Miltä käsityön menneisyys näyttää nykymuotoilijoiden silmin ja millaista inspiraatiota museokokoelmasta voi ammentaa? Hyvissä käsissä -näyttelyyn kutsutut muotoilijat ovat luoneet teoksensa vuoropuhelussa vuonna 1879 perustetun Suomen Käsityön Ystävien arkistojen kanssa.

Hyvissä käsissä – In Good Hands – I Goda Händer

Näyttely Suomen käsityön museossa 12.9.–5.12.2020

Lisätietoja

Mikko Oikari, intendentti, Suomen käsityön museo, p. 050 553 3880, mikko.oikari [at] yvaskyla.fi 
Amanda Hakoköngäs, näyttelykoordinaattori, TaM, p. 0400 949 316, a.hakokongas [at] gmail.com 

Kuvataiteilija Hanna-Kaisa Korolainen, muotisuunnittelija Henna Lampinen, kuvanveistäjä Matias Liimatainen sekä pelisuunnittelija Henri Tervapuro loivat arkiston pohjalta uusia teoksia ja tuotteita, joissa yhdistyvät perinteiset käsityötekniikat, erilaiset materiaalit sekä teknologia. Näyttely oli esillä Designmuseossa alkuvuodesta 2020 ja Suomen käsityön museossa Jyväskylässä 12.9.–5.12.2020. Jyväskylän näyttelyyn taiteilijoiden joukkoon liittyy kuvittaja ja kuosisuunnittelija Anna Alanko, joka suunnitteli näyttelyyn teokset tutustuttuaan Suomen käsityön museon kokoelmiin tallennettuihin Suomen Käsityön Ystävien mallitilkkuihin. 

Yhtenä Suomen vanhimmista designalan yrityksenä Suomen Käsityön Ystävien alkuperäisenä tavoitteena oli kerätä kansanomaisia tekstiilejä, soveltaa niiden malleja uusiin käyttökohteisiin ja herättää henkiin unohdetut tekstiilitraditiot. Designmuseon kokoelmiin kuuluva arkisto käsittää noin 6 500 tekstiilinäytettä, vesiväriluonnosta ja kudonnaista 1800-luvun loppupuolelta 1990-luvulle. Suomen käsityön Ystävien arkistoa on tallennettu myös Suomen käsityön museon kokoelmiin.

Hyvissä käsissä -näyttelyyn tulee esille myös muutamia Suomen Käsityön Ystävien tunnetuimmista ryijymalleista, kuten Akseli Gallen-Kallelan suunnittelema Liekki-ryijy, Jarl Eklundin Lokki-ryijy sekä Impi Sotavallan ryijyjä. Lisäksi keräilijä Tuomas Sopanen lainaa näyttelyyn Uhra Simberg-Ehrströmin Vihreä aamu -ryijyn. 

Helsinkiläisen kuvittaja ja kuosisuunnittelija Anna Alangon töille on ominaista unenomainen tunnelma ja runsas tekstuurien käyttö. Töissään Alanko leikittelee orgaanisen ja digitaalisen kontrastilla eri tekniikoita ennakkoluulottomasti sekoittaen. Alanko on suunnitellut kuoseja pohjoismaisille ja japanilaisille vaate- ja tekstiiliyrityksille, kuten VIMMA, Tiger of Sweden, Svensson, Borås Tapeter, Isetan ja Senshukai.  

”Halusin korostaa Hyvissä käsissä -näyttelyyn tulevilla töilläni nimettömien tekijöiden roolia ja kädenjälkeä; fyysistä liikettä kirjottujen kuvioiden taustalla sekä käsillä tekemiseen liittyvää meditatiivista prosessia”, Alanko avaa teoksensa taustaideaa. ”Keskeisenä visuaalisena elementtinä teoksissa on graafinen viiva/lanka sen erilaisissa muodoissa. Animaatioissa viiva elää, luikertelee, kasvaa ja kutistuu hypnoottisesti liikkuen. Kolmiulotteisessa teoksessa erilaiset viivaelementit kerrostuvat ja vääristyvät, kun niitä tarkastellaan eri puolilta teosta.”

Näyttelyn kuraattoreina toimivat taiteilija-tutkija Riikka Latva-Somppi sekä Tukholmassa sijaitsevan Ruotsin arkkitehtuuri- ja designkeskus ArkDesin johtaja Kieran Long.

”Käsityötaidon sanotaan usein pohjautuvan hiljaiseen tietoon. Tietoon, joka on kokemuksellista ja kehollista, mutta vaikeasti sanallistettavaa. Suomen Käsityön Ystävien arkisto on paitsi historiallinen, visuaalinen ja materiaalinen aarreaitta, myös hiljaisen tiedon konkreettinen rekisteri. Näyttelyn materiaalisissa ja digitaalisissa teoksissa perinteiset käsityön ominaisuudet: käsityötaito, käytettävyys ja koristeellisuus täydentyvät kerronnallisuudella ja kokeellisuudella”, Latva-Somppi toteaa.

Näyttelykoordinaattorina on toiminut TaM Amanda Hakoköngäs

Hyvissä käsissä -näyttely jatkaa matkaa Jyväskylästä Vaasaan alkuvuodesta 2021.