Kankaalla otetaan käyttöön uuden sukupolven älykäs lukitusjärjestelmä, joka mahdollistaa esteettömän pääsyn, reaaliaikaisen seurannan ja kustannustehokkuuden, lukitusteknologiasta riippumatta.

Lukitusjärjestelmän avulla pääsy asuntoon, parkkihalliin tai yhteisiin tiloihin käy vaivattomasti ja varmasti. Oman pääsynsä voi valtuuttaa myös toiselle henkilölle. Kankaalla puhutaankin lukitusteknologiariippumattomasta älykkäästä pääsystä. 

– Kun käyttäjällä on digitaalinen pääsy Kankaalla omaan asuntoonsa, pystyy hän myös jakamaan pääsyä vaikkapa naapurilleen tiettynä ajanjaksona ja kellonaikana. Järjestelmä toimii reaaliaikaisesti netin yli, ja käyttäjän tekemät päivitykset esimerkiksi oman asuntonsa oveen tulevat heti voimaan, projektipäällikkö Mika Kataikko kertoo. 

Haaste Kankaalla, niin kuin useassa muussakin uudessa monen rakennuttajan rakentamassa asuinympäristössä on se, että rakennuttajilla on sopimuksia monen eri lukitustoimittajan kanssa. Samalla alueella rakennettavissa kiinteistöissä voi siis olla useita erilaisia lukitus- ja pääsyratkaisuja, eli yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa erilaisia avaimia ja lukkoja.  

– Kankaalla pyritään yhteiskäyttöön monessa asiassa, kuten pihoissa, harrastetiloissa, saunoissa ja pysäköinnissä. Ideana on, että palvelujen pitäisi olla jaetusti saatavilla huolimatta siitä, mikä lukko ja avain kunkin asukkaan asunnossa on. Jokaisen tulisi kuitenkin päästä esimerkiksi yhteiseen pysäköintitaloon tai saunatilaan omalla avaimellaan. Tätä haastetta olemme ryhtyneet ratkaisemaan, Kataikko kertoo. 

Digitaalisuuden myötä avautuu uusia mahdollisuuksia  

Kankaalla otetaan käyttöön IAM-järjestelmä (Identity & Access Management), joka on itse asiassa loppukäyttäjän palvelujen hallintajärjestelmä. Pääsy on vain yksi osa palveluja. Järjestelmään voidaan rakentaa pääsyjen lisäksi vaikkapa ostoja.  

– Otetaan esimerkki uudelta Hippokselta. Kuvitellaan, että aiot viettää siellä sporttiviikonlopun. Kun ostat viikonlopun verkkokaupasta, voit määritellä samalla, että perjantaina käyt pelaamassa sulkapalloa, jonka jälkeen menet saunaan. Lauantaina syöt hotellihuoneessa aamiaisen ja illalla käyt jäähallilla katsomassa Jypin peliä. Sunnuntaiaamuksi varaat vielä fysioterapian ja niin edelleen. Nämä kaikki varaukset ja pääsyt voidaan rakentaa IAM-järjestelmään, eli identiteetin ja pääsynhallinnan järjestelmään palvelukokonaisuudeksi etukäteen, jonka jälkeen se vain toteutetaan Hippoksen ympäristössä.  

– Silloin se on yksilöity palvelu. Jos henkilö haluaa, että hänen käyttötottumuksistaan ja toiminnastaan jalostetaan hänelle lisäarvoa, hän voi antaa luvan omien palvelutietojensa keräämiseen. Tällöin palvelusta tulee henkilökohtainen. 

Kuten fyysisen avaimen kanssa, myös digitaalisen avaimen kanssa on omat riskinsä, joita voi hallita pitämällä hyvää huolta omasta digitaalisista tiedoistaan ja avaimistaan. 

– Toisaalta tästä kehityksestä on paljon hyötyäkin. Jos esimerkiksi hukkaat avaimen, voit vaikka itse poistaa pääsysi suoraan digitaalisesta järjestelmästä. Toinen hyöty on se, että esimerkiksi murtotilanteessa viranomaiset saavat tarkat tiedot siitä, milloin ovi on esimerkiksi avattu. 
Ratkaisu on ihan ensimmäisiä Suomessa. Kun järjestelmä on ensin pilotoitu Kankaalla, sitä voidaan laajentaa niin muualle Jyväskylään kuin koko Suomeen. 

 

Teksti ja kuvat: Raisa Nerg