Liikunta ja lepo

Terve koululainen-sivustolla enemmän liikunnan hyödyistä, toimintakyvyn ja taitojen kehittymisestä ja ylläpitämisestä ja fyysisestä aktiivisuudesta

sekä tarkempaa tietoa alakoululaisen ja yläkoululaisen unesta, levosta ja rentoutumisesta.

Liikunta

Viisaiden ruokavalintojen lisäksi liikunta ja riittävä määrä unta pitävät koululaisen pirteänä ja iloisena.

Kouluikäisten liikuntasuositusten mukaan alakoululaisten tulee liikkua vähintään 2 tuntia ja yläkoululaisten 1-1½ tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Liikunnan ei tarvitse olla pitkäkestoista, vaan lyhyet ja toiminnalliset 10-15 minuutin tuokiot pitkin päivää riittävät. Koululaisen päivän liikunta koostuu mm. koulumatkoista, koululiikunnasta, välituntiliikunnasta ja vapaa-ajan liikunnasta.

Yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää ja ruutuaikaa viihdemedian ääressä saa olla korkeintaan kaksi tuntia.

 

Uni ja lepo

Kasvavalle lapselle ja nuorelle riittävä uni on erityisen tärkeää. Kouluikäisen lapsen ja nuoren unentarve on keskimäärin 9-10 tuntia yössä, mutta kasvun aikana unentarve kuitenkin lisääntyy.

Säännölliset nukkumaanmenoajat auttavat ylläpitämään unirytmiä. Vanhempien on hyvä olla määrätietoisia ja johdonmukaisia koululaisensa nukkumiseen liittyvissä asioissa. Kun koululainen noudattaa säännöllistä rytmiä myös viikonloppuisin niin arkipäivinä on helpompi herätä. Viikonlopun nukkumaanmeno ja heräämisaika eivät sen vuoksi saisi merkittävästi erota arjen rytmistä.

Rauhallisen yöunen takaamiseksi koululaisella tulisi olla koulun ja harrastusten lisäksi aikaa myös pelkkään oleiluun, ilman kiirettä ja aikataulua. Lisäksi rauhoittuminen ajoissa illalla ennen nukkumaanmenoa sekä tutut iltarutiinit auttavat turvaamaan hyvän yöunen.

Liikunta on unen kannalta erittäin tärkeää. Rasittavaa liikuntaa on hyvä välttää vähintään kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, jotta keho ehtii palautua ja uni on rauhallista.

Terve koululainen-sivustolla enemmän liikunnan hyödyistä, toimintakyvyn ja taitojen kehittymisestä ja ylläpitämisestä ja fyysisestä aktiivisuudesta

sekä tarkempaa tietoa alakoululaisen ja yläkoululaisen unesta, levosta ja rentoutumisesta.

Asiasanat: