Lisätietoja

Visit Jyväskylä
matkailu- ja markkinointipäällikkö Susanne Sarvilinna
p. 0400 885 786
susanne.sarvilinna (at) jyvaskyla.fi

Visit Jyväskylä
markkinointiassistentti Tiia Masalin
p. 050 344 5715
tiia.masalin (at) jyvaskyla.fi

100 syytä -kampanjasivusto

Jyväskylän seutu esittäytyy tänä kesänä näyttävästi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa. Kolmatta kertaa järjestettävä valtakunnallinen kotimaan matkailun kampanja tarjoaa inspiraatiota, uuden ajan Suomi-fiilistä ja matkailuvinkkejä ympäri Suomen. Jyväskylän seudulta mukana kampanjassa on kuusi kohdetta ja matkailuteemaa, mitkä tuovat monipuolisesti esille seudun matkailutarjontaa niin kulttuuri-, lapsiperhe- kuin luontokohteiden osalta.

Mukana ovat Päijänne-Risteilyt Hilden, Lasten Löytöretket -matkailukokonaisuus, Alvar Aallon pääkaupunki Jyväskylä/Säynätsalon kunnantalo, Rhea Shiplines, UNESCO-kohde Oravivuoren kolmiomittaustornin Struven ketjun mittauspiste ja Leivonmäen kansallispuisto. Kampanja käynnistyi toukokuun alussa ja jatkuu syyskuuhun saakka.

- Kiinnostuksen kasvaminen kotimaan matkailua kohtaan ja paljon puhuttu lähimatkailun trendi näkyy myös täällä Jyväskylän seudulla selvästi. Meillä viime vuonna yöpyvien kotimaisten matkailijoiden määrä kasvoi kahdeksalla prosentilla ja kotimaisia yöpymisiä kertyi Jyväskylän majoitusliikkeisiin kaikkiaan yli 570 000. Se on kyllä valtakunnallisestikin vertailtuna hieno kasvuluku, iloitsee Visit Jyväskylän matkailu- ja markkinointipäällikkö Susanne Sarvilinna.

Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n järjestämä ja työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) ja Saaristoasiain neuvottelukunnan (SANK) tukema markkinointiviestinnän kampanja esittelee tänä vuonna kaikkiaan 119 syytä matkustaa Suomessa. Syyt voivat olla matkailukohteita, matkailullisia teemoja ja kokonaisuuksia tai kiinnostavia tapahtumia. Kohteet esitellään 100syyta.fi-verkkosivustolla, minkä lisäksi kampanja näkyy ja kuuluu vahvasti muun muassa sosiaalisessa mediassa, radiossa ja bannerimainontana suomalaisissa medioissa.

Kampanjan taustalla laaja kyselytutkimus  

Suoma ry:n huhtikuussa teettämän kyselytutkimuksen* mukaan tulevana kesänä jopa 74 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa. Kotimaan matkailu on kasvattanut suosiotaan erityisesti nuorten keskuudessa: 18–24-vuotiaista jopa 43 prosenttia sanoo lisänneensä kotimaan matkailua ja 25–44-vuotiaistakin 36 prosenttia. Etenkin 25–34-vuotiaiden joukossa tärkeimmäksi syyksi nousee kiinnostus paikallisuuteen ja kotimaan matkailun ilmastoystävällisyys.

Kyselytutkimus paljastaa myös, että vanhempien ikäluokkien mielikuvissa matkailu kotimaassa on selvästi kalliimpaa kuin nuorempien. Esimerkiksi 45–54-vuotiaista 41 prosenttia pitää kotimaanmatkailua kalliina, kun taas 25–34-vuotiaista vain 30 prosenttia ja alle 24-vuotiaista enää 17 prosenttia. Kun kotimaanmatkailua pyydettiin kuvaamaan yhdellä sanalla, myös adjektiivit kiinnostava, ekologinen ja nosteessa korostuvat nuoremman ikäryhmän vastauksissa. Kaikkien vastaajien top 5 -listalle pääsevät tänä kesänä luontokohteet, kaupunkikohteet, päiväretket lähiseuduille, retkeily ja patikointi sekä tasavertaisina hyvinvointilomat hotellissa tai kylpylässä ja vuokrattavat lomamökit.

- Suomi matkakohteena kiinnostaa, ja ihan uudella tavalla erityisesti nuoria. Asenteissa ja odotuksissa on nähtävillä muutosta. Yhä useampi etsii esimerkiksi Euroopan kaupunkikohteen sijaan viikonloppuvaihtoehtoja kotimaasta. Kesälomareissuilta ei odoteta pelkkiä nähtävyyksiä, vaan ennen kaikkea elämyksiä ja rentoa mielentilaa, kertoo Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.


* Kyselytutkimus toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 16.-23.4.2019. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 000 täysi-ikäistä suomalaista, ja otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.