Hyppää pääsisältöön

5.10.2021

Jyväskylän kaupunki selvittää lokakuussa nuorille aikuisille robottipuheluiden avulla alle 30-vuotiaiden nuorten aikuisten tarpeita heille suunnatusta toiminnasta ja palveluista. Robotille voi soittaa takaisin ja puhelusta on myös mahdollisuus kieltäytyä.
Kuva
Pahvista tehty "robotti" soittamassa matkapuhelimella

Jyväskylän kaupunki soittaa tänä syksynä kuntalaisille automaattipuheluja. Puhelut toteutetaan robotiikan avulla ja niiden tarkoituksena on kerätä asukkaiden kokemuksia palveluista.  

Nuorisopalveluiden kyselyssä selvitetään alle 30-vuotiaiden nuorten aikuisten tarpeita heille suunnatusta toiminnasta ja palveluista. Puhelut kohderyhmälle soitetaan iltapäivällä ja alkuillasta 12.-13.10.2021.

Robotti soittaa jopa tuhansiin numeroihin. Jos puheluun ei ehdi vastaamaan, voi robotille soittaa takaisin keskiviikkoon 20.10. mennessä. Puhelusta on myös mahdollista kieltäytyä. Puheluiden avulla kerätyistä tiedoista koostetaan yhteenveto kaupungin verkkosivuille syksyn 2021 aikana.

Robotti soittaa henkilökohtaisiin numeroihin, joten työnumeroita tai yritysten numeroita ei sen soittolistalla ole. Puhelun kysymyksiin vastataan numeronäppäintä painamalla tai suullisesti vastaamalla. Vastaamiseen menee noin viisi minuuttia ja vastaukset käsitellään luottamuksellisesti.  

Taustalla Oulun ja Jyväskylän kaupunkien yhteinen MODA-hanke

Soittokampanjoiden teknisen ratkaisun toimittaa automaattipuheluihin erikoistunut yritys On-Time Research Solutions. 

Puhelurobotiikan kokeilu liittyy Oulun ja Jyväskylän kaupunkien yhteishankkeeseen Kuntalaisen modernit digitaaliset asiakaspalvelut yhdessä kehittäen (MODA). Kyseessä on valtiovarainministeriön rahoitusta saanut digikannustinhanke, jossa kehitetään kunnan asiakaspalveluihin digitaalisuutta hyödyntäviä toimintamalleja ja ratkaisuja.
 

Lisätietoja nuorten aikuisten kyselystä:

Milla Lewandowski
erikoissuunnittelija
Jyväskylän kaupunki, Nuorisopalvelut
milla.lewandowski@jyvaskyla.fi
puh. 050 311 8826