Syyskuussa 2020 lanseeraatussa hyväntuulisen humoristisessa rekrytointikampanjassa etsitään ”sopivasti suolakaivoksilla suolattuja” terveyskeskuslääkäreitä Jyväskylään, Hankasalmelle ja Uuraisille. Rekrytoitavalle riittää, kun osaa arvostaa pieniäkin parannuksia työolosuhteisiin. Eikä siinä vielä kaikki: nopean hakijan erikoisetuna on mahdollisuus lunastaa itselleen Eikä-Siinä-Vielä-Kaikki -boksi. (Niitä tosin riittää vain nopeimmille.)

Tutustu Rekrychannelin erikoistarjouksiin

Lääkärirekrytoinnin kampanjavideo, toteutus: Avidly

Huomiota hurtilla huumorilla

Jyväskylän kaupunki rekrytoi noin 7000 hengen organisaatioonsa työntekijöitä useilla eri tavoin ja keinoin. Jyväskylän kaupunki toimii myös Hankasalmen ja Uuraisten terveysasemien työntekijöiden työnantajana.

Markkinoinnissa huumori on yksi keino herättää kohderyhmän huomio. Ulkopuolisen markkinointitoimisto Avidlyn kanssa tehty yhteistyö rekrytointivideon ja markkinointimateriaalien suunnittelussa ja toteutuksessa sekä ennen kaikkea levityksessä on Jyväskylän kaupungille uutta.

– Rekrytoinnissa emme ole aiemmin tehneet tämän tyylistä yhteistyötä mainostoimiston kanssa. Lääkäreille kohdennettu markkinointimme on ollut aika perinteistä ja luottanut pääasiassa oman talon väen työpanokseen, Jyväskylän kaupungin rekrytointiasiantuntija Anna-Leena Pusa kertoo.

Kahdessa viikossa 12 000 katselua

Terveyskeskuslääkäreiden tarve on kuitenkin todellinen ja kilpailu ammattilaisista vain kiristyy. Kilpailussa vanhat tutut tavat eivät oikein tunnu riittävän, joten lääkärien rekrytoinnissa oli tarpeen kokeilla jotakin uutta. Idea kampanjan toteuttamisesta saatiin parhailta mahdollisilta asiantuntijoilta, eli Jyväskylän terveyspalveluiden lääkäreiltä.

Lokakuun puoliväliin kestävä rekrytointikampanja on ehtinyt pyöriä verkossa ja näytöillä toista viikkoa, joten ensimmäisiä tuloksia on jo nähtävissä.

– Kokemukset ovat olleet kannustavia. Tähän mennessä kampanjavideon on nähnyt 12 000 ihmistä. Saamamme palaute on ollut positiivista ja myös iloisen yllättynyttä siitä, ettei julkisen sektorin rekrytoinnin tarvitse olla jäykkää tai kaavoihin kangistunutta, Pusa arvioi.

Huumorista huolimatta tietyistä periaatteista ei kuitenkaan tingitä.

– Meille on tärkeää, ettemme lupaa markkinoinnissa sellaista, mikä ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Tämä kampanja nojaa vahvasti omiin kilpailuvaltteihimme: senioritukeen, työajan räätälöintiin sekä loistaviin kouluttautumismahdollisuuksiin, Pusa tarkentaa.

Todellinen mittari, avoimiin virkoihin lähetettävät hakemukset, selviää vasta hakuajan päätyttyä. Kävi rekrytoinnissa miten tahansa, kampanja on jo onnistunut yhdessä tavoitteessaan: levittämään asteen rennompaa mielikuvaa kunnasta työnantajana.