyn perusteella eniten erilaisiin vapaa-ajan, ostos- ja asiointimatkoihin sekä tavaroiden kuljettamiseen. Suurin osa tehdyistä matkoista oli pituudeltaan 15–60 kilometriä. Yhteiskäyttöautot korvasivat useimmiten omalla tai työsuhdeautolla tehtyjä matkoja. Ne myös mahdollistivat monille käyttäjille matkoja, jotka jäisivät kokonaan tekemättä ilman palvelua. Vastaajista vain harva oli yhdistänyt yhteiskäyttöautolla tehtävään matkaan joukkoliikenteen käyttöä.

Sähköpotkulaudat jakoivat mielipiteitä

Sähköpotkulaudat jakoivat vahvasti mielipiteitä, ja alle puolet piti tärkeänä, että kaupungissa on vuokrattavia sähköpotkulautoja. Sähköpotkulautojen suosituin käyttötarkoitus oli vapaa-ajan matkat. Suurin osa matkoista oli 2–5 km pituisia. Kyselyn perusteella moni lautojen käyttäjä (40 %) oli yhdistänyt sähköpotkulautailua joukkoliikenteen käyttöön, esimerkiksi saapumalla keskustaan Linkillä ja jatkamalla määränpäähän potkulaudalla.

Potkulaudalla kulkeminen korvasi eniten kävelyä ja linja-automatkoja. Vastaajista 39 % arvioi, että olisi kävellyt edellisen sähköpotkulaudalla tekemänsä matkan, jos lautaa ei olisi ollut käytössä. Sähköpotkulautojen käytössä eniten huolta herätti liikkumisen turvallisuus. Osa piti potkulautoja kätevänä ja helppona tapana liikkua, osa taas yleistä liikenneturvallisuutta vaarantavana ja esteetöntä liikkumista vaikeuttavina välineinä.
Liikkumispalveluiden tarjonta on kasvanut viime vuosina

Yhteiskäyttöauto- ja sähköpotkulautapalveluiden tarjonta Jyväskylässä on kasvanut viime vuosina.

– Sähköpotkulautoja tarjosi kesällä 2022 vuokrattavaksi kolme palveluntarjoajaa. Kaupungissa toimii myös useampia yhteiskäyttöauto-operaattoreita, ja Jyväskylän kaupunki tarjoaa kolmea arkisin virkakäytössä olevaa sähköautoa asukkaiden ja matkailijoidenkin käyttöön iltaisin ja viikonloppuisin. Sähköiset yhteiskäyttöautot sijaitsevat kaupungintalon pysäköintialueella, sanoo Juuma.

Kesällä toteutettuun verkkokyselyyn saatiin yhteensä 595 vastausta. Kysely oli osa Jyväskylän kaupungin liikkumisen ohjauksen valtionavustushanketta. Kyselyn laadinnasta vastasi Sitowise Oy.

Asiasanat: