Taidemuseon monipuolinen näyttelyvuosi käynnistyy helmikuussa maamme valovoimaisimpiin taiteilijoihin kuuluvan Nanna Suden näyttelyllä "In the Moods". Esillä on runsaasti uutta tuotantoa sekä maalauksia uran varrelta. Alagalleriassa on esillä Canal Cheong Jagerroosin näyttely "Floating Island". Canal ja Nanna ovat toteuttaneet yhdessä "Blue and Red" -projektin, jonka myötä he matkasivat yhdessä halki Kiinan ja Suomen.

Näyttelyt vuonna 2019

20.1.2019 saakka
Kapa, Syrjäpoluilla

20.1.2019 saakka alagalleria
Tuomas Hallivuo, Aina on kevät IV

1.2.–12.5.
Nanna Susi, In the Moods

1.2.–31.3. alagalleria
Canal Cheong Jagerroos, Floating Island – Idealism

5.4.–9.6. alagalleria
Caj Bremer, Valokuvia 1950–1960 luvuilta

24.5.–8.9. Emma Ainala

15.6.–8.9. alagalleria
Yuichiro Sato

27.9.–1.12. Graphica Creativa 2019

joulukuu 2019 – toukokuu 2020
Kokoelmanäyttely: Miltä näyttää aika?
Kuvataidetta Keski-Suomessa 1975–1998

Jyväskylän taidemuseon näyttelyvuosi 2019

Nanna Susi, In the Moods
1.2.–12.5.

”Koko elämä on suurinta taidetta…”

Kevään päänäyttelyssä esittäytyy taidemaalari Nanna Susi (s. 1967). Suurikokoisista värikylläisistä ja tunteikkaista maalauksistaan tunnettu taiteilija on yksi maamme menestyneimmistä nykytaiteilijoista. Esillä on runsaasti uutta tuotantoa, mutta myös maalauksia pitkän uran varrelta.

Näyttelyn nimi ”In the Moods” viittaa maalausten vahvaan tunnelataukseen, mielentilaan. Nanna Suden teosten moodi on suuri koko, tunnelataus, värien kylläisyys. Erilaiset symbolit kuten tiet, portit, sillat, verhot, sängyt sekä klassiset elementit maa, ilma, vesi, tuli valtaavat kankaat yhtenä jaksona väistyäkseen taustalle toisena.  Myös erilaiset värikaudet seuraavat toisiaan.

Nanna Suden taidetta on tulkittu erityisesti uusekspressionismin ja kolorismin kautta. Lisäksi maalauksista on löydetty runollisuutta ja romantiikkaa. Nanna Sutta on verrattu Suomen 1980-luvun vahvoihin naisekspressionisteihin, Marika Mäkelään, Marjatta Tapiolaan sekä Leena Luostariseen, joka oli Kuvataideakatemiassa hänen opettajansa.

Vuonna 2015 Nanna Susi ja kiinalaissyntyinen Canal Cheong Jagerroos saivat idean ”Blue and Red” -projektista, jossa eri kulttuureista tulevat taiteilijat kokevat toistensa maailmat yhteisellä matkalla. Kiinan ja Suomen halki kulkevalla matkalla taiteilijat keräsivät paikallisia kokemuksia ja vaikutteita, joita he ovat hyödyntäneet taiteessaan. Canal Cheong Jagerroosin näyttely on esillä alagalleriassa 1.2.–31.3.

”In the Moods” on Salon ja Jyväskylän taidemuseoiden yhteistuotantoa.

https://www.jyvaskyla.fi/jyvaskylan-taidemuseo/nayttelyt/tulevat-nayttelyt/nanna-susi-moods

Canal Cheong Jagerroos, Floating Island – Utopia
1.2.–31.3. alagalleria

Shanghaissa ja Suomessa sekä muualla Euroopassa työskentelevä Canal Cheong Jagerroos tuntee hyvin sekä itämaisen että länsimaisen taiteen, ja hänen teoksensa heijastelevat molempia kulttuureita. Nykyaikainen värimaailma yhdistyy perinteisen kiinalaisen taiteen merkkeihin ja symboliikkaan sekä mustemaalauksen eleganssiin.

Maailmaa matkanneena taiteilijana Canal Cheong Jagerroos on herkistynyt huomaamaan, kuinka helposti kulttuurien väliset ristiriidat johtavat poliittisiin, taloudellisiin, etnisiin ja uskonnollisiin konflikteihin. Yksilöllisyys, ihmiskunnan kohtalo ja maailman tulevaisuuden pohdiskelu ovat hänen taiteellisen työskentelynsä keskiössä.

 https://www.jyvaskyla.fi/jyvaskylan-taidemuseo/nayttelyt/tulevat-nayttelyt/canal-cheong-jagerroos-floating-island

Caj Bremer, Valokuvia 1950–1960 luvuilta
5.4.–9.6. alagalleria

Caj Bremer (s. 1929) on suomalaisen kuvajournalismin suuria nimiä. Näyttelyssä on esillä mustavalkoisia valokuvia 1950–1960 luvuilta. Kollaasiin ”Torremolinos – Kaunisaari” Bremer on kuvannut ihmiskasvoja eri puolilla maailmaa, taiteilijan omin sanoin ”naurua pohjoisesta etelään”. Näyttelyssä nähdään myös muutama kuva Jyväskylän Suurajoista.

Caj Bremer alkoi kuvata vuonna 2015 vaimonsa kuoleman jälkeen sarjaa ”Unimaailmani”. Lähes kolmenkymmenen teoksen sarja on esillä Galleria Ratamossa 5.4.–28.4.

Emma Ainala
24.5.–8.9.

Emma Ainala (s. 1989) tunnetaan tyttöyden kuvaajana. ”Soft Hardcore” -näyttely Helsinki Contemporaryssa marraskuussa 2018 sai valtavasti huomiota ja ylistystä. Sini Mononen kirjoitti Helsingin Sanomien kritiikissä: ”Emma Ainalan taidetta tekisi mieli kutsua sukupolvikokemuksen kuvaukseksi. Siinä yhdistyvät nuoruus, viileys, kylmyys ja huikentelevuus viittaavat kuitenkin paljon aikaamme vanhempaan kuvastoon. Venukset, Lilithit, Afroditet, muusat ja nymfit ovat lennähtäneet 2010-luvulle, ahmineet sokeria ja sammuneet kesken sometuksen.”

Yuichiro Sato
15.6.–8.9. alagalleria

Japanilainen kuvataiteilija Yuichiro Sato (s. 1979) tuli Suomeen työskentelemään Järvilinnan taiteilijaresidenssiin vuonna 2016 tarkoituksenaan viipyä täällä yksi vuosi. Suomi kiehtoi häntä enemmän kuin hän oli osannut kuvitella. Hän  on jatkanut työskentelyään Laukaan Järvilinnassa. Suurikokoiset lyijykynällä, hiilellä ja grafiittipigmentillä valmistetut teokset esittävät suomalaista maisemaa, erityisesti puita. 

Graphica Creativa 2019
27.9. –1.12.

15. kansainvälinen grafiikkatriennaali esittelee neljä kuvataideakatemiaa ja taideyliopistoa kolmelta eri mantereelta. Teeman taustalla on huoli taidegrafiikan asemasta taidekoulutuksessa.

Näyttelyyn kutsutut koulut ovat: 
Kuvataideakatemia, Helsinki, professori Annu Vertanen
Geidai (Tokyo University of the Arts), Japani, professori Michael W. Schneider
University of Alberta, Edmonton, Kanada, professori Sean Caulfied
National Academy of the Arts, Oslo, Norja, professori Jan Stefan Pettersson

Näyttelyssä on esillä taideopiskelijoiden Graphica Creativaa varten toteuttamat projektit heidän itsensä ja professorien valitseman teeman pohjalta. Lisäksi näyttelyssä nähdään taiteilijaprofessoreiden omia teoksia.

Triennaali on vanhin kansainvälinen säännöllisesti järjestettävä grafiikkanäyttely Pohjoismaissa. Ensimmäinen näyttely järjestettiin Jyväskylässä 1975 ja nyt se järjestetään jo 15. kerran. Graphica Creativan tarkoituksena on tarttua joka kerta eri teemaan tai näkökulmaan ajankohtaisessa kansainvälisessä taidegrafiikassa.

Kokoelmanäyttely: Miltä näyttää aika?
Kuvataidetta Keski-Suomessa 1975–1998
joulukuu 2019 – toukokuu 2020

 Aika näyttää teknisesti monimuotoisemmalta kuin aikaisemmin. Aika näyttää persoonallisilta taiteilijoiltaan, jotka löysivät uusia väyliä tehdä. Aika oli valmis rohkeille kokeiluille ja innovatiivisille aluevaltauksille. Taiteen muodot rikastuivat. Taiteilijat olivat esillä uusien poikkitaiteellisten tekniikoidensa välityksellä entistä moniäänisemmin, innovatiivisemmin ja dynaamisemmin. He myös tekivät aiempaa enemmän yhteistyötä, syntyi erilaisia taiteilijoiden muodostamia ryhmiä ja yhdistyksiä.

Lisätietoja
Leena Lokka, intendentti, puh. 050 542 0527, leena.lokka(at)jkl.fi