Kysymyksiä ja vastauksia Koronavirustilanteen vaikutuksista työllisyyspalveluissa

Työnhakija-asiakkaille

Miten kuntouttavan työtoiminnan tauko vaikuttaa työmarkkinatuen maksamiseen?

Vastaus:

Kuntouttavan työtoiminnan ollessa tauolla, Kelan työmarkkinatukea maksetaan normaalisti ilman kulukorvausta. Työmarkkinatuki-ilmoitukseen tulee merkitä `työtön´, lisätietokenttään voi laittaa esim. ´Korona` tai maininta, että ´työtoimintapaikassa ei järjestetä työtoimintaa´. Tauon aikana työmarkkinatuki-ilmoitukset käsitellään Kelassa manuaalisesti. Käsittelyaika on 1-5 päivää. KELAN ajankohtaista tietoa henkilöasiakkaille:

Peritäänkö tauon aikana maksettuja kuntouttavan työtoiminnan matkakorvauksia takaisin?

Vastaus:

Tauon aikana maksettuja matkakorvauksia ei peritä takaisin.

Asiakasprosessini on kesken työkyvynarviointi -palveluissa ja sovittuja käyntiaikoja on peruutettu. Missä vaiheessa pääsen sovittuihin palveluihin ja miten prosessi jatkuu?

Vastaus:

Kaikki kasvokkain tapahtuva asiakaspalvelu on Työllisyyspalveluissa keskeytetty ja ajat on peruttu. Tämä koskee myös työkyvynarviointiin liittyviä tapaamisia. Asiakastapaamiset jatkuvat heti, kun se on Korona -rajoitteiden osalta mahdollista ja asiakkaisiin ollaan yhteydessä peruuntuneiden ja uusien aikojen osalta. Kontaktoimme asiakkaita myös itse puhelimitse rajoitusten ollessa voimassa. Mikäli omasta tilanteesta on kysyttävää tai kerrottavaa, niin työkykykoordinaattoreihin voi olla yhteydessä puhelimitse ja sähköpostilla. Yhteystiedot: Työkykykoordinaattori Jarkko Keronen puh 050 569 7173 jarkko.keronen@jyvaskyla.fi ja Suvi Piesala 050 4431838 suvi.piesala@jyvaskyla.fi Kauttamme voi jättää myös soittopyyntöjä psykologille ja terveydenhoitajalle mikäli asianne koskee heidän palveluja.

Jos minulle on sovittu tapaamisaika palveluohjaajalle, peruuntuuko aika koronaepidemian takia?

Vastaus:

Kasvokkain tapaamisia ei valitettavasti voida järjestää koronaepidemian takia 31.5.20 asti, mutta puhelinyhteydessä pyritään hoitamaan asiakasyhteistyötä. Palveluohjaajat pyrkivät sopimaan yhteistyöstä jo ennen sovittua aikaa, mutta voit itsekin soittaa omalle työntekijälle ja sopia yhteistyöstä.

Jos en muista, kuka on minun työllisyyspalveluiden työntekijä, mihin voin ottaa yhteyttä?

Vastaus:

Voit käydä katsomassa työntekijöiden yhteystietoja Työllisyyspalveluiden nettisivuilta tai soittaa OPASTIN-numeroon (virka-aikana) p. 014 266 0134.

Olen käynyt työllisyyspalveluissa uraohjauksessa. Voinko jatkaa uraohjausta myös koronaepidemian aikana?

Uraohjausta toteutetaan tällä hetkellä etäpalveluna, puhelimitse ja sähköpostilla. Voit olla yhteydessä omaan ohjaajaasi soittamalla tai sähköpostilla ja sopia ajan joko puhelimitse tai muutoin etäpalveluna toteutettavaan uraohjaukseen. Uraohjaajaan voit ottaa yhteytä myös "pop-up" tyyppisissä kysymyksissä, mikäli kaipaat nopeita vinkkiä ja ajatusten vaihtamista muuttuneessa tilanteessa oman työnhakusi tueksi. Henkilökohtaiset tapaamiset jatkuvat normaalisti, kun tilanne sen taas sallii.

Kaipaan vinkkejä ja tukea työnhakuun, mutta en ole aiemmin käynyt uraohjauksessa. Kuinka pääsen työllisyyspalveluiden asiakkaaksi?

Otamme uusia asiakkaita jatkuvasti vastaan. Aloita soittamalla ma-pe klo 9-15.30 Opastin-palveluumme numeroon 014 266 0134 tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen tyollisyys (at) jyvaskyla.fi; jutellaan, kuinka voimme parhaiten auttaa sinua.

Minut lomautetaan. Mitä minun tulee tehdä?

Lomauttaminen tarkoittaa, että työnteko ja palkanmaksu keskeytyvät väliaikaisesti, mutta työsuhde pysyy muutoin voimassa. Jos sinut lomautetaan, ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä. TE-toimiston sivuilta löydät tarkemmin tietoa, kuinka toimit, kun sinut on lomautettu ja kuinka työnhakijaksi ilmoittautuminen tapahtuu.

Mistä löydän tietoa avoimista työpaikoista?

Olethan huomannut, että maatilat hakevat nyt tuhansia kausityöntekijöitä eri puolilla Suomea? Osalla tiloista on myös majoitusmahdollisuus työntekijöille, joten voit hakeutua töihin kauempaakin. Voit jättää hakemuksesi ja tutustua paikkoihin mm. Töitä Suomesta sekä Maatilalle.fi sivuilla.
 
Avoimia työpaikkoja löydät myös seuraavista hakukanavista:


www.te-palvelut.fi 
www.oikotie.fi
www.duunitori.fi
www.indeed.fi
www.monster.fi
www.kuntarekry.fi
www.valtiolle.fi
www.careerjet.fi
www.rekrytointi.com
 
Lisäksi kannattaa tutustua mm. näiden listattujen henkilöstöpalvelualan yritysten tarjoamiin työmahdollisuuksiin:


www.adecco.fi
www.barona.fi
www.bolt.works
www.eezy.fi
www.eilakaisla.fi
www.go-on.fi
www.manpower.fi
www.nordic.fi
www.rtkhenkilostopalvelu  
www.selekta.fi
www.sihti.fi
www.sol.fi
www.staffpoint.fi
www.studentwork.fi
www.henkilostoasiantuntijat.fi  
www.workpower.fi

Yrityksille

Joudun lomauttamaan työntekijöitäni, kuinka minun tulee toimia?

Lomauttamisesta löydät päivitettyä tietoa TE-palveluiden sivuilta.

Joudun lomauttamaan työntekijän, jonka työsuhteeseen on myönnetty Jyväskylä-lisää. Kuinka keskeytän Jyväskylä-lisän?

Voit keskeyttää Jyväskylä-lisän tilapäisesti, mikäli olet lomauttamassa työntekijän, jonka työsuhteeseen kuntalisää on myönnetty. Keskeytys tapahtuu ilmoittamalla asiasta sähköpostitse työllisyyspalveluihin Elina Nergille, elina.nerg@jyvaskyla.fi Laita sähköpostiin lomautuksen arvioitu kesto sekä päättymispäivä, jos se on tiedossa. Jyväskylä-lisän enimmäisaika ei kulu tilapäisen keskeytyksen aikana. Jos lomautus päättyy tukijakson kuluessa, ilmoita asiasta työllisyyspalveluihin ja Jyväskylä-lisän maksamista jatketaan keskeytyksen päätyttyä tukijakson loppuun saakka. Mikäli haluat hakea Jyväskylä-lisälle jatkoa tukijakson päätyttyä tilapäisen keskeytyksen pituiselle ajanjaksolle, sinun tulee toimittaa uusi Jyväskylä-lisähakemus kahden kuukauden sisällä tukijakson päättymisestä. Hakemukseen laitetaan liitteeksi kopio työsopimuksesta sekä mahdollisesta palkkatukipäätöksestä. Tästä löydät Jyväskylä-lisän hakuohjeet.

Joudun lomauttamassa työntekijän, jonka työsuhteeseen on myönnetty palkkatukea. Voinko keskeyttää tilapäisesti palkkatuen?

Keha-keskuksen sivuilta/Starttirahan ja palkkatuen maksatuksen usein kysytyt kysymykset-dokumentista löydät tietoa, kuinka voit keskeyttää palkkatuen tilapäisesti.

Koronavirusepidemia on vaikuttanut haitallisesti yritykseni liiketoimintaan. Mistä saan apua tilanteessani?

Business Jyväskylän sivuilta löydät tietoa koronaviruksen aiheuttamassa erityistilanteessa. Sivulta löydät mm. tarkistuslistan asioista, joita sinun kannattaa huomioida tässä tilanteessa. Business Jyväskylän yrityspalvelut auttavat alueen yrittäjiä yritysneuvonnan palvelunumerossa 014 266 0138. Numeroon voi soittaa arkisin klo 8-18. Täältä löydät lisätietoja myös muista alueen yrityksiä koronaepidemian aikana tukevista toimijoista. Myös Yrittäjien sivuille on koottu kattava tietopaketti koronan vaikutuksista yritysten toimintaan.