Reilu vuosi sitten Jyväskylän kaupunki lisäsi resursseja verkkoviestintään. Panostus sosiaalisen median tekemiseen, mielenkiintoinen sisältö ja säännölliset postaukset ovat kannattaneet ja tuottaneet tulosta.

Jyväskylän kaupunki somessa

Jyväskylän kaupungin palvelujen sosiaalisen median tilit

Jyväskylän kaupungilla on päätilit neljässä eri sosiaalisen median kanavassa: Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja LinkedInissä.  

- Olemme onnistuneet julkaisujen näkyvyyden ja kattavuuden kasvattamisessa, mikä tarkoittaa sitä, että tavoitamme viesteillämme entistä enemmän ihmisiä. Myös vuorovaikutuksen kasvattaminen on toteutunut kiitettävästi. Kaiken lisäksi olemme saavuttaneet onnistumiset lähes orgaanisesti eli mainostamiseen ei ole juurikaan käytetty rahaa, iloitsee verkkoviestinnän asiantuntija Outi Kaakkuri

Jokainen päätili on saanut rutkasti uusia seuraajia 

Suurin seuraajamäärän kasvu on tapahtunut Instagramissa. Seuraajia oli vuoden 2018 lopussa 1142 ja viime vuoden lopussa 2505. Kasvua on huimat 119 %

Jyväskylän kaupungin Instagram-tili on kovassa nosteessa

- Kasvulukemat ovat näin suuria, koska Instagram-tili on perustettu vasta huhtikuussa 2018 ja uudella tilillä kestää aina oma aikansa kehittyä ja kasvaa. Julkaisujen määrää on lisätty huomattavasti, mikä selittää myös tulosta, Kaakkuri selvittää tulosta. 

Kaupungin verkkosivuille viedyt uutiset tulevat automatiikalla Twitteriin. Niiden lisäksi tehdään käsin twiittauksia tai uudelleentwiittauksia. 

- Twiittimme ovat olleet entistä vaikuttavampia, sillä kattavuus, klikkaukset ja sitoutuvuus ovat kasvaneet, vaikka twiittien määrä on laskenut aavistuksen, summaa Kaakkuri tyytyväisenä. 

Twitterin sitouttaminen on kasvanut, vaikka twiittien määrä on hiukan vähentynyt

LinkedIn on ollut pääasiassa rekrytoinnin käytössä ja postauksia on tehty lähinnä avoimista työpaikoista. Suuri yllätys on, että tilin seuraajamäärä on kasvanut lähes puolella. 

- Tarkoitus on lisätä LinkedIn-viestintää ja koetamme sen kautta tavoittaa erityisesti työikäiset ja opiskelijat sekä muut elinkeinoelämän kannalta tärkeät kohderyhmät, Kaakkuri kertoo. 

Hyvää suuntaa jatketaan ja petrataan entisestään 

Vuorovaikutuksen kasvattaminen Facebookissa on onnistunut lähes kolminkertaisesti. Lukijat ovat kovasti tykänneet, kommentoineet ja jakaneet postauksia. Tavoitteen on pysyä vuorovaikutuksessa seuraajien kanssa ja myös kasvattaa sitä entisestään. 

- Jatkamme hyväksi havaittuja tapoja toteuttaa some-viestintää. Julkaisujen määrä, ajankohta, tyyli ja sävy ovat olleet oikeanlaisia. Lisäksi on pidettävä mielessä kanavakohtaisten erot. Samaa postausta ei tuutata joka paikkaan, tarkentaa Kaakkuri. 

Suunnitelmissa on hyödyntää enemmän kanavien eri ominaisuuksia. Esimerkiksi Instagram Stories otettiin käyttöön viime joulukuussa. Kaupungin YouTube-kanavalta löytyy markkinointivideoita, valtuuston kokousvideot, kaupunginjohtajan terveiset sekä videoita kaupungin palveluilta, joilla ei ole omaa tiliä. 

Kävijät ovat päätyneet sosiaalisesta mediasta myös kaupungin verkkosivuille jyvaskyla.fi. Facebookin ja Twitterin kautta tultiin verkkosivuille merkittävästi useammin kuin edellisvuosina: viime vuonna yli 250 000 kertaa ja vuonna 2018 noin 70 000. 

Myös kaupungin viestinnässä panostus sosiaaliseen mediaan huomattiin ja helmikuussa kaupunki palkitsi verkkoviestinnän asiantuntijat Outi Kaakkurin ja Jaana Pinsonin hyvästä työstä, Vuoden viestintä&markkinointiteko 2019.