Kaupungin pääsivuston (www.jyvaskyla.fi) etusivulla käytiin vuoden 2019 aikana 821 805 kertaa. Sivuston sivuja ladattiin 21 828 794 kertaa 3 741 526 eri istunnon aikana 2 030 230 uniikista osoitteesta. Sivuille tultiin 177 eri maasta. Keskimäärin päivän aikana, joka päivä, sivuille tehtiin noin 9608,9 vierailua.

- Vuoden 2019 www-sivuston tilastot eivät ole suoraan verrattavissa aiempiin ja siksi www-sivujen tilastojen kohdalla alla ei ole edellisen vuoden lukua vertailua varten.  Syynä tähän on sekä julkaisujärjestelmän että analyysijärjestelmän vaihdot, huomauttaa verkkoviestintäpäällikkö Mikael Ratschinskij.

Vuoden 2019 www-sivujen käyntimäärät, somekanavat, uutiset, tapahtumat, harrasteet

 

Sivuille tultiin selkeästi eniten Googlen kautta. Toiseksi todennäköisintä oli, että selaaja tuli kirjoittamalla osoitteen suoraan osoiteriville tai klikkaamalla selaimen kirjanmerkkiä ja kolmanneksi eniten Facebookista. Sivuille tultiin älypuhelimella 49,4 %, tietokoneella 44,5 % ja tabletilla 6,2 % istunnoista. Kaupungin pääsivustojen sivujen määrä on noin 40 000 osoitteiden mukaan.

Ylläolevat luvut koskevat vain osoitteita jyvaskyla.fi (ja sen aliosoitteita) ja www3.jkl.fi. Näiden lisäksi kaupungilla on noin 20 muutakin www-osoitetta sekä intranet.

Suosituimpia sivuja olivat: kirjaston verkkokirjasto, Linkki -etusivu, jyvaskyla.fi etusivu, Linkin reitit ja aikataulut, Kylän Kattauksen ruokalistat, karttapalvelu, JVA:n asunnot, tapahtuma- ja harrastekalenteri, kysymyspalsta, kirjasto.  

Vuoden 2019 www-sivujen suosituimmat sivut, palautteet, laitteet

Pääsivuille tehtiin vuoden aikana 2 850 uutista, mediatiedotetta ja kuulutusta.  
Tapahtumakalenteriin - ja myöhemmin Tapahtuma- ja harrastekalenteriin - lisättiin 6535 tapahtumaa ja 800 harrastetta (harrasteet olivat mahdollisia vasta syyskuusta lähtien) seudun kunnissa. Uuden kalenterin suosituin tapahtuma oli Jyväskylän joulunavaus 23.11.2019, 7 324 katselua.  

Palautejärjestelmään tuli 13 539 (7316 julkista) palautetta tai kysymystä.  Suosituin alue oli tänäkin vuonna “Kadut ja liikenne”, 5 685 palautetta.

Kaupungin palveluilla on yli 190 tiliä sosiaalisessa mediassa. Suosituimmat some-kanavat ovat Facebook, Instagram, Twitter ja YouTube. Lisäksi tilejä löytyy mm. Vimeosta ja LinkedInistä.

  • Kaupungin pääsivulla Facebookissa oli tammikuun 2020 alussa 6713 (2019 alussa: 4990) tykkääjää.   
  • Kaupungin päätilille Twitterissä oli tammikuun 2020 alussa 4175 (2019: 3553) seuraajaa.  
  • Instagramin päätilillä oli tammikuun 2020 alussa 2458 (2019: 1147) seuraajaa ja 248 julkaisua (2019: 65).   
  • YouTuben pääsivustolla on käyty vuoden 2019 aikana katsomassa eri videoita 32 467 (2019: 62 361) kertaa (yhteensä alusta asti: 234 610 kertaa).  

Elokuussa 2012 käyttöönotettu Mobiilikunta Jyväskylä -mobiilisovellusta oli ladattu 16 018 kertaa vuoden 2019 loppuun mennessä.

Keväällä 2013 aloimme lähettää valtuuston kokouksia suorana Bambuserin kautta. Vuonna 2018 siirryimme käyttämään streamauskanavana YouTubea. Kokousten katsojamäärät ovat vaihdelleet, mutta yhteensä katsomiskertoja on vuoden 2019 aikana 2943 kappaletta - keskimäärin 327 per kokous.

2019 aikana aikaansaatua

Vuoden 2019 aikana saatiin siirrettyä loputkin sivustot vanhasta järjestelmästä uuteen.  

- Uuden julkaisujärjestelmän käyttöön on nyt koulutettu noin 250 sivujen ylläpitäjää, kertoo verkkoviestinnän asiantuntija Jaana Pinson.

Uusi tapahtuma- ja harrastekalenteri julkaistiin syyskuussa. Kalenteriin tapahtumia syöttää noin 100 järjestelmään tunnistautuvaa ihmistä. Verkkosivustojen saavutettavuutta parannettiin – ja parannetaan edelleen. Uusi verkkoviestinnän asiantuntija, pääalueenaan sosiaalinen media, aloitti. Sosiaalisen median linjaukset ja ohjeet päivitettiin ja häiriötilanteita harjoiteltiin.  

Vuoden 2019 lopussa otettiin pilottikäyttöön uusi verkkokauppa.

Tänä vuonna edessä

Kuluvan vuoden 2020 suurimpina urakoina ovat uusi intra, www-sivustojen ja tapahtuma- ja harrastekalenterin julkaisujärjestelmän päivittäminen ja verkkosivujen saavutettavuuden parantaminen.  

- Koulutus sosiaalisen mediaan, sen tehokkaampaan käyttöön ja parempiin sisältöihin jatkuu tänä vuonna. Analytiikasta on helppo seurata, mihin suuntaan mennään ja mitä pitää kehittää, kertoo Outi Kaakkuri, vuonna 2019 aloittanut verkkoviestinnän asiantuntija.

Lisätietoja
Mikael Ratschinskij, verkkoviestintäpäällikkö
etunimi.sukunimi@jyvaskyla.fi
+358 14 26 61564

Www-sivut: https://www.jyvaskyla.fi
Tapahtuma- ja harrastekalenteri: https://kalenteri.jyvaskyla.fi
Palautejärjestelmä: https://www.jyvaskyla.fi/palaute
Facebook: https://www.facebook.com/jyvaskyla
Twitter: https://twitter.com/JKLn_kaupunki
Instagram: https://www.instagram.com/jyvaskylankaupunki
Youtube: http://www.youtube.com/jyvaskylankaupunki
Mobiilikunta Jyväskylä: https://www.jyvaskyla.fi/mobiilikunta-jyvaskyla
Kaupunginvaltuuston kokousvideot: https://www.jyvaskyla.fi/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/kaupunginvaltu...

Asiasanat: