Jyväskylän kaupungin Novan ja Kyllön terveysasemien kiireettömät puhelut ovat ruuhkautuneet. Eilen keskiviikkona terveysasemille soitetuista puheluista jäi hoitamatta Novassa 110 ja Kyllössä 76.

Lisätietoja: 

- osastonhoitaja Mari Tami, Novan terveysasema, p. 050 361 6048
- osastonhoitaja Henna Ylitalo, Kyllön terveysasema, p. 040 539 1533
- palvelupäällikkö Anu Mutka, avosairaanhoito, p. 050 311 8507

– Tilanne on ollut erittäin haasteellinen maaliskuun alusta lukien, ja takaisinsoittopyyntöjen ruuhkia purettu iltamyöhään lisä- ja ylitöinä. Tällä viikolla siihen ei ole enää kyetty, vaan soittopyyntöjä on nyt jäänyt seuraaville päiville, kertoo avosairaanhoidon palvelupäällikkö Anu Mutka.

Ne asiakkaat, jotka ovat terveysasemille soittaessaan valinneet kiireellisen linjan, pystytään hoitamaan saman päivän aikana. Asiakkaiden kannattaa muistaa, että jokaiseen takaisinsoittopyyntöön vastataan ennemmin tai myöhemmin. Pyyntöjä ei siis kannata jättää saman päivän aikana yhtä enempää, koska ylimääräiset pyynnöt lisäävät terveysasemalta soitettavien puhelujen määrää tarpeettomasti ja kaikki puhelut on kuitenkin tarkistettava.

Puhelinpalvelun ruuhkautumiseen on monta syytä.

– Vaikuttaa siltä, että puheluiden määrä on noussut aavistuksen verran, mutta suurin syy se, että hoidon tarpeen arviointiin käytetään nyt enemmän aikaa jo ensikontaktissa, jotta potilaan hoidon kohdennus osuisi paremmin oikein, Anu Mutka sanoo. 

– Asioinnin siirtyminen puhelimeen ja digikanaviin on tavoitteemmekin, mutta tämän hetken resurssi ei näytä riittävän tähän palvelutarpeeseen vastaamiseen, hän pahoittelee. 

Muita syitä tilanteeseen ovat esimerkiksi se, että kokeneita hoitajia on siirtynyt puhelinpalvelusta koronatehtäviin, ja lääkäreiltä konsultointi pidentää puheluita. Koronatehtävistä infektiovastaanotto resursoidaan terveysasemien henkilöstöstä ja muuhun koronatilanteen hoitoon on rekrytoitu useita kymmeniä hoitajia, mutta resurssin tarve on nyt erityisen suuri. 

Pulmallista tilannetta pyritään ratkaisemaan rekrytoimalla Novan ja Kyllön terveysasemien puhelinpalveluun lisää henkilökuntaa. Tässä on kuitenkin haasteensa, sillä koko Keski-Suomessa on pulaa hoitajista. Lisäksi selvitetään mahdollisuutta tukea toimintaa ostopalvelulla, ja puhelinkonsultointia pyritään tehostamaan ja nopeuttamaan. 

Asiasanat: