Hyppää pääsisältöön
Kuva
Jyväskylä-kirjaimet nurmikolla.

25.11.2020

Moni on havainnut Linkki-linja-autojen ajelevan reiteillään aika vajaina. Kevään 2020 etätyöjakso verotti työ- ja koulumatkalaisia, ja sama suuntaus jatkuu.
Kuva
Matkustaja lukee kirjaa Linkki-linja-autossa

Tartuntatautien jyllätessä ruuhkattomuus on toisaalta hyvä asia, mutta synnyttää samalla lipputulovajetta kassaan. Miinusta kertyy tänä vuonna jopa 2,3 miljoonaa euroa ja matkustajia on keskimäärin 35 % arvioitua vähemmän.

Kato on käynyt palvelun kannalta tärkeimmässä eli säännöllisessä matkustuksessa: kausilippujen myynti on laskenut ja matkoja tehdään enemmän arvo-, kerta- ja mobiililipuilla. Satunnaistunut matkustus ei riitä kattamaan liikenteen kustannuksia.

Valtio avittaa onneksi joukkoliikenteen järjestäjiä, ja on jo myöntänyt Linkki-liikenteen tämän vuoden lipputulomenetyksiin 1,84 miljoonan euron avustuksen. Valtiolta saadaan myös vajaat 300 000 euroa elvyttävien kehityshankkeiden viestintään ja markkinointiin, tavoitteena palauttaa asiakkaiden luottamusta joukkoliikenteeseen.

Säästöjä vuodelle 2021

Tulevaisuuden ennustaminen on nyt haastavaa. Koronalla on kyntensä pelissä luultavasti myös ensi vuonna, jolloin lipputulot eivät edelleenkään riitä kattamaan kustannuksia. Edessä on todennäköisiä säästötoimia.

Käytännön säästöistä päättää joukkoliikennejaosto. Säästökeinoja voivat olla muun muassa liikenteen määrän karsiminen, lippuhintojen korotukset tai autoissa perittävät matkakorttien latausmaksut. Toteutuessaan säästöjen vaikutukset ulottuvat kaikkien joukkoliikennettä käyttävien arkeen. Ikävistä toimenpiteistä on kyse, mutta onneksi valo näkyy säästötunnelin päässä. Yhteiskunnan elpyessä koronan jäljiltä palvelutasoa voidaan palauttaa entiselleen.

Kehittäminen jatkuu taustalla

Joukkoliikenteen pitkäkestoinen tavoite on edelleen kasvattaa vuosittaisten Linkki-matkojen määrät 15 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Kehityshankkeilla pyritään parantamaan joukkoliikenteen houkuttelevuutta suhteessa yksityisautoiluun ja vähentämään keskustaliikenteen ruuhkaisuutta.

Vireillä olevia kehittämistoimia ovat selvitystyöt Vapaudenkadun paikallisliikennekeskuksen laajentamisesta sekä joukkoliikennekaistojen rakentamisesta Tourulantielle ja Seppäläntielle. Myös työ joukkoliikenteen linjaston uudistamiseksi jatkuu. Linjastoa koskeva vuoropuhelu asukkaiden sekä sidosryhmien kanssa siirtyy keväälle 2021. Osana linjastosuunnittelua mietitään muun muassa aikatauluvapaata matkustusta, jossa suosituimpien linjojen Linkit liikennöisivät 10 minuutin välein.


Teksti: Kristiina Pentikäinen

Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Asiasanat: