Hyppää pääsisältöön

14.9.2021

Terveyspalvelujen tilanne säilyy tukalana Jyväskylässä, Hankasalmella ja Uuraisilla. Tämän vuoksi ainakin lokakuuhun saakka myös asiakkaille tehtävien takaisinsoittojen odotusaika venyy tavallista pidemmäksi.
Kuva
Potilas terveysaseman erikoisvastaanotolla spirometriassa

Terveyspalveluissa näkyy sairaanhoitajapula ja koronaepidemian aikana kertynyt hoitovelka. Hoitajarekrytointi ei tuota toivottua tulosta, ja tilanne vaikuttaa samalta ympäri maata. Palvelupäällikkö Anu Mutka laskee, että henkilöstön vahvuudesta puuttuu joka viides hoitaja. 

– Vaikka saisimme koko henkilöstön takaisin vapailta ja koronatehtävistä, kiireetöntä vastaanottoa ei päästäne lähiviikkoina avaamaan, koska joudumme panostamaan entistä enemmän puhelinpalveluun. Nyt kun rajoituksia on alettu purkaa, ihmiset ottavat yhteyttä pandemiakuukausina esille tulleista vaivoistaan. Puheluita tulee huomattavasti aiempaa enemmän, ja kun hoidettavia asioita per soittaja on useita, vievät puhelutkin kauemmin, Mutka sanoo. 

Takaisinsoittoaikojen venymisessä ei siis ole kyse maanantain vikatilanteen kaltaisista yksittäisistä ruuhkapiikeistä. Maanantailta takaisinsoittoja siirtyi tiistaille 319, joista lähes 20 koski kiireellisiä tilanteita. Kokonaistilanteessa on nyt kyse sekä terveydenhuoltojärjestelmän että erityisesti hoitohenkilöstön pitkäaikaisesta kuormittumisesta. 

Ohje takaisinsoittoa odottavalle 

Koska takaisinsoittoa ei pystytä takaamaan aiemmassa aikataulussa, on soittajien erittäin tärkeää muistaa tämä ohje: 

Terveysaseman ajanvarausnumerosta takaisinsoittoa odottelevan tulee kiireellisissä asioissa ja olonsa sitä edellyttäessä ottaa yhteyttä päivystysapuun numeroon 116 117 tai tarvittaessa hätänumeroon 112. 

Ennen terveysasemalle soittoa tilannearviossa auttaa myös www.omaolo.fi, josta löytyy useita eri tilanteisiin sopivia oirearvioita. Syysflunssakauden alkaessa myös oirearvioinnissa on valitettavasti tavallista pidempi jono. Hyvä apu monenlaisiin asioihin löytyy myös digitaalisen sosiaali- ja terveyspalvelu OmaKS:n kautta osoitteessa www.omaks.fi.

– Avosairaanhoidon suurin tavoite ensi vuodelle on saattaa palvelut normaali tasolle: että puheluihin ehditään vastaamaan saman päivän aikana ja pystytään antamaan myös kiireetöntä hoitoa. Lähivuosien talousarviota ja toimintaa suunniteltaessa näemme selvästi, että lääkäreitä ja hoitajia tarvitaan lisää, jotta kasvavaan hoidon tarpeeseen pystytään vastaamaan, toteaa palvelujohtaja Hanna Vihavainen. 
 

Lisätiedot:

- Avosairaanhoidon palvelupäällikkö Anu Mutka, p. 050 311 8507, Jyväskylän terveyspalvelut
- Avosairaanhoidon palvelujohtaja Hanna Vihavainen, p. 050 520 9868, Jyväskylän terveyspalvelut