Elävät Kaupunkikeskustat ry:n tilaama ALLin elinvoimalaskentaraportin mukaan Jyväskylän keskustan elinvoima laski vuoden aikana 4,4 %, kun koko maassa keskustojen elinvoiman lasku oli keskimäärin 7,6 %.

Elinvoimaluku lasketaan kauppojen ja ravintoloiden sekä tyhjien tilojen lukumäärän perusteella. Elinvoimaluku on laskenut lähes kaikissa kaupunkikeskustoissa viimeisen vuoden aikana, eli kaupat ja ravintolat ovat vähentyneet ja tyhjien liiketilojen määrä on kasvanut. Jyväskylässä tyhjien liiketilojen osuus kaikista liiketiloista oli 13,25 %, mikä oli hieman viimevuotista alempi.
”Tulos on meille merkki siitä, että keskustan kehittämistä tulee edelleen jatkaa aktiivisesti. Meillä onkin paljon aktivoivia toimenpiteitä käynnissä. Muun muassa keskustayrittäjien markkinointiin saadaan kesän alussa uutta vireyttä, kun Jyväskylän elävä kaupunkikeskusta ry julkaisee uudet verkkosivut. Sivut kokoavat keskustan palveluita, yrityksiä ja tapahtumia, jolloin asiakkaat löytävät keskustan tarjonnan helposti yhdestä paikasta. Jyväskylän sydän -projekti puolestaan kokoaa kulttuuritoimijoita ja tuo kulttuuria entistä voimakkaammin osaksi keskustan palvelu- ja tapahtumatarjontaa. Haluamme punoa keskustasta elävän ja mielenkiitoisen tapahtumien, palveluiden ja elämysten verkoston, joka houkuttelee viihtymään”, kertoo keskustankehittämisen projektipäällikkö Pirkko Flinkman Jyväskylän kaupungin Business Jyväskylästä.

”Olemme kehittelemässä uudenlaista yhteistyötä kivijalkaliikkeiden ja kulttuuritoimijoiden kanssa Jyväskylän sydän -projektin edetessä. Yhteistyön tavoitteena on aktiivisuuden ja elämyksellisyyden lisääminen. Erikoisliikkeiden tulee olla entistä elämyksellisempiä ja ne voivat tulla esiin yllättävissäkin paikoissa ja tilanteissa. Lisäksi tarinat liikkeiden takana ovat kuluttajia kiinnostavia. Tarinat mahdollistavat kaverille kertomisen, joko livenä tai somessa”, Pirkko Flinkman jatkaa.
Kaupunki on nostanut keskustan kehittämisen yhdeksi strategisista kärjistään. Keskustavision ja täydennysrakentamisen strategisen suunnitelman sekä maankäyttömaksujen ja pysäköintimitoitusten väljentämisen myötä keskustan rakentaminen on hyvässä vauhdissa. Valtiontalon rakentaminen on loppusuoralla ja Reimarinkulmaa rakennetaan. Keskustan asukasmäärän tuplaantuminen on yksi keskustan kehittämisen merkittävimmistä tavoitteista ja se tukee palveluiden kysynnän lisäystä keskusta-alueella.

Yhteismarkkinoinnilla aktiivisuutta

Jyväskylän keskustan kivijalkayrittäjät ovat aktivoineet asiakkaitaan erilaisilla yhteismarkkinointitoimenpiteillä kuten kampanjoilla ja tapahtumilla. Ihanat putiikit -yhteismarkkinointikonseptin kehittäjä Sisustuskärpäsen yrittäjä Heidi Lehto on innostanut yrittäjiä mukaan yhteistoimiin jo kolmen vuoden ajan.

”Lähdimme liikkeelle yksittäisistä tapahtumista, kuten näyteikkunakilpailusta. Nopeasti tajusin, että kivijalkayrittäjät tarvitsevat kannustusta ja aktivointia vuoden jokaisena päivänä. Siksi Ihanat putiikit on kehittynyt kokonaiseksi brändiksi, joka kokoaa alleen pienet keskustan kivijalkayrittäjät”, kertoo Heidi Lehto Sisustuskärpäsestä.

Ihanat putiikit on tällä hetkellä paketoitu tuote, jonka voi ostaa mikä tahansa kaupunki Suomessa. Konsepti taipuu eri kaupunkien erilaisiin tarpeisiin. Konsepti on tällä hetkellä pilotoinnissa Mikkelissä ja kiinnostusta on muualtakin.

”Tärkeää Jyväskylässä on ollut yhteinen tekeminen ja toisten yrittäjien tsemppaaminen. Kokoonnumme kivijalkayrittäjien kanssa säännöllisesti aamukahveille kertomaan tulevista tuotteista ja kampanjoista toisillemme ja pohtimaan yhteisiä markkinointitoimenpiteitä”, kertoo Heidi Lehto.

Ihanat putiikit -konseptissa pyritään hyödyntämään ketjumarkkinoinnin lainalaisuuksia pienten yritysten omilla vahvuuksilla. Tällä hetkellä toiminnalle kehitetään soveltuvia mittareita.
 
Kaupunkikeskustojen elinvoimalaskentaa on tehty vuodesta 2015 alkaen ja vuonna 2019 siihen osallistui 39 kaupunkia Suomesta. Elinvoimalaskenta tehdään kaupungin tai keskustayhdistyksen toimeksiannosta.
Vuoden 2019 vertailutaulukot ja -aineistot ovat verkko-osoitteessa: www.allincityapp.com
Tilaaja on valtakunnallinen Elävät Kaupunkikeskustat ry.

Lisätietoja:
- projektipäällikkö Pirkko Flinkman, Jyväskylän kaupunki, p. 014 266 1862, pirkko.flinkman[at]jkl.fi
- yrittäjä Heidi Lehto, Sisustuskärpänen, p. 044021 0299, heidi.lehto[at]sisustuskarpanen.com
- ALLin-elinvoimalaskentaa koskevat kysymykset: FM, keskusta-asiantuntija Martti Wilhelms, TietoJärjestelmäPalvelu Salokorpi Oy, p. 050 538 4334, martti.wilhelms[at]salokorpi.com