Hyppää pääsisältöön

20.9.2021

Vireä oppilaskunta ja pyörätiimi pistivät töpinäksi, kun Keski-Palokan koululle ideoitiin pyöräilyrataa. Oppilaat pääsivät osallistumaan suunnitteluun – niin kuin lapsiystävällisessä kunnassa pitääkin. 
Kuva
Tyttö pyöräilee pyöräilyradan kurvissa syksyllä.

Ensin tuli idea: pyöräilyrata! Sen jälkeen alkoi yhteinen suunnittelu oppilaista koostuvan pyörätiimin kanssa. Vanhempainyhdistys tuki hanketta ja toteutukseen saatiin mukaan viher- ja ympäristösuunnitteluun erikoistunut yritys Viherteema.

- On tärkeää päästä vaikuttamaan siinä ympäristössä, jossa elää ja kulkee. Sitä kautta se tuntuu omalta ja arvokkaalta. Sellaiselta, että siitä haluaa pitää huolta myös jatkossa, sanoo sivistyspalvelujen erikoissuunnittelija Tanja Räty

Kuva
Oppilaat tarkastavat maastoa pyöräilyrataa varten. Maassa on vähän lunta.

Oppilaskunnan hallituksen lukuvuoden 2020-2021 pyörätiimi tarkasti tulevan radan paikkaa.

Hankkeen lupaprosessit ja rahan kerääminen veivät aikaa, mutta ne sujuivat mallikkaasti ja parin vuoden jälkeen pyöräilyrataa päästiin jo tekemään. Liikunnanopettaja Samuli Pentinniemi valvoi, että Viherteeman suunnittelemasta radasta tulee oikeanlainen. 

- Projektin huippukohta oli ehdottomasti radan rakennusvaihe, kun suunnitelmat tulivat näkyviksi. Radan rakentaminen kesti vain kolme päivää ja se valmistui sopivasti juuri ennen koulun alkua elokuussa, Pentinniemi kertoo. 

Pyöräilyrata on ahkerassa käytössä liikuntatunneilla ja jatkossa välitunneillakin.

Kuva
Poika nojaa kypärä päässä pyörään.

- Alamäet on ihan parhaita, tuumaa Jooa Latikka radalta.

Pihla Konttinen (jutun pääkuvassa) on sitä mieltä, että radalla pyöräily on erilaista kuin kotona tai koulumatkalla, kun siinä on esimerkiksi hyppyjä.

Saku Lyytinen kurvaa ohitse ja komppaa Pihlaa:
- Pyöräradalla pyöräily on kivaa, kun on hyppyjä ja alamäessä saa mennä kovaa!

Kuva
Poika ajaa pyörällä alamäkeä.


Radan rakentamiseen käytetiin Vuoden liikkuva koulu -palkintorahaa ja tukea saatiin myös Koululiikuntaliiton Pyöräsankarit-ohjelman kautta.

- Rahoitusta haimme myös LastenParlamentilta, mutta hakemuksemme ei mennyt läpi. Hakemaamme summaa ja hanketta pidettiin liian suurena, kertoo Pentinniemi.

Keski-Palokan koululla on ollut vastaavia projekteja aikaisemminkin. Esimerkiksi lähiliikuntapaikan suosituin osio frisbeegolfrata on rakennettu koulun henkilökunnan ja oppilaiden yhteisvoimin.

- Tällä hetkellä koulullamme on menossa lähiliikuntapaikan kehittämissuunnitelman toteutusvaihe yhdessä Tilapalvelun kanssa. Siinä pohditaan muun muassa, miten koulun kenttää saataisiin monipuolisempaan käyttöön, Pentinniemi sanoo.

Lasten ääni tulee kuulluksi Jyväskylässä

Jyväskylän kaupunki sai Lapsiystävällinen kunta -tunnustuksen ensimmäisen kerran jo vuonna 2018. Tuorein toinen tunnustus on alle vuoden vanha. Käytännössä tämä näkyy siinä, että kaupunki ottaa lapset ja nuoret jo suunnitteluvaiheessa mukaan tekemään omannäköistään ympäristöä.

LastenParlamentti kartoitti alakoulun oppilaiden näkemyksiä siitä, voivatko he vaikuttaa arkeaan koskeviin asioihin. Tulosten mukaan lapset kokivat vaikuttavansa eniten oman koulunsa asioihin, kuten kouluruokaan, tapahtumiin, hankintoihin sekä koulun tilojen ja pihojen kehittämiseen. Lisäksi lapset kertoivat vaikuttaneensa myös koulukiusaamisen ehkäisyyn sekä kaupungin liikuntapaikkojen ja puistojen suunnitteluun.

- On tärkeää saada kokemus, että oma mielipide on tärkeä. Silloin ääntään käyttää todennäköisemmin aikuisenakin, Räty toteaa.

Jyväskylä - UNICEFin Lapsiystävällinen kunta

Blogi: Kangasvuoren päiväkotikoulun lapset osallisuuden polulla


Teksti: Jaana Pinson
Kuvat: Samuli Pentinniemi, Jesse Takala