Keski-Suomen sote-uudistuksen koordinoiman virtuaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen valmistelu on hyvässä vauhdissa. Virtuaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen yhtenä pitkän tähtäimen tavoitteena on mahdollistaa keskisuomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuus ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelussa asioidaan tietoturvallisesti sähköisiä kanavia hyödyntäen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Sähköisen asiointikanavan ja palvelutarjonnan laajenemista valmistellaan ja ne tapahtuvat vaiheittain. Tavoitteena on, että palvelu avautuu keväällä 2021.  

-Keskisuomalaiset saavat käyttöönsä, perinteisten terveyskeskusten rinnalle, asiakaslähtöisen virtuaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen, jossa voi asioida jonottamatta, silloin kun itselle sopii, kertoo Keski-Suomen sote-uudistuksen ohjelmapäällikkö Tiina Koponen.  

Palvelu tarjoaa vastaanottokäyntien lisäksi muun muassa tukea omahoitoon ja terveyden edistämiseen. Palvelussa hyödynnetään jo olemassa olevat Omaolo.fi -palvelun tarjoamat palvelut kuten sähköiset oirearviot ja ajanvaraukset. Virtuaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa keskisuomalaisia palvelee moniammatillinen tiimi, johon kuuluu lääkäreitä, hoitajia sekä sosiaali- ja palveluohjaajia. Jatkossa palvelutarjontaan lisätään muun muassa sosiaalityön, kuntoutuksen- ja terapian- sekä lapsiperhe- ja ikäihmisten palveluita.  

Eri kuntien sote-henkilöstö mukana valmistelussa 

Sote-ammattilaiset, niin lääkärit, hoitajat kuin sosiaaliohjaajatkin ympäri maakunnan ovat arvioineet sähköisten sote-palvelujen nykytilaa, pohtineet asukkaiden tarpeita sekä visioineet tulevaa virtuaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen palvelutarjontaa. Sote-ammattilaiselle virtuaalinen sosiaali- ja terveyskeskus tarjoaa entistä sujuvampia työvälineitä asiakkaiden kohtaamiseen sekä mahdollisuuden työskennellä paikasta riippumatta.  

-Virtuaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen palvelutapa on osa jokaisen ammattilaisen tehtävänkuvaa, asiakkaita palvellaan edelleen kasvokkain, puhelimitse, etävastaanoton välinein sekä chatin ja botin avulla. Korona on opettanut asiakkaita tekemään ensimmäisen yhteydenoton Omaolo.fi -palvelun oirearvion kautta, johon on linkittynyt myös esimerkiksi ajanvaraustoiminnot. Kehittäminen tapahtuu vaiheittain ja on pitkän tähtäimen työtä. Keskisuomalaisia asukkaita ja järjestöjä on osallistettu mukaan palvelun kehittämiseen jo alusta alkaen, sanoo Koponen. 

Lisätietoa 

- Tiina Koponen, ohjelmapäällikkö, Keski-Suomen sote-uudistus, p. 050 311 8075, tiina.koponen(a)jyvaskyla.fi  
- Sari Nurmivaara, projektipäällikkö, Keski-Suomen sote-uudistus, p. 050 311 8285, sari.nurmivaara(a)jyvaskyla.fi  

Asiasanat: