Asiakas voi puhelimessa numerovalinnalla rajata, mitä asiaa puhelu koskee.

Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten, Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen terveysasemien puhelinpalveluun tulee käyttöön 1.3.2019 alkaen puheluvalikko. Asiakas voi puhelimessa numerovalinnalla rajata, mitä asiaa puhelu koskee.
– Esimerkiksi kun asiakas tarvitsee kiireellisen ajanvarauksen, hän valitsee numeron yksi. Muut puhelinvalikon vaihtoehdot koskevat esimerkiksi kiireetöntä ajanvarausta, laboratoriovastausten kyselyä tai reseptin uusintaa, valottaa sairaanhoitaja Anna Penttinen Palokan keskitetystä puhelinpalvelusta.

Valinnan tehtyään asiakkaan kannattaa kuunnella tiedote loppuun ja jättää soittopyyntö, jolloin terveysasemalta soitetaan asiakkaalle mahdollisimman pian.
– Soittopyynnön jättäminen ei tiputa puhelua jonon hännille, vaan paikka säilyy tulevien puhelujen jonossa samoin kuin olisit itse linjoilla odottamassa vastausta, Penttinen kertoo.

Puheluvalikko on ollut käytössä Huhtasuon terveysasemalla joulukuusta 2018 lähtien. Sekä asiakkaat että henkilökunta ovat olleet tyytyväisiä puheluvalikkoon.
– Asiakkaat ovat toivoneet valikkoa, jolla voisi soittaessaan osoittaa oman asiansa kiireellisyyden tai kiireettömyyden. Kiireelliset asiat nousevat ensin vastattaviksi, vaikka puheluja tulisi paljon, kertoo osastonhoitaja Satu Kasari Huhtasuon terveysasemalta.
– Ja kun kiireelliset puhelut saadaan hoidettua ensin, ei aamupäivän päivystysajat jää käyttämättä, osastonhoitaja Satu Kasari jatkaa.

Jokaisella terveysasemalla on edelleen omat ajanvarausnumeronsa, joihin asiakkaat soittavat.

www.jyvaskyla.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/terveysasemat

Lisätietoja:

Anna Penttinen, sairaanhoitaja, Palokan keskitetty puhelinpalvelu, p. 014 266 1914 etunimi.sukunimi(at)jkl.fi
Satu Kasari, osastonhoitaja, Huhtasuon terveysasema, p. 014 266 7765, etunimi.sukunimi(at)jkl.fi, paikalla 25.2.2019
Seija Torkkell, sairaanhoitaja, Palokan keskitetty puhelinpalvelu, p. 014 266 1914, etunimi.sukunimi(at)jkl.fi