Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijat toteuttivat kierroksen yhteistyössä Jyväskylän taidemuseon ja Digi & Game Centerin kanssa.

Klikkaa tästä virtuaalikierrokselle Jyväskylän taidemuseoon.

(Kannattaa valita esimerkiksi Google Chrome-selain katsomiseen.)

360-kameralla tehty virtuaalikierros vie katsojan Jyväskylän taidemuseoon. Virtuaalikierroksen ovat toteuttaneet Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituottaja -opiskelijat Katariina Nikkilä ja Anita Savolainen yhteistyössä Jyväskylän taidemuseon sekä jyväskyläläisen Digi & Game Centerin Studion kanssa. 

Opiskelijoiden tehtävänä oli alun perin tuottaa taidemuseolle ohjelmaa Yläkaupungin yöhön, mutta koronaviruksen myötä kevään suunnitelmat menivät uusiksi tapahtumien peruuntuessa. Erilaiset elektroniset ja virtuaaliset aineistot ovat nousseet kevään aikana tärkeään asemaan ja niin myös opiskelijoiden kanssa suunniteltiin uudenlainen konsepti harjoittelun toteuttamiseksi. ’’Idea lähti poikkeusoloista ja saavutettavuuden lisäämisestä yleisesti’’, kertoo Anita Savolainen.

360-kameroilla voidaan kuvata koko kameran ympäristö luoden saumaton ja yhtenäinen 360-asteinen kuva-ala tai video. Virtuaalikierros alkaa jo ulkoa Kauppakadulta taidemuseon edustalta ja kulkee aulan ja museokaupan kautta läpi esitellen kaikki näyttelytilat. Keväällä taidemuseossa esillä ollut Miltä näyttää aika? -kokoelmanäyttely tulee siis kierroksen aikana kuljettua läpi virtuaalisesti. Museot jouduttiin koronaviruksen takia sulkemaan yleisöltä 17.3. alkaen, joten kokoelmanäyttelyn esilläolo lyheni huomattavasti suunniteltua pienemmäksi. Nyt virtuaalikierroksen myötä katsojien on mahdollista palata näyttelyn tunnelmiin ja myös saada ikään kuin uusia kävijöitä, vaikka museoiden aukeamisen myötä 3.6. aukeavat myös uudet näyttelyt. 

Virtuaalikierroksen tekeminen oli uutta ja jännittävää sekä opiskelijoille että Jyväskylän taidemuseolle. Vastaavanlaisia kierroksia on maailmalla paljonkin, mutta Suomessa 360-kierroksia ei ole museokentässä vielä laajalti. Virtuaalikierros on mainio lisä museon saavutettavuuteen ja tallennearkistoon, mutta myös opiskelijoille mieluisa projekti. ’’Ajankohtainen ja uutta teknologiaa hyödyntävä prokkis, tätä oli kiva työstää’’, kertoo Katariina Nikkilä.

Yhteistyössä mukana ollut Digi & Game Center (DGC) on ”yhteisö ja ekosysteemi, joka kokoaa yhden brändin alle keskisuomalaisia peli- ja digialan osaajia ja luo puitteet laadukkaalle ja monipuoliselle peli- ja digipalveluiden tuotannolle sekä yhteistyölle niin yritysten kuin oppilaitosten välillä Keski-Suomessa ja kansainvälisesti”. Koronaviruksen myötä toiminta on kuitenkin vaakalaudalla ja menossa on rahoituskampanja digi- ja pelialan pitämiseksi Keski-Suomessa. Lue lisätietoja tästä.

Työryhmä:
Katariina Nikkilä ja Anita Savolainen, Humanistinen ammattikorkeakoulu
Jyväskylän taidemuseo
Digi & Game Center

Virtuaalikierros on kuvattu toukokuun 2020 alussa.

Lisätietoja: Sirpa Turpeinen, sirpa.turpeinen(at)jyvaskyla.fi