Lisätietoja

Susanne Rasmus, matkailu- ja markkinointipäällikkö, 1.9. alkaen matkailujohtaja, Jyväskylän kaupunki, Visit Jyväskylä
susanne.rasmus[at]jyvaskyla.fi
p. 0400 885 786

visit_jyvaskyla_logo_pieni.png

 

Lukuja:

Visit Jyväskylä: 8-9 htv + kausityöntekijä ja harjoittelijoita sekä Jyväskylän opasyhdistyksen oppaat (10-15 kpl).

Visit Jyväskylän toiminta on seudullista. Jyväskylän lisäksi sopimuksellisesti kahdeksan yhteistyökuntaa: Laukaa, Muurame, Hankasalmi, Toivakka, Uurainen, Petäjävesi, Joutsa ja Äänekoski. Matkailualueella on n. 300-400 matkailutoimijaa. Hankeyhteistyö on maakunnallinen, mukana 21 kuntaa.

Korona-ajan vaikeuksista huolimatta matkailun kehittäminen jatkuu määrätietoisesti

Jyväskylän seudun matkailualuetta kehittävän ja markkinoivan Visit Jyväskylän matkailujohtajaksi on nimitetty syyskuun 2020 alusta FM Susanne Rasmus. Hän siirtyy tehtävään saman organisaation matkailu- ja markkinointipäällikön tehtävästä. Visit Jyväskylä tulee siirtymään omaksi palveluyksikökseen Elinkeino ja työllisyys -palvelualueelle. Yksikkö on kuulunut viestintäjohtajan johtamaan Viestintä, markkinointi ja matkailu -palveluyksikköön.  

Jyväskylän yliopistosta viestintätieteiden laitokselta valmistunut Susanne Rasmus on toiminut matkailualalla yli 20 vuotta, ensin yksityisellä ja sittemmin julkisella puolella. Jyväskylän kaupungilla Rasmus on työskennellyt erilaisissa matkailun, viestinnän ja markkinoinnin kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä vuodesta 2007 saakka. Viimeiset vuodet hän on toiminut Visit Jyväskylän matkailu- ja markkinointipäällikkönä ja yksikkönsä esimiehenä. 1.9.2020 alkaen Rasmus jatkaa matkailujohtajana ja hänen esimiehensä on Jyväskylän kaupungin elinkeinojohtaja Anne Sandelin.

Matkailujohtaja vastaa Jyväskylän seudun matkailualueen kehittämisestä, strategian toteuttamisesta, palveluyksikön operatiivisen toiminnan ohjaamisesta ja toimii matkailuorganisaation esimiehenä. Visit Jyväskylän tehtäviin kuuluu keskeisesti muun muassa valtakunnallinen ja kansainvälinen matkailumarkkinointi, matkailuneuvonta, matkailualueen kehittäminen ja verkostoyhteistyö. Lisäksi Visit Jyväskylä hallinnoi kansainvälisen matkailun edistämiseen ja matkailualueen kehittämiseen suunnattuja maakunnallisia matkailuhankkeita sekä toimii yhteystahona Visit Finlandin ja muiden valtakunnallisten matkailun kattojärjestöjen suuntaan.  

— Edistämme matkailualueen kilpailukykyä ja vaikutamme matkailualueesta syntyvään mielikuvaan sekä tunnettuuteen valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Alueen matkailustrategiaan perustuvassa työssä kasvatamme Jyväskylän seudulle suuntautuvaa matkailua ja vahvistamme alueen vetovoimaa ja elinkeinoelämää. Matkailu luo alueelle merkittävästi tuloja ja vaikuttaa työllisyyteen, kertoo Susanne Rasmus.

Matkailun kehittämisessä luotetaan alueen omiin vahvuuksiin, suunnitelmallisuuteen ja yhteistyöhön

Vaikka korona on kurittanut matkailualaa viime keväästä alkaen rajulla kädellä, alkuvuodesta Jyväskylän seudulla ehdittiin jo iloita matkailun kasvuprosenteista. Tammi-helmikuussa suomalaisten yöpymiset lisääntyivät vuoden takaisesta 13 prosenttia ja ulkomaalaisten yöpymiset viisi prosenttia. Myös juhannuksen jälkeinen kesäsesonki kotimaisten matkailijoiden osalta oli myönteinen piristys useille matkailuyrityksille. Odotukset koronan jälkeiseen matkailun elpymiseen ovat aikataulullisesti maltilliset, mutta Jyväskylän seudulla on hyvät asetelmat sekä kotimaan että kansainvälisen matkailun osalta tilanteen rauhoituttua.

— Koronatilanne on nostanut esiin alueen vahvuudet uudella tavalla ja luonut niistä entistä vahvemman kilpailuedun. Järvi-Suomen puhtaus, väljyys ja luonto ovat nousseet maailmalla kysytyiksi teemoiksi esimerkiksi Britanniassa matkanjärjestäjien keskuudessa. Samaa mielenkiintoa ruokkii Jyväskylän seudun profiloituminen kestävän matkailun kohteeksi ensimmäisten joukossa Suomessa, Rasmus kuvailee.

Keski-Suomeen työstetään parhaillaan myös uutta matkailustrategiaa vuosille 2021-2025 Visit Jyväskylän ja Keski-Suomen Liiton johdolla. Strategiatyö on jaettu useisiin teemoihin ja työpajoihin, joissa käsitellään muun muassa matkailualueen brändiä, tavoitteita ja mittareita, matkailuorganisaation tehtäviä ja rooleja, myynti- ja jakelukanavaratkaisuja sekä matkailun vallitsevia trendejä. Vallitseva poikkeuksellinen aika on tuonut myös muistutuksen muuttuvien tekijöiden ja erilaisten matkailuskenaarioiden huomioimiseen tulevalla strategiakaudella. Työpajatyöskentelyyn osallistuu runsaasti alueen matkailuyrityksiä eri palvelualueilta, tapahtumajärjestäjiä, oppilaitoksia sekä matkailualan asiantuntijoita.

— Yhteistyö on erittäin tärkeää matkailun edistämisessä – oli kyse sitten paikallisesta, valtakunnallisesta tai kansainvälisestä työstä. Visit Jyväskylällä on iloksemme laaja ja toimiva yhteistyöverkosto ja paljon hyviä kumppaneita, kuten Keski-Suomen kunnat, matkailualan yritykset, kulttuuritoimijat, tapahtumajärjestäjät, Keski-Suomen liitto, Ely, Keski-Suomen kauppakamari, oppilaitokset, Visit Finland, TEM, Lakeland suuralueen yhteistyökaupungit ja seudut, Alvar Aalto-verkosto, Metsähallitus sekä luonnollisesti matkanjärjestäjät ja media, listaa Rasmus.