Hyppää pääsisältöön

27.1.2021

Kuva
Kaupungin verkkosivuilla on ollut viime vuonna paljon liikennettä. Suosituimpia sivuja ovat olleet verkkokirjasto, jyvaskyla.fi-etusivu sekä Linkin sivut

Jyväskylän www-sivuja ladattiin saman verran vuonna 2020 kuin 2019. Viime vuonna tosin oli tilastojen kannalta kolme vajaata kuukautta.  

Kaupungin pääsivuston (www.jyvaskyla.fi) etusivulla käytiin vuoden 2020 aikana 1 036 625 kertaa, lähes 200 000 kertaa enemmän kuin aiempana vuonna. Sivuston sivuja ladattiin 21 615 154 kertaa 4 622 23 eri istunnon aikana 1 771 659 uniikista osoitteesta. Sivuille tultiin 185 eri maasta. Keskimäärin päivän aikana, joka päivä, sivuille tehtiin noin 12 663,6 vierailua.  

Vuoden 2020 www-sivujen käyntimäärät, uutiset, tapahtumat, harrasteet 

Sivuille tultiin selkeästi eniten Googlen kautta. Toiseksi todennäköisintä oli, että selaaja tuli kirjoittamalla osoitteen suoraan osoiteriville tai klikkaamalla selaimen kirjanmerkkiä ja kolmanneksi eniten Facebookista – kuten edellisenäkin vuonna. Facebookin kautta sivuille tulo tosin kaksinkertaistui edellisen vuoteen verrattuna.  

Sivuille tultiin mobiilisti 55 %, tietokoneella 41 % ja tabletilla 4 % istunnoista. Kaupungin pääsivustojen sivujen määrä on noin 6000 osoitteiden mukaan. 

Ylläolevat luvut koskevat vain osoitteita jyvaskyla.fi (ja sen aliosoitteita) ja www3.jkl.fi. Näiden lisäksi kaupungilla on noin 20 muutakin www-osoitetta sekä intranet. 

Vuoden 2020 www-sivujen suosituimmat sivut, palautteet, laitteet 

Suosituimpia sivuja olivat: kirjaston verkkokirjasto, jyvaskyla.fi etusivu, Linkin etusivu, Linkin aikatauluvihko, Linkin aikataulu- ja reittiopas, karttapalvelu, Kylän Kattauksen ruokalistat,  JVA:n asunnot, Korona -etusivu ja kysymyspalsta.  

Varsinkin loppuvuodesta eri korona-sivut olivat erittäin käytettyjä ja asiaan liittyvät uutiset luettuja. 

Pääsivuille tehtiin vuoden aikana 2115 uutista ja mediatiedotetta. Kuulutukset siirtyvät 2020 aikana omaan järjestelmäänsä.    

Tapahtuma- ja harrastekalenteriin lisättiin vuonna 2020 koronasta huolimatta 5076 tapahtumaa ja harrastetta. Kalenterin suosituin tapahtuma oli Jyväskylän joulunavaus 28.11.2020, 2 775 katselua.   

Palautejärjestelmään tuli 12 178 (6516 julkista) palautetta tai kysymystä.  Suosituin alue oli tänäkin vuonna “Kadut ja liikenne”, 4 390 palautetta. 

Sosiaalinen media, live-videot ja mobiilikunta

Kaupungin palveluilla on yli 200 tiliä sosiaalisessa mediassa. Suosituimmat kanavat ovat Facebook, Instagram, Twitter ja YouTube. Lisäksi tilejä löytyy mm. Vimeosta ja LinkedInistä. 

Kaupungin pääsivulla Facebookissa oli tammikuun 2021 alussa 8 648 (2020 alussa: 6725) tykkääjää.   

Kaupungin päätilillä Twitterissä oli tammikuun 2021 alussa 4 854 (2020: 4179) seuraajaa.   

Instagramin päätilillä oli tammikuun 2021 alussa 6352 (2020: 2505) seuraajaa ja 2020 vuoden aikana tehtiin 257 feed-julkaisua (2019: 248) ja 775 story-julkaisua (2019: 20) .    

LinkedInissä oli seuraajia 2020 lopussa 4793 (2019 lopussa 3556).  

YouTuben pääsivustolla on käyty vuoden 2020 aikana katsomassa eri videoita 469 817 (2020: 32 467) kertaa (yhteensä alusta asti: 729 900 kertaa).   

Keväällä 2013 aloimme lähettää valtuuston kokouksia suorana Bambuserin kautta. Vuonna 2018 siirryimme käyttämään streamauskanavana YouTubea. Kokousten katsojamäärät ovat vaihdelleet, mutta yhteensä katsomiskertoja on vuoden 2020 aikana 11265 kappaletta - keskimäärin 1251,7 per kokous. Määrä on yli kolminkertaistunut aiemmasta vuodesta. 

Elokuussa 2012 käyttöönotettu Mobiilikunta Jyväskylä -mobiilisovellusta oli ladattu 16 700 kertaa vuoden 2020 loppuun mennessä. 

2020 aikana aikaansaatua 

Vuosi 2020 keskittyi www-asioissa aikalailla saavutettavuuteen. Saavutettavuutta parannettiin urakalla niin verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa, verkkoasiointipalveluissa kuin asiakirjoissa ja videoissakin. Itse 100% saavutettavuuteen on vielä työtä, mutta aika liki ollaan siinäkin. 

Uusi verkkolehti “Ajassa” otettiin käyttöön Jyväskylä-lehden täydentäjänä. 

Uusi Intra otettiin sisäisesti käyttöön loppuvuodesta.  

Sosiaalisen median kanaviin on viime vuonna panostettu todenteolla ja kasvua onkin sekä seuraajissa, heidän sitoutumisessa että julkaisujen kattavuudessa läpi kanavakirjon.  

Tänä vuonna edessä 

Uuden intran edelleen käyttöönoton jalkauttaminen jatkuu. Www-sivujen julkaisujärjestelmä päivitetään uusimpaan versioon. Pääsivuille on tulossa uusi ulkoasu. Analytiikan hyödyntäminen ja parantaminen jatkuu. Koulutukset julkaisujärjestelmään, intraan ja sosiaalisen median kanaviin jatkuvat. Analytiikan hyödyntäminen kävijäseurannassa jatkuu ja kehittyy. Saavutettavuuden parantaminen läpi verkkoviestinnän jatkuu yhä. 


Lisätietoja 

Mikael Ratschinskij, verkkoviestintäpäällikkö 
etunimi.sukunimi@jyvaskyla.fi 
+358 14 26 61564 

Www-sivut: https://www.jyvaskyla.fi 
Tapahtuma- ja harrastekalenteri: https://kalenteri.jyvaskyla.fi 
Palautejärjestelmä: https://www.jyvaskyla.fi/palaute 
Facebook: https://www.facebook.com/jyvaskyla 
Twitter: https://twitter.com/JKLn_kaupunki 
Instagram: https://www.instagram.com/jyvaskylankaupunki 
LinkedIn: https://fi.linkedin.com/company/city-of-jyvaskyla 
YouTube: http://www.youtube.com/jyvaskylankaupunki 
Mobiilikunta Jyväskylä: https://www.jyvaskyla.fi/mobiilikunta-jyvaskyla 
Kaupunginvaltuuston kokousvideot: https://www.jyvaskyla.fi/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/kaupunginvaltuuston-kokoukset-kokousvideot 

Asiasanat:  
www