Jyväskylän kaupunki on julkaissut tänään maanantaina tarjouspyynnön kaupunkipyöräpalvelun toteuttamiseksi vuosille 2020–2023. Palveluun tulee 300 kaupunkipyörää ja niille 30 pyöräasemaa.

Pyöriltä edellytetään muun muassa kestävyyttä, helppokäyttöisyyttä ja pyörien käyttöönottomahdollisuutta Waltti -matkakortilla. Kaupunkirakennelautakunta tekee lopullisen päätöksen kaupunkipyörien hankinnasta tarjousajan päättymisen jälkeen lokakuussa.

Keskimaa kaupunkipyörien mainoskumppaniksi

Jyväskylän kaupunki ja Osuuskauppa Keskimaa ovat solmineet aiesopimuksen Jyväskylän kaupunkipyöräpalvelun mainoskumppanuudesta. Osuuskauppa Keskimaa valikoitui kumppaniksi viime keväänä järjestetyn avoimen hakumenettelyn kautta.

–  Jyväskylän keskustan elinvoimaisuus on meille tärkeää. Kaupunkipyörät ovat uusi tapa liikkua niin keskustaan kuin muuallekin kaupunkiin. Yhteiskäyttöpyöristä on hyviä kokemuksia muista suomalaisista kaupungeista ja haluamme osaltamme auttaa niiden saamista myös Jyväskylään, sanoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Avoimessa hakumenettelyssä haettiin yrityskumppania neljän vuoden sopimuskaudeksi. Valinnassa painotettiin sekä mainoskumppanin kykyä sitoutua neljän vuoden yhtenäiseen näkyvyyteen että valmiutta maksaa näkyvyydestä kaupunkipyörissä. Keskimaa maksaa näkyvyydestä vuosittain 200 euroa pyörästä, eli yhteensä 60 000 euroa vuodessa.

– Jyväskylä edistää pyöräilyä ja kestävää liikkumista. Kaupunkipyörät ovat osa tätä kokonaisuutta, kertoo kaupungininsinööri Veli-Jussi Koskinen Jyväskylän kaupungilta.

Mikäli kaupunkirakennelautakunta päättää hyväksyä kaupunkipyörähankinnan, pääsee Keskimaan mainoksella varustetuilla kaupunkipyörillä polkemaan jo ensi kesänä.

Väriltään kaupunkipyörät tulevat olemaan vihreitä joukkoliikenteen Linkkien tavoin. Pyörien nimi valitaan myöhemmin syksyllä, johon myös kaupunkilaiset otetaan mukaan.

Asukkaat mukana suunnittelussa

Kaupunkipyörien asemapaikoista järjestettiin toukokuun aikana karttapohjainen verkkokysely, johon asukkaat saivat ehdottaa pyöräasemien sijaintipaikkoja noin kolmen kilometrin säteelle keskustasta. Kyselyyn tuli runsaasti vastauksia, kaikkiaan yli 4 000 asemapaikkaehdotusta yli 800 vastaajalta. Asemapaikkoja ehdotettiin keskeisille sijainneille ja suosituille kulkuväylille. Saatuja sijaintiehdotuksia on hyödynnetty asemaverkoston suunnittelussa.

– Tavoitteena asemaverkoston suunnittelussa on tuoda pyöräasemat keskeisille alueille käyttäjien ja palvelujen läheisyyteen, kertoo liikenteenohjausinsinööri Heikki Vikki Jyväskylän kaupungilta.

Tulevaisuudessa kaupunkipyöräpalvelua on mahdollista laajentaa ja pyöriä sekä asemapaikkoja lisätä.

Lisätietoa kaupunkipyörien verkkosivuilla.