Hyppää pääsisältöön

13.8.2021

Ateriapalvelu helpottaa monen ikääntyneen arkea. Asiakas voi itse päättää, montako ateriaa viikossa hän tilaa ja mikä parasta, ruokalistalta saa itse valita mieluisaa syötävää.
Kuva
Kotiateriapalvelun pitkäaikainen ja tyytyväinen asiakas Ritva Vihanto keittiössään.

Ikääntyneiden kotona asumista tuetaan monin tavoin mahdollisimman pitkään. Kotiin on mahdollista tilata valmiita annospakattuja aterioita, mikäli oma toimintakyky ei riitä riittävän monipuolisen ruoan valmistamiseen tai hankkimiseen ja ateriapalvelun tarve on jatkuvaa. Myös diagnosoitu erityisruokavalio voi olla peruste ateriapalvelun saamiselle. Palvelu voidaan myöntää myös määräaikaisena esimerkiksi sairaalasta kotiutuville. Ateriapalvelua voi tiedustella Jyväskylän kaupungin OIVA-keskuksen palveluohjauksesta. Maksuttomalla palveluohjauksella tuetaan ikääntyneen omatoimisuutta ja autetaan häntä löytämään sopivat palvelut.  

Ritva Vihanto on kotiateriapalvelun pitkäaikainen ja tyytyväinen asiakas.  

–Valmiit ateriat helpottavat arkea. Syön aina lounaaksi kotiaterian, ja päivän toinen lämmin ruoka on kaupan mikroateria, jonka käyn itse ostamassa Linkki-VIP -palveluliikenteellä. Ateriapalvelun ruoat ovat monipuolisia, ja pidän erityisesti makkarakastikkeesta ja lihapullista, Vihanto kertoo.  

Ateriapalvelun tilaamiseksi asiakkaalla on useita vaihtoehtoja. Hän voi päättää itse, montako ateriaa viikossa tilaa ja valita itse mieluisat ateriat ruokalistalta. Niin sanotulle vakiotilaajalle tulee sovittu määrä aterioita viikossa, mutta hän valitsee itse ateriat. Asiakas voi myös valita mahdollisuuden siihen, että järjestelmä valitsee automaattisesti asiakkaan ruokavalioon sopivat ateriat, mutta aterioiden määrä pysyy samana.  

–Tilaan kotiaterian kaksi kertaa viikossa. Henkilökohtainen avustajani auttaa tarvittaessa ruokalistan lukemisessa, sillä en näe hyvin. Tilausmuutokset hoituvat kätevästi OIVA-keskuksen kautta. Esimerkiksi ollessani viikonlopun reissussa, sain poistettua toisen aterian tilauksesta soittamalla OIVA-keskukseen, Vihanto kertoo.  

Ateriapalvelun ruokalistasuunnittelussa huomioidaan ikääntyneiden ravitsemukselliset tarpeet, mieltymykset ja ruokaperinteet. Asiakaspalautteita kuunnellaan ja ne otetaan huomioon suunnittelussa, kuten myös yksilölliset tarpeet. Kylän Kattaus valmistaa ateriat tuoreista raaka-aineista ja ne pakataan käsin. Ateriat ovat ravitsemuksellisesti monipuolisia ja laadukkaita.  

Kuuden viikon kiertävällä ruokalistalla huomioidaan myös juhlapyhät sekä kasvisten ja hedelmien sesongit. Ateriaan kuuluu pääruoka lisukkeineen ja jälkiruoka. Esimerkiksi keittoruoan kanssa tarjolla on usein suolainen leivonnainen, hedelmä ja jälkiruoka. Asiakas voi valita jokaiselle aterialle kala-, kasvis- tai liharuoan omien mieltymystensä mukaan. Ruokalistaan voi tutustua Kylän Kattauksen verkkosivuilla

Kotiin kuljetetun ateriapalvelun saamiseksi asiakkaan tulee luovuttaa kotiavain ateriankuljettajalle. Ateriankuljettaja huolehtii ruoka-annokset yhdessä asiakkaan kanssa jääkaappiin saakka. Näin varmistetaan kylmäketjun katkeamattomuus ja ruoan laatu. Kylmänä toimitettavan aterian etuna on, että asiakas voi itse valita aterioinnin ajankohdan. Kotihoidon henkilökunta auttaa tarvittaessa ruoan lämmittämisessä.   

–Mielestäni kylmänä toimitettu ateria on parempi, kuin aiempi lämmin ateria. En välttämättä ole kotona, kun ateriankuljettaja käy, tai minulla ei ole juuri silloin nälkä. Nyt voin valita itse, milloin lämmitän ruoan, Ritva Vihanto toteaa.  

Vihanto käy kuntouttavassa päivätoiminnassa ja on iloinen toiminnan käynnistymisestä koronarajoitusten jälkeen. Kylän Kattaus valmistaa ateriat myös kuntouttavan päivätoiminnan yksiköihin. 

Teksti: Taru Metsälä  

Yhteystiedot

OIVA-keskus arkisin kello 9-15 puh. 014 266 1801 

Ikäihmisten neuvonta ja ohjaus

Asiasanat: