Hyppää pääsisältöön

14.9.2021

Jyväskylän kaupunki kysyy mielipidettä kaupungin palveluista soittamalla syksyn aikana tuhansia puheluja suoraan kuntalaisille. Kaupunkilaisten kuuma linja toteutetaan automaattipuheluina eli puhelurobotiikan avulla.
Kuva
Älypuhelin kädessä.

Suora puhelinkontakti ei ole uusi tapa kysyä asukkaiden mielipiteitä, mutta uusi automaatio mahdollistaa suoran linjan useammalle vastaajalle kuin koskaan aikaisemmin. Teoriassa robotti voi soittaa jopa 10 000 numeroon yhden päivän aikana. Käytännössä vastausten määrä kuitenkin riippuu kyselyn pituudesta ja vastausajoista. 

Kuntalaisilta kysytään syksyn aikana muun muassa kaupungin metsien hoidosta, nuorisopalveluista ja käynnissä olevasta strategiatyöstä. Soittokampanjoiden ajankohdista ja tarkemmista yksityiskohdista tiedotetaan lähempänä kutakin kampanjaa. 

Uudella tekniikalla toteutettavan kokeilun tavoitteena on saada kuntalaisten näkemyksiä entistä kattavammin palvelujen kehittämisen pohjaksi. Asiasisällöstä saatavan palautteen lisäksi soittojen avulla selvitetään, kuinka puhelurobotiikka ylipäätään soveltuu kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien lisäämiseen.

Puhelut toteutetaan syys-lokakuun vaihteessa viikoilla 39-41.

Kenelle soitetaan?

Kuntalaisista poimitaan kyselyiden kohderyhmiä vastaava otos väestötietorekisteristä ja heidän puhelinnumeronsa hankitaan julkisesta liittymärekisteristä. Kokeilussa otosten koko vaihtelee. Kaikille kuntalaisille puhelua ei siis tule. Mukana on vain täysi-ikäisten kuntalaisten henkilökohtaisia numeroita, joten työ- tai yritysnumerot jäävät automaattisesti robotin soittolistalta pois. 

Puhelun alussa kerrotaan, että puhelu on automaattinen. Kyselystä on myös mahdollista kieltäytyä tai siihen voi halutessaan vastata myöhemmin. Kysymyksiin vastataan numeronäppäintä painamalla tai puhumalla. Vastaamiseen menee muutama minuutti ja vastaukset käsitellään luottamuksellisesti. Kyselyt soitetaan numerosta 014 547 0012.

Soittokampanjoiden teknisen ratkaisun toimittaa automaattipuheluihin erikoistunut yritys On-Time Research Solutions.

Puhelurobotiikan kokeilu liittyy Oulun ja Jyväskylän kaupunkien yhteishankkeeseen Kuntalaisen modernit digitaaliset asiakaspalvelut yhdessä kehittäen (MODA). Kyseessä on valtiovarainministeriön rahoitusta saanut digikannustinhanke, jossa kehitetään kunnan asiakaspalveluihin digitaalisuutta hyödyntäviä toimintamalleja ja ratkaisuja.

Lisätietoja Robottipuhelut-verkkosivulla

Lisätietoja robottipuhelukokeilusta

Salla Pykälämäki
erikoissuunnittelija
Jyväskylän kaupunki 
p. 050 430 23 14
salla.pykalamaki(at)jyvaskyla.fi

Jussi Päkkilä
projektipäällikkö, MODA-hanke
p. 040 630 1562,
jussi.pakkila(at)ouka.fi

Asiasanat: