Hyppää pääsisältöön
Kuva
Jyväskylä-kirjaimet nurmikolla.

4.2.2021

Kaupungin panostus sosiaaliseen median viestintään sekä kuntalaisten korona-ajan tiedonjano ovat yhdessä luoneet kaupungin pääsome-tileille reipasta kasvua. Arvaatko, mitkä olivat viime vuoden suosituimmat julkaisut Facebookissa?
Kuva
Kuvasatoa kaupungin Instagram-tililtä

Vuosi 2020 oli Jyväskylän kaupungin sosiaalisen median tileille tilastojen valossa erinomainen. Kaupungilla on päätilit neljässä eri some-kanavassa: Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja LinkedInissä. Näiden lisäksi lataamme videoita YouTube-kanavallemme.

Vuonna 2019 kaupunki lisäsi resursseja verkkoviestintään ja sosiaalisessa mediassa viestimiseen, mikä näkyi jo samana vuonna päätilien mukavana kasvuna. Vuosi 2020 oli edeltäjäänsä vieläkin menestyksekkäämpi.

– Olemme onnistuneet jälleen julkaisujen kattavuuden kasvattamisessa ja tavoitamme viesteillämme entistä enemmän ihmisiä. Etenkin korona-aikana kuntalaisten tiedontarve on lisääntynyt, mikä on varmasti vaikuttanut myös siihen, että kaupungin tilien ja siellä jaettavan tiedon pariin on hakeuduttu aiempaakin hanakammin, pohtii verkkoviestinnän asiantuntija Outi Kaakkuri.

Kaupungin viestinnän väki on myös hyvillään siitä, että toiveemme asukkaiden kanssa vuorovaikutuksessa olemisesta on toteutunut kiitettävällä tavalla.

– Kommentteja ja viestejä tulee hurjasti, mikä taas osoittaa meille, että viestinnällämme on merkitystä ja sille on tarvetta.

Instagram on seuraajamäärien kasvun kuningatar

Suurin seuraajamäärän kasvu on tapahtunut Instagramissa. Vuoden 2019 lopussa seuraajia oli 2505 ja viime vuoden lopussa 6352 – siis yli 3 800 uutta seuraaja vuodessa! Prosentuaalisesti kasvua on huimat 154 %.

– Edellisvuonna selitimme yli sadan prosentin kasvulukemia sillä, että tili oli perustettu vasta vuonna 2018 ja pieniä lukuja vertailtaessa prosentuaaliset erot nousevat suuriksi. Nyt kyse ei voi olla enää siitä, vaan säännölliset julkaisut, kiinnostava sisältö ja vuorovaikutus kuntalaisten kanssa aidosti vetävät uusia seuraajia puoleensa, Kaakkuri arvelee.

Kaupungin päätilillä Instagramissa julkaistaan paljon fiiliskuvia eri puolilta Jyväskylää. Vuoden suosituimmissa kuvissa näkyy upeita maisemia ja luonnonilmiöitä, tuttuja paikkoja ja asukkaiden rakastamia jouluvalomaan poroja. 

– Hienot kuvat kaupungista saavat hyvälle mielelle. Repostaamme usein asukkaiden ja muiden Instagram-käyttäjien kuvia. Siitä tulee jotenkin sellainen fiilis, että tämä on koko Jyväskylän yhteinen juttu. Pelkkää tykkäysten kalastelua emme kuitenkaan harrasta, vaan julkaisemme välillä myös tiukkaa asiaa, etenkin koronaan liittyen, Kaakkuri sanoo.

Parhaimmillaan yksittäiset Instagram-julkaisut ovat näkyneet yli 20 000 eri käyttäjälle. Mukana on myös useampi koronaan liittyvä postaus, joilla tärkeää tietoa on saatu levitettyä tehokkaasti eteenpäin.

Twitterissä seuraajamäärän kasvu on ollut maltillisempaa, noin 16 % luokkaa. Sen sijaan kaupungin tägääminen muiden käyttäjien twiitteihin on kasvanut huomattavasti. Viime vuoden aikana kaupungin tili merkittiin twiitteihin liki 4 700 kertaa, mikä on 66 % enemmän kuin edellisvuonna.

– Tässäkin näkyy koronan vaikutus selkeästi. Etenkin koronarajoitukset aiheuttavat vilkasta keskustelua, johon kaupunki tägätään mukaan. Joukossa on kuitenkin ollut ilahduttavan paljon myös positiivisia juttuja, kiitoksia asukkailta tai hyviä uutisia hankkeiden etenemistä. Kaupunki kehittyy koronasta huolimatta.

Facebookissa seuraajamäärä on kasvanut vuodessa 29 % ja LinkedInissä 35 %.

Facebookin suosituimmissa julkaisuissa huokuu yhteisöllisyys

Facebookissa kaupungin päätili kolkuttelee jo pian 10 000 seuraajan rajapyykkiä. Julkaisut tavoittavat aiempaa enemmän ihmisiä ja mikä parasta, ihmiset myös sitoutuvat niihin entistä enemmän tykkäämällä, kommentoimalla ja jakamalla.

Julkaisuihin ja niiden jakoihin tulleiden reaktioiden ja vuorovaikutusten yhteenlaskun perusteella vuoden 2020 suosituimmat Facebook-postauksemme ovat olleet:

  1. Suvivirsi-video toukokuulta (yhteensä 3667 reaktiota)
  2. Kyllön koronanäytteenoton smurffijengin kuva syyskuulta (1853 reaktiota)
  3. Harjun iltasoiton paluu koronan keskelle maaliskuulta (1561 reaktiota)
  4. Ladun majan Pikkukakkosen maalatut eläinhahmot elokuulta (1467 reaktiota) sekä
  5. Kuntakoira Vinkan kuvalliset ohjeet maskin käyttöön joulukuulta (1459 reaktiota).

Suurinta näkyvyyttä vertailtaessa kärkipäähän nousevat myös kaupunginjohtaja Timo Koiviston koronauutiset, joista jokainen on tavoittanut keskimäärin 20 000 Facebookin käyttäjää ja parhaiten menestynyt 38 000 käyttäjää.

Verkkosivuille tuleminen somesta tuplattu

Kävijät ovat päätyneet sosiaalisesta mediasta ahkerasti myös kaupungin verkkosivuille. Somesta tultiin jyvaskyla.fi-sivustolle viime vuoden aikana liki 500 000 kertaa, mikä on tuplat edellisvuoden 250 000 kävijään verrattuna.

– Tämä oli erityisen mukava huomata, etenkin tällaisena valeuutisoinnin ja väärän tiedon levittämisen aikakautena. Jyvaskyla.fi-sivut ovat kaupungin kotipesä, jonne haluamme ohjata ihmisiä oikean tiedon äärelle ja siinä olemme näköjään myös onnistuneet, sanoo verkkoviestintäpäällikkö Mikael Ratschinskij.

Asiasanat: