Ravitsemus

Raskausajan ruokasuositukset

Raskaana olevat ja imettävät naiset sekä pienet lapset ovat muita herkempiä elintarvikkeiden haitta-aineille ja siksi turvallisuusviranomaiset (Evira) antavat rajoituksia joidenkin elintarvikkeiden käytölle.

Evira, Raskausajan ruokasuositukset

Raskaudenaikainen hyvä ravitsemus on tärkeää äidin terveydelle ja turvaa myös sikiön kasvua ja kehitystä. Terveellinen ruokavalio nopeuttaa synnytyksestä toipumista ja tukee imetyksen onnistumista. Monipuolista ruokaa syövä, terve raskaana oleva nainen ei tarvitse erityisiä muutoksia ruokavalioonsa.

Täysjyväviljavalmisteet, kasvikset, marjat ja hedelmät muodostavat ruokavalion perustan. Liha ja kala sekä rasvattomat maitovalmisteet täydentävät kokonaisuutta. Kasvimargariinia ja öljyä käytetään kohtuullinen määrä pehmeiden rasvojen saannin turvaamiseksi.

Monipuolinen ruokavalio raskauden ja imetyksen aikana on hyödyksi lapsen allergioiden ehkäisyssä. Myös maitohappobakteerien käytöllä voi olla hyödyllisiä vaikutuksia allergioiden ehkäisyssä.

Alkuraskauden pahoinvointiin kannattaa kokeilla pieniä, tiheitä aterioita ja viileitä ruokia. Kovin mausteisia ja rasvaisia ruokia on hyvä välttää.

Raskausajan vitamiinilisät

Kaikille raskaana oleville suositellaan foolihappo- ja D-vitamiinilisää. Foolihappovalmisteen käyttö (400 µg/vrk) aloitetaan raskautta suunniteltaessa ja jatketaan 12. raskausviikon loppuun. D-vitamiinivalmistetta (10 µg/vrk) käytetään koko raskauden ja imetyksen ajan ympäri vuoden.

Kalanmaksaöljyä tai muita A-vitamiinia sisältäviä vitamiini- tai rohdosvalmisteita ei suositella raskauden aikana mahdollisten haittavaikutusten takia.
Ravintoa täydennetään tarvittaessa yksilöllisesti rauta-,kalsium- tai jodivalmisteella neuvolasta annettujen ohjeiden mukaan.

 

 

Raskausajan ruokasuositukset

Raskaana olevat ja imettävät naiset sekä pienet lapset ovat muita herkempiä elintarvikkeiden haitta-aineille ja siksi turvallisuusviranomaiset (Evira) antavat rajoituksia joidenkin elintarvikkeiden käytölle.

Evira, Raskausajan ruokasuositukset