Peli opettaa hauskalla ja innostavalla tavalla myös salasanoihin, yksityisyyteen sekä netin käytöstapoihin liittyviä digitaalisen turvallisuuden perustaitoja. Pelin julkaisee IT-palveluyhtiö CGI, pääkumppaneinaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä Valtion kehitysyhtiö Vake. Spoofy-pelihankkeessa ovat mukana myös Nordea, Opetushallitus sekä Espoon, Turun ja Jyväskylän kaupungit. 

Spoofy-nimen saanut kyberpeli on maksuton ja toimii sekä kännyköissä että tableteissa. Pelin tarkoituksena on opettaa lapsille turvallista netinkäyttöä.  Peli auttaa tunnistamaan digitaaliseen turvallisuuteen liittyviä uhkia ja opettaa, kuinka niiltä suojaudutaan. Kyberpeli Spoofy on ladattavissa maksutta Googlen ja Applen sovelluskaupoista.

”Useimmat lapset saavat ensimmäisen kännykkänsä viimeistään koulutien alkaessa. Kehitimme pelin juuri tähän taitekohtaan, jossa lapset opettelevat itsenäistä netinkäyttöä”, kertoo Pauliina Nikko-Takala IT-palveluyritys CGI:n kyberturvallisuusyksiköstä.

”Kyberturva on nostettu voimassa olevassa opetussuunnitelmassa ja julkisessa keskustelussa nykyajan kansalaistaidoksi, mutta alakouluikäisille lapsille suunnattuja konkreettisia toimia ei juurikaan ole. Tietoturva-asioita opetetaan heille korkeintaan satunnaisesti ja useimmiten aivan liian myöhäisessä vaiheessa”, Nikko-Takala arvioi.

Spoofyn pelaaja on arjen supersankari, joka auttaa ystäviään ja sukulaisiaan kybermaailmaan liittyvissä pulmatilanteissa.
”Teemme Spoofy-pelistä digiajan turvavarusteen, joka toivottavasti tavoittaa kaikki Suomen eka- ja tokaluokkalaiset”, Nikko-Takala sanoo.

Äidin huoli käynnisti hankkeen

Peli-idea alkoi hahmottua kaksi vuotta sitten CGI:n Tulevaisuuden koulu -seminaarissa. Nikko-Takala heitti osallistujille haasteen: mitä voimme yhdessä tehdä lasten kybertaitojen parantamiseksi.  Alakoululaisen tytön äitinä hän oli ehtinyt pohtia kysymystä jo pitkään. 

”Peli tuntui alusta asti innostavimmalta ja toteutuskelpoisimmalta vaihtoehdolta. Halusimme myös saada varsinaiset käyttäjät eli lapset mukaan jo suunnitteluvaiheessa, jotta peli varmasti puhuttelee kohderyhmäänsä”, Nikko-Takala kertoo.

Noin 80 lasta opettajineen eri kouluista pääsi neljässä työpajassa vaikuttamaan pelin ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen. Pelin testausvaiheeseen osallistui reilu sata lasta vanhempineen ja opettajineen.

CGI:n kansainvälisellä Dream Connectors -hankkeella seitsemän suomalaista kumppania 

CGI toteuttaa pelin osana globaalia Dream Connectors -yritysvastuuhankettaan. Kyse on CGI:n maailmanlaajuisesta kilpailusta, johon työntekijät voivat ilmoittaa ideoitaan ja äänestää ehdotuksia ideoista tuotantoon. Kyberpeli Spoofy äänestettiin voittajaksi CGI:n Pohjois-Euroopan hankkeena. Dream Connectors -ohjelman kautta suomalaisinnovaatio pyritään levittämään myös muihin maihin. 

Kyberturvallisuuskeskuksen asiantuntijat toivat laaja-alaisen asiantuntemuksensa pelintekijöiden käyttöön. 
”Lapset ovat verkon tärkeitä käyttäjiä. Haluamme varmistaa, että netin käyttö on lapsille alusta saakka sujuvaa ja turvallista," sanoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtaja Kirsi Karlamaa.

"Internetin turvallisuus on meille sydämen asia. Haluamme huolehtia, että kaikki lapsista ikäihmisiin hallitsevat kyberturvan perustaidot."

Traficomin henkilöstön perheissä päästiin testaamaan Spoofya jo pelin kehitysvaiheessa. Yhdeksänvuotias Tilda innostui ratkomaan tehtäviä omatoimisesti. Pelikokemuksesta Tilda kertoo: "Peliä on kiva pelata ja etsiä autettavia. Odotan jo, että saan pelata kaikki kentät, kun peli valmistuu." 

"Digitaalinen murros on yksi keskeisimpiä aikaamme vaikuttavista megatrendeistä, ja se koskettaa erityisesti lapsia ja nuoria. Siksi Valtion kehitysyhtiö Vake on mukana digiturvallisuutta opettavassa hankkeessa alakoululaisille. Meidän mielestämme parasta on se, että ensimmäisen kännykkänsä saavat ekaluokkalaiset pääsevät harjoittelemaan digitaitojaan pelin kautta heti koulupolkunsa alusta saakka. Toisena pääyhteistyökumppanina tuomme peliä ja kampanjaa esille myös omassa viestinnässämme," Vaken sidosryhmäjohtaja Saara Mattero toteaa.

Pelin ohessa julkaistaan opettajille ja vanhemmille tarkoitettu materiaali, jonka avulla heidän on helpompi kertoa lapsille laajemminkin digitaalisesta turvallisuudesta.
”Tärkein tavoite pelille on antaa lapsille oikeanlaiset eväät digitaalista turvallisuutta kohtaan ja opastaa lasta toimimaan oikein mahdollisissa ongelmatilanteissa”, Nikko-Takala summaa. 

Opettajille ja vanhemmille suunnatut maksuttomat tukimateriaalit 

Lisätietoja:
Pauliina Nikko-Takala
Director, Security Programs and Awareness, CGI
+358 50 410 8369
pauliina.nikko-takala@cgi.com