17.2.2022
Kaupungin some-viestintä jälleen nousussa – liki 100 000 tykkäystä Instagramissa!

Kaupungin sosiaalisen median päätilit olivat jälleen kovassa nosteessa vuonna 2021. Päätilit Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja LinkedInissä ovat kehittyneet kohisten joka vuosi sen jälkeen, kun verkkoviestinnän resursseja lisättiin vuonna 2019.
Ensimmäinen koronavuosi 2020 nosti ihmisten tiedonjanoa sosiaalisessa mediassa. Kaupungin julkaisuissa olleita linkkejä klikkailtiin ennätyksellisen paljon ja postaukset saivat paljon reaktioita. Tähän verraten myös vuosi 2021 oli oikein menestyksekäs.
– Ihan yllätyin, miten hyvin pysyimme edellisen ennätysvuoden kehityksen mukana. Etenkin Instagramissa ja Facebookissa onnistuimme tavoittamaan entistäkin enemmän ihmisiä. Mikä parasta, he myös sitoutuvat postauksiimme tykkäämällä, kommentoimalla ja jakamalla, sanoo sosiaalisen median asiantuntija Outi Kaakkuri.
Kaupungin viestinnän ja markkinoinnin tiimi on toivonut, että saisimme luotua aidon keskusteluyhteyden asukkaiden kanssa. Etenkin Facebookissa toive toteutuu yli odotusten – viime vuonna Facebook-julkaisuja kommentoitiin liki 4 500 kertaa.
– Julkisten kommenttien lisäksi saamme paljon myös yksityisviestejä, mikä osoittaa, että ihmiset haluavat entistä enemmän palvelua heille tutuissa kanavissa. Tähän tarpeeseen meidän on myös vastattava, Kaakkuri pohtii.
Facebookissa uusia seuraajia saatiin viime vuonna 1700 (+20 %). Syyskuussa rikottiin 10 000 seuraajan raja ja vuoden lopussa seuraajia oli vajaat 10 400.
Instagramissa jälleen hurjin kasvu
Instagram on kanavana selkeästi enemmän hyvän mielen ja kivojen kuvien kanava. Kaupungin päätilin julkaisut saivat viime vuonna lähes 100 000 tykkäystä. Kommentointi puolestaan oli selkeästi vähäisempää kuin Facebookissa, pottiin ropisi reilut tuhat IG-kommenttia.
Myös isoin seuraajamäärän kasvu on tapahtunut Instagramissa. Vuoden 2021 lopussa kaupungin Instagramissa oli 9200 seuraajaa, mikä tarkoittaa yli 2 800 (+45 %) uutta seuraajaa vuodessa.
– Tavoittelimme kunnianhimoisesti 10 000 seuraajan rajapyykkiä, eikä siitä kovin kauas jääty, Kaakkuri kertoo.
Vuoden suosituimmissa kuvissa näkyy jälleen hienoja maisemia ja luonnonilmiöitä, tuttuja paikkoja ja huippusuosittu Valon kaupunki -tapahtuma.
– Omien kuvien lisäksi julkaisemme ahkerasti asukkaiden ja muiden Instagram-käyttäjien upeita kuvia Jyväskylästä ja ne ovat lähes poikkeuksetta myös kaikkein suosituimpia. Tällaista kotiseuturakkautta on kiva olla jakamassa, Kaakkuri sanoo.
Twitterissä uusia seuraajia saatiin viime vuoden aikana reilut 500 (+11 %) ja nyt kaupunkia seuraa noin 5400 Twitter-käyttäjää. Twitterissä hyödynnetään RSS-syötteellä toimivaa automaatiota, jolla kaikki kaupungin etusivulle tulleet uutiset nousevat myös Twitteriin. Lisäksi tehdään omia julkaisuja ja uudelleenjaetaan muiden postauksia.
Twitterissä vuosi oli muita kanavia alavireisempi, sillä twiittien määrä ja kattavuus vähenivät vuosista 2020 ja 2019. Myös linkkien klikkaukset ja twiittien tykkäykset vähenivät edellisvuodesta ollen kuitenkin reippaasti plussalla vuoteen 2019 nähden. Kommentoinnin määrä pysyi silti yllättäen lähes vuoden 2020 kelkassa.
Notkahdusta korostaa se, että RSS-syötteen automatiikka ei ollut kesällä tehdyn julkaisujärjestelmän päivityksen aikana toiminnassa.
Kaupungin LinkedIn-tilille vuosi 2021 toi uusia seuraajia 900 (+18 %) ja vuoden lopussa seuraajia oli noin 5700.
Facebookin suosituimmat julkaisut
Facebookissa kaupungin pääsivun julkaisuihin ja niiden jakoihin tulleiden reaktioiden ja vuorovaikutusten yhteenlaskun perusteella vuoden 2021 suosituimmat Facebook-julkaisumme olivat:
- Jyväskylä-mitali koronajäljitystiimille (yhteensä 1367 reaktiota, 73 kommenttia, 17 jakoa)
- Jyväskylän joulunavauksen tunnelmia (896 reaktiota, 11 kommenttia, 24 jakoa)
- Pride-viikko ja sateenkaariliputus (875 reaktiota, 66 kommenttia, 27 jakoa)
- Oranssit päivät -valaistukset ja naisiin kohdistuvan väkivallan vähentäminen (872 reaktiota, 30 kommenttia, 31 jakoa)
- Harjun iltasoitto palaa joulusävelellä (739 reaktiota, 27 kommenttia, 27 jakoa)
Kevyempien aiheiden rinnalle ovat nousseet Pride ja naisiin kohdistuva väkivalta eli kaksi tärkeää yhteiskunnallista teemaa.
Verkkosivuille tullaan somesta yhä ahkerasti
Somen käyttäjät ovat päätyneet sosiaalisesta mediasta toivotusti myös kaupungin verkkosivuille. Somesta tultiin jyvaskyla.fi-sivustolle viime vuoden aikana liki 310 000 kertaa. Edellisvuonna käyntejä kertyi jopa 500 000, mutta lukuja ei voi vertailla, sillä tilastoista uupuu kolmen kuukauden luvut kesällä tehdyn julkaisujärjestelmän päivityksen vuoksi.
– Olemme verkkoviestinnässä tyytyväisiä siihen, miten ihmisiä on saatu taas aktivoitua siirtymään somesta kaupungin sivuille lukemaan uutisia ja etsimään tietoa, Kaakkuri sanoo.
Lisätietoja
Outi Kaakkuri
Sosiaalisen median asiantuntija
outi.kaakkuri[at]jyvaskyla.fi