Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten terveyspalveluissa keväällä käyttöönotettu puhelinpalvelun puheluvalikko on helpottanut terveyspalveluiden arkea, mutta tuo mukanaan myös haasteita.

Terveyskeskukseen tai hammashoitolaan soittaessaan kuntalaisen puheluun vastaa puhelinpalvelu. Puheluvalikot otettiin käyttöön kaikissa Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen (Jyte) terveysasemien palveluissa maalikuussa 2019. Huhtasuon terveysasemalla palvelua pilotoitiin jo viime vuoden lopulla.

Jonottamisen sijaan soittajalle tarjotaan mahdollisuus soittopyynnön jättämiseen. Puhelinpalveluun jätetty soittopyyntö jatkaa asiakkaan puolesta jonottamista palveluun ja palveluista soitetaan asiakkaalle mahdollisimman pian, pääsääntöisesti saman päivän aikana. Puhelintyöhön koulutusta saaneet hoitajat antavat asiakkaalle ohjausta, neuvontaa sekä varaavat tarvittaessa ajan palveluihin.

– Ruuhkaisimmillaan puhelinpalvelu on aina maanantaisin ja juhlapyhiä seuraavina arkipäivinä. Palveluista toivotaankin, että oman asian kiireettömyyden salliessa puhelinpalveluun otetaan yhteyttä ruuhkattomampina päivinä, kertoo osastonhoitaja Mirva Molkkari Kyllön terveysasemalta.

Asiakkaita muistutetaan jättämään soittopyyntö

– Asiakkailta toivotaan, että he valitsevat asiansa kiireellisyyden ja kuuntelevat ohjeet rauhassa loppuun asti. Soittopyynnön voi jättää ohjeiden mukaisesti, mutta pelkkä numeroon soittaminen ei jätä palveluille takaisinsoittopyyntöä, Molkkari muistuttaa. – Toivomme myös, että asiakas antaa puhelinpalvelusta palautetta matkapuhelimella puhelun jälkeen.

Lisäksi on hyvä muistaa, ettei puhelinpalvelu ole ainut tapa asioida kaupungin terveyspalveluissa. Käytössä on myös sähköisiä palveluita kuten sähköinen ajanvaraus, sähköinen reseptin uusinta sekä oirearvioita ja jatko-ohjeistusta tarjoava Omaolo-palvelu. Jos sähköisten palvelujen käyttö ei luonnistu, on mahdollista asioida myös oman terveysaseman palvelupisteellä.

Näin asioit terveyspalveluiden puhelinpalveluissa

  1. Soita oman terveysasemasi tai hammashoitolan ajanvarausnumeroon
  2. Toimi kuulemiesi ohjeiden mukaisesti ja tarkenna numeroa painamalla, onko kyseessä reseptin uusinta, kiireellinen tai kiireetön ajanvaraus.
  3. Kuuntele automaatin viesti loppuun. Olet puhelujonossa.
  4. Hetken jonottamisen jälkeen voit halutessasi jättää takaisinsoittopyynnön. Toimi kuulemiesi ohjeiden mukaisesti.

Oman terveysasemasi puhelinnumeron löydät terveysapalveluiden verkkosivuilta.

Lisätietoja: Osastonhoitaja Mirva Molkkari, Kyllön terveysasema, mirva.molkkari(at)jkl.fi, puh. 014 2662028