Kaupunki kokeili hieman erilaista lähestymistapaa lääkäreitä rekrytoidessaan. Lopputuloksena oli hauska video ja positiivista huomiota.

Jyväskylään, Hankasalmelle ja Uuraisille houkuteltiin terveyskeskuslääkäreitä syyskuussa 2020 sosiaalisessa mediassa ja sähköisissä kanavissa pyörineellä rekrytointikampanjalla. Pääasiallinen kohderyhmä oli jo ”hieman suolakaivoksissa kypsyneet”, 90-luvun TV-Shop-huumassa varttuneet lääkärit.

Koronan varjossa toteutetussa kampanjassa luotettiin huumorin voimaan. Kohderyhmää lähestyttiin pilke silmäkulmassa olevalla rekrytointimateriaalilla mainostaen sosiaalisen median kanavissa ja lääkäriaiheisissa medioissa. Mainokset saivat osakseen huomiota omalaatuisen tyylinsä ansiosta. Mainoskampanjan toteutuksesta vastasi markkinointiviestintätoimisto Avidly.

Eikä siinä vielä kaikki!

Virkaan valitulle oli luvassa ainutlaatuisia etuja ja tilaajalahjoja itse työn lisäksi. ”Jyväskylä-boxi” sisälsi Vippikortin rantaraitille (Suomen suurimmalle ulkokuntosalille) ja kaupungin viirin.

”Uurainen-boxi” puolestaan sisälsi hienon tarran, jonka voi asettaa autonsa takaikkunaan, vippikortin Uuraisten kotiseutumuseoon (joka on voimassa ikuisesti!) sekä Uuraisten viirin. Tarrassa luki ”Vielä ehdit tehdä U-käännöksen”.

”Hankasalmi-boxi” sisälsi paikkakunnan viirin lisäksi c-kasetin, jonka kosminen kohina vei kuulijan kohti kaukaisuutta. Maallisuuden turvaamiseksi paketti sisälsi myös vippikortin Hankasalmen kotiseutumuseoon, joka on voimassa ikuisesti. 

Kampanja keräsi runsaasti huomiota

YouTubessa oleva rekrytointivideo keräsi runsaasti huomiota. Tämän jutun kirjoitushetkellä 15 000 näyttökerran raja on rikottu, ja arvostelut ovat valtaosin positiivisia. Ulkoisista lähteistä peräisin oleva liikenne tulee valtaosin sosiaalisesta mediasta, pikaviestimistä sekä kaupungin omilta kotisivuilta. Mainoksista kiinnostuivat eniten miehet (70% katsojista), ikähaitarin liikkuessa 25-44-vuotiaissa. 

Jyväskylän kaupungin ylilääkäri Johanna Tuukkanen
Jyväskylän kaupungin ylilääkäri Johanna Tuukkanen

Alaa tunteva tunnistaa haasteet

Kampanjan suuresta huomiosta huolimatta hakemuksia tehtäviin saatiin vain muutama. Jyväskylän kaupungin ylilääkäri Johanna Tuukkanen tunnistaa haasteen.

– Ongelma on valtakunnallinen. Terveyskeskuslääkärin työ ei ole houkutteleva vaihtoehto. Se koetaan raskaana, vaativana ja usein yksinäisenä työnä. Muut uravaihtoehdot houkuttelevat tällä hetkellä enemmän (kuten esimerkiksi sairaalatyö, yksityissektori). Perusterveydenhuollon lääkäriresursointi on myös jäänyt jälkeen eikä vastaa tämän hetken tarpeita. Usein työtä on yksinkertaisesti liikaa ja tekijöitä liian vähän. Koko järjestelmä kaipaisi perusteellista uudistamista. 70-luvulla luodut toimintatavat eivät enää toimi.

Tiedusteltaessa terveyskeskuslääkärien määrää Jyväskylän alueella ylilääkäri Tuukkanen kommentoi, että lääkärimäärä voisi olla riittävä, mikäli kaikki virat olisivat täytettyinä ja joukossa olisi enemmän kokeneita, työstään innostuneita yleislääkäreitä. Tuukkanen kuitenkin toteaa, että toimintamalleja olisi uudistettava ja moniammatillista tiimityötä tulisi kehittää.

Rekrykampanjan sisältö on Tuukkasen mukaan vastaanotettu lääkärien keskuudessa myönteisesti. Hän tunnistaa kampanjan keräämän huomion, mutta toteaa lääkärien rekrytoinnin olevan haasteellinen laji. Puskaradion mahti korostuu, sillä myönteiset kokemukset leviävät nopeasti ja ovat tärkeitä rekrytoinnin kannalta. Yleislääkärien työstä pitäisi saada houkutteleva uravaihtoehto.

Lopputuloksena onnistunut kampanja

Humoristinen kampanja herätti positiivista huomiota vastaanottajissa. Kampanjan yhteydessä alan haasteet nousivat esille, joista keskustelu jatkuu alalla yleisesti. Hakemuksia tehtäviin kuitenkin saatiin, joten markkinoinnin näkökulmasta kampanjaa voidaan pitää onnistuneena. Lisäksi kampanjalla toivottavasti vaikutettiin edes hieman siihen, että Jyväskylän kaupunki ja kunta työnantajana näyttäytyisivät astetta rennompana ja houkuttelevampana vaihtoehtona.

Katso, millaisella videolla lääkäreitä houkuteltiin


Teksti: Juha-Matti Katajamäki