Kansalaisopiston maksuttomat liikunnan verkkokurssit täyttyivät vauhdilla.

Tervetuloa harrastusten pariin!

Ilmoittautuminen Jyväskylän kansalaisopiston kevään 2021 kursseille alkaa keskiviikkona 9.12. kello 16.

Ilmoittautuminen, ohjeet ja kurssitiedot

Jyväskylän kansalaisopisto järjesti syyskauden lopulla neljä opiskelijoilleen maksutonta liikunnan lyhytverkkokurssia. Liikunnan ja tanssin suunnittelijaopettaja Anu Vainion mukaan verkkokurssien järjestämisellä haluttiin vastata asiakastoiveeseen.

– Verkkokurssit mahdollistavat osallistumisen ja harrastamisen myös niille, jotka eivät syystä tai toisesta voi tai halua osallistua lähiopetukseen. Saamme samalla arvokasta palautetta kehittämistyötä varten, sillä liikunnan verkkokurssien kysyntä kasvanee jatkossa yhä enemmän, Vainio arvioi. 

Etäopetus toi uusia haasteita

Liikunnan kurssit ovat perinteisesti täyttyneet nopeasti, eivätkä maksuttomina tarjotut verkkokurssit tehneet poikkeusta. Kurssitarjontaan kuuluneet joogakurssit, kehonhuollon kurssi ja Barrekurssi täyttyivät nopeasti.

Etäkurssit kuitenkin haastavat opiston uudella tavalla. Vainio kertoo esimerkiksi teknisten ratkaisujen löytyvän hiljalleen testaamisen ja palautteen kautta. Astangajoogan verkkokurssin ohjannut Aino Klippel ottaa aina työssään huomioon etäkurssien tuomat rajoitteet.

– Yritän aina ohjata etätunnit hitaammin ja antaa enemmän tilaa siirtymille kuin lähiopetuksessa, jossa opiskelijat näkevät minut ja minä näen heidän harjoituksensa, Klippel kertoo.

– Tunnin sisällön sopeuttaa siihen, miten ryhmä harjoittelee. Nyt kuvittelen mielessäni, minkälaisia kysymyksiä aloittelijoilla yleensä on, ja pyrin vastaamaan niihin. 

Ota hyöty irti valmistautumalla

Jotta verkkokurssista saa kaiken hyödyn irti, kannattaa myös oma liikkumistila rauhoittaa ennen oppitunnin alkua. Klippelin mukaan joogatunnille kannattaa valmistautua noin
puoli tuntia ennen tunnin alkua: vaihtaa vaatteet, laittaa matto valmiiksi, hakea kännykälle tai tietokoneelle sopiva paikka ja kirjautua sisään ohjelmaan.

– Myös kameran auki pitäminen tunnin aikana voi auttaa keskittymään harjoitteluun, Klippel vinkkaa.


Teksti: Kirke Hassinen