Jyväskylän keskustaan sijoittuvassa oppimisympäristössä harjoitellaan yrittäjyyttä ja testataan omaa talousosaamista osana opetussuunnitelman laaja-alaista osaamista.

Lisätietoja: 
Yrityskylä: aluekoordinaattori Esa Huuskonen, Talous ja nuoret TAT, Yrityskylä Keski-Suomi, puh. 044 2965 277 
palveluesimies Minna Kuutti, Jyväskylän kasvun ja oppimisen kehittämisyksikkö, puh. 014 266 8452 

Jyväskylän perusopetuksen kuudes- ja yhdeksäsluokkalaiset pääsevät harjoittelemaan yhteiskunnan ja yritysten toimintaa Talous ja nuoret TAT:in kehittämässä Yrityskylässä. Yrityskylä on perusopetuksen kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten yhteiskunnan, talouden ja työelämän oppimiskokonaisuus, joka kannustaa yrittelijäisyyteen. Yrityskylä sisältää kaksi erillistä kokonaisuutta, jotka muodostavat polun peruskoulussa yrittäjyyskasvatuksen sisällä. Pienoiskaupungiksi rakennettu kuudesluokkalaisten oppimisympäristö ja yhdeksäsluokkalaisten kansainvälisen kaupan peliareena sijoittuvat lukuvuosiksi 2020-2023 Jyväskylän keskustaan, osoitteeseen Kauppakatu 32.   

Yrityskylän ovet aukeavat keskiviikkona 30.9. ja ensimmäisenä käytännön oppiin tulevat yhdeksäsluokkalaiset. Yhdeksäsluokkalaille Yrityskylä on työelämän ja talouden peliareena, jossa oppilaat johtavat tiimeinä yritystään kansainvälisten markkinoiden pyörteissä. Oppilaiden yritystiimit kilpailevat keskenään markkinoilla pärjäämisestä ja hyvästä maineesta.

Kuudesluokkalaiset pääsevät Yrityskylään helmikuussa. Kuudesluokkalaiset työskentelevät erilaisissa ammateissa toimien kuluttajina ja kansalaisina työstään saamalla palkalla omassa pienoisyhteiskunnassaan. 

“Odotan, että pääsemme käytännössä kokeilemaan kaikkia jo opittuja asioita"  

Korpilahden yhtenäiskoulun 9 A-luokka pääsee ensimmäisenä testaamaan yritys- ja yhteiskuntaosaamistaan Yrityskylässä. Ennen vierailua neljällä yhteiskuntaopintunnilla on harjoiteltu etukäteismateriaalia: tutustuttu Yrityskylässä johdettavaan yritykseen sekä perehdytty vastuullisuuden teemoihin, kiertotalouteen ja liiketoiminnan käsitteisiin. Myös myynti- ja neuvottelutaitoja on harjoiteltu. Vierailun jälkeen aiheita käsitellään vielä yhdellä oppitunnilla.  

Opettajan odotukset Yrityskylä-vierailusta ovat korkealla. 

-Olen tyytyväinen, että konsepti on rantautunut nyt myös Jyväskylään. Kaikki toiminnallinen oppiminen ja pelillisyys ovat tervetullutta. Myös taloustaidot ja yrittäjyys ovat tärkeitä teemoja. Toivon motivoivaa ja opettavaista iltapäivää sekä onnistumisen kokemuksia Yrityskylässä, kertoo historian ja yhteiskuntaopin opettaja Juho Annala. 

Oppilaiden näkemykset etukäteen pidetyistä oppitunneista ja odotukset Yrityskylä-vierailusta ovat samoilla linjoilla. 

-Etukäteistehtävät olivat hyvin suunniteltuja, niistä sai yritystoiminnan perusjutut hyvin selville. Odotan vierailulta, että pääsemme käytännössä kokeilemaan kaikkia jo opittuja asioita, kertoo Saana Hulkko. 
-Tehtävät olivat yllättävän haastavia, niissä piti oikeasti keskittyä ja osata jotain. Lähden avoimin mielin vierailulle Yrityskylään. Mitään tällaista ei ole meillä aiemmin ollut, jatkaa Lenni Ahonen.  
-Oppitunnit olivat kivoja ja tehtävät opettavaisia, selkeitä ja niitä oli helppo tehdä. Veikkaan, että Yrityskylässä harjoitellaan sitä, kuinka osaamme toimia tiiminä paineen alla, kuvaa Virva Wahlberg. 

Maailmalla palkittu suomalainen koulutusinnovaatio  

Yrityskylä on maailmallakin palkittu suomalainen koulutusinnovaatio, joka pyrkii edistämään oppilaiden rohkeutta ja intoa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Yrityskylä tarjoaa loistavan oppimisympäristön myös opetussuunnitelman näkökulmasta oppilaiden osallisuuden, vaikuttamisen, kestävän kulutuskäyttäytymisen sekä talousosaamisen edistämiselle. Yrityskylän yhteistyökumppaneina on mukana paikallisia ja valtakunnallisia yrityksiä. 

10-vuotissyntymäpäivää juhliva Yrityskylä tavoittaa lukuvuoden 2020-2021 aikana yli 88 000 kuudes- ja yhdeksäsluokkalaista. Oppimiskokonaisuus koostuu opettajien koulutuksesta, kouluissa pidettävistä oppitunneista ja päivästä Yrityskylän oppimisympäristössä.