Kilpisen koulusta on asetettu 41 oppilasta karanteeniin mahdolliselle koronavirukselle altistumisen takia. Altistumiset ovat tapahtuneet 18. ja 19.1. ja karanteeni kestää 10 vuorokautta. Karanteeniin määrätyt voivat siten palata kouluun terveenä 28.1 tai 29.1. karanteenimääräyksensä mukaisesti.

Oppilaat asetettiin karanteeniin, vaikka suurin osa oppilaista on käyttänyt maskeja suositusten mukaisesti. Kyse on varotoimenpiteestä, sillä tapaukseen liittyvää laajempaa tartuntaketjua selvitetään parhaillaan. Selvityksen ollessa vielä kesken, karanteenit asetetaan myös maskeja käyttäneille oppilaille. 

Karanteeni koskee vain niitä, jotka ovat voineet terveydenhuoltoviranomaisen arvion mukaan altistua koronavirukselle. Terveydenhuolto on antanut ohjeet siitä, miten ja missä tilanteissa voi olla yhteydessä terveyspalveluihin, jos oireita ilmenee.  

Kilpisen koulun toiminta jatkuu muuten normaalisti. Muut kuin karanteeniin määrätyt terveet oppilaat voivat tulla maanantaina kouluun tavalliseen tapaan.  

Karanteeni on varotoimenpide, jolla estetään mahdollisten tartuntojen leviäminen  

Karanteenilla tarkoitetaan terveen henkilön liikkumisvapauden rajoittamista, sillä osa infektiosairauksista voi tarttua jo ennen varsinaisten oireiden puhkeamista. Karanteenilla estetään mahdollisen tartunnan leviäminen muihin henkilöihin. Karanteeniin asettaminen on varotoimenpide, jolla rajoitetaan kulkemista, kunnes tiedetään, onko virukselle altistuminen aiheuttanut tartunnan ja mahdollinen tartuntaketju saadaan katkaistua. Perheessä voi siten olla tilanne, jossa vain yksi jäsen on karanteenissa.    

Jyväskylän kaupungin koronakaranteeniohje on verkossa osoitteessa: https://www.jyvaskyla.fi/terveys/korona/karanteeni. Ohje löytyy sivulta myös käännettynä usealle kielelle, mm. englanniksi, venäjäksi, persiaksi, kurdin soraniksi, somaliksi, arabiaksi, kinyarwandaksi ja swahiliksi.  

Lisätietoja: tartuntataudeista vastaava lääkäri Pertti Peltonen, 014 266 183  ja perusopetuksen palvelujohtaja Tuija Rasinen, p. 014 266 4984
 

Asiasanat: