Vuoden 2019 Jyväskylän seudun ’Matkailun tunnustuspalkinto’ on myönnetty Jyväskylässä toimivalle Yöpuu Yhtiö Oy:lle. Vuosittain jaettava tunnustuspalkinto luovutettiin saajalleen keskiviikkoiltana 20.11. klo 18.00 alkaneessa alueen matkailutoimijoille suunnatussa Matkailuillassa, Scandic Laajavuoressa.  Palkinnon myöntämisellä halutaan nostaa vuosittain esiin henkilöitä, toimijoita tai tapahtumia, jotka omalla toiminnallaan edesauttavat matkailun kehittymistä Jyväskylän seudulla ja vievät eteenpäin seudun matkailuyhteistyötä.

Tunnustuksen myöntänyt Visit Jyväskylä toteaa perusteluissaan, että Katriina Pilppulan ja Ari Pärnäsen luotsaama yksityinen perheyritys Yöpuu Yhtiö Oy muodostaa Jyväskylässä majoitus-, ravintola- ja kokouspalvelukokonaisuuden, jota voi kutsua alueen todelliseksi käyntikortiksi. Yhtiön lippulaivoina toimivat laadukkaat hotellit, ainutlaatuinen Yöpuu ja moderni Verso, sekä uniikit ravintolat Pöllöwaari ja Verso Urban Bar & Kitchen ovat esimerkkejä kohteista, joissa yhdistyvät upealla tavalla kaupungin historia ja ainutlaatuinen asiakaskokemus.

– Yhtiö ja sen taustalla toimivat avainhenkilöt ovat onnistuneet rohkeilla avauksillaan luomaan konseptin, joka ihastuttaa sekä kotimaisia että ulkomaisia asiakkaita ja johon myös yhteistyökumppanit voivat luottaa. Ammattitaidon arvostus, luottamus henkilökunnan osaamiseen, kunnianhimoinen suhtautuminen laadun ylläpitämiseen ja uteliaisuus uuteen ovat avainsanapareja kuvaamaan Yöpuu Yhtiön toimintaa, kertoo Visit Jyväskylän matkailu- ja markkinointipäällikkö Susanne Rasmus.

Perusteluiksi luetaan myös Yöpuu Yhtiön tekemä yhteistyö paikallisten oppilaitosten kanssa. Esimerkiksi yhtiön rooli kouluttajana on ollut poikkeuksellisen aktiivista ja luonut lukuisille nuorille osaajille mahdollisuuksia työllistyä paikallisesti.

Laatu, asiakas ja henkilöstön osaaminen keskiössä

Lähes 20 vuoden mittainen yrittäjätaival matkailun saralla alkoi, kun Pilppula ja Pärnänen avasivat Vaajakoskelle Naissaaren kahvi- ja juhlahuoneen. Vuonna 2006 toiminta siirtyi Jyväskylän keskusta-alueelle Hotelli Yöpuun ohjaksiin.  Kymmenen vuotta myöhemmin, kesäkuun alussa 2016 avautui Hotelli Verso entisen Jyväshovin tiloihin.  Konsepti on kehittynyt ja laajentunut tasaiseen tahtiin ja nykyään Yöpuu Yhtiön kokonaisuus tarjoaa matkailijoille ja muille asiakkaille muun muassa yli 300 vuodepaikkaa, noin 200 ravintolapaikkaa ja 11 eri kokoista kokoustilaa. Perheyritys sai vahvistusta oman perheen sisältä, kun Aino-tytär siirtyi Yöpuun palvelukseen vuonna 2018. Hän toimii tällä hetkellä yrityksen myyntipäällikkönä. Kaikkiaan Yöpuu Yhtiö työllistää tällä hetkellä 79 henkilöä. Lisäksi Yöpuu ja Verso tarjoavat harjoittelupaikan lukuisille alan opiskelijoille ympärivuoden.

Henkilöstö on yrittäjien mukaan yksi Yöpuu yhtiön tärkeimmistä voimavaroista. Henkilökuntaa ja sen osaamista arvostetaan ja työntekijöitä kannustetaan kehittymään työssään kunnianhimoisesti.  

– Esimiehillämme on vapauksia tehdä ja toteuttaa työtä haluamallaan tavalla. Toisaalta yrityskulttuurimme on samalla vaativa. Kaikki pitää tehdä viimeisen päälle, olemme tarkkoja yksityiskohdissa, Ari Pärnänen ja Katriina Pilppula kuvailevat.

Yöpuu Yhtiön kouluttamaa henkilökuntaa on myös palkittu useamman kerran arvostetuissa kilpailuissa. Erityisesti sali- ja keittiöpuolelta on osallistuttu aktiivisesti kilpailuihin ja esimerkiksi arvostettu kansainvälinen tarjoilijapalkinto on Yöpuu Yhtiön työntekijän hallussa. Kilpailuihin osallistumiseen on suhtauduttu aina myönteisesti.

– Kyllä oman henkilökunnan menestys ja onnistumiset sykähdyttää aina, Pilppula toteaa.

Tulevien vuosien tavoitteena on sekä vakiinnuttaa että kasvattaa toimintaa. Perustyön lisäksi seurataan tiiviisti mitä alalla maailmalla tapahtuu ja sovelletaan sitä omaan toimintaan.
– Yöpuu Yhtiö elää ajassa, mutta liikeideaa ja omaa vahvuutta toimijana ei saa koskaan unohtaa - sitä pitää työstää koko ajan. Seuraamme asiakaspalautteita päivittäin. Kaikki kehittäminen lähtee asiakkaan kokemuksesta, eli asiakas on kaiken keskiössä, kiteyttävät Pilppula ja Pärnänen.

Kansainvälisiä matkailijoita hemmotellaan suomalaisuudella ja paikallisuudella

Yöpuu Yhtiön yksi tärkeimmistä asiakassegmenteistä on yritysasiakkaat, jotka muodostavat ison osan asiakaskunnasta. Yritysvieraiden määrän odotetaan tulevaisuudessa myös kasvavan. Lisäksi uniikkeja kohteita etsivät yksittäismatkailijat nähdään tärkeänä kohderyhmänä tulevaisuudessa.

– Kasvuodotukset riippuvat tietysti myös Jyväskylän seudun matkailun kehittymisestä. Yritysasiakkaiden lisäksi odotamme kasvua myös yksittäisistä kansainvälisistä matkailijoista. Arvelemme, että myös erilaiset erityisryhmät, kuten hyvää ruokaa arvostavat vieraat tulevat jatkossa lisääntymään, kommentoi Pilppula.

Yöpuu Yhtiön tunnusomaisia piirteitä majoitus- ja kokoustoiminnan lisäksi ovatkin laadukkaat ravintolatoiminnot ja lähiruoka. Hotelli Yöpuussa ja Ravintola Pöllöwaarissa pääsee makumatkalle suomalaisen ruuan ja sesonkiajattelun kautta luotujen ravintolaelämysten pariin ja kaupungin sykkeessä voi nauttia esimerkiksi Verson suomalaisen aamiaisen tai Verso Urban Bar & Kitchenin tuoreista raaka-aineista valmistettuja annoksia. Lisäksi paikallisruuan merkitys korostuu esimerkiksi omassa keittiössä valmistetuissa leipomoherkuissa.

– Olemme ilahtuneita, kuinka hyvin matkailijat ja paikalliset ovat löytäneet tiensä ravintoloihimme ja toivotamme myös uudet asiakkaat lämpimästi tervetulleeksi uudistuneiden menujemme äärelle, toteaa Pilppula.

Lisätietoja:
Katriina Pilppula, yrittäjä
Yöpuu Yhtiö Oy
p. 040 544 4689, katriina.pilppula[at]yopuuyhtio.fi

Susanne Rasmus, matkailu- ja markkinointipäällikkö
Visit Jyväskylä
p. 0400 885 786, susanne.rasmus[at]jyvaskyla.fi

Lataa kuva, kuvaaja Touho Häkkinen