Vinkkejä markkinointiin

Tapahtuman markkinointi kohdistetaan yleisölle ja tapahtumassa kävijöille sekä yritysyhteistyökumppaneille. Tässä auttaa kohderyhmän kartoittaminen etukäteen. Kartoituksen avulla voidaan valita markkinointikanavat halutulle kohderyhmälle. Tiedottaminen kohdistetaan erilaisille tiedotusvälineille ja sen kautta tavoitetaan myös ne viranomaiset, jotka jäävät ilmoitus- ja lupamenettelyjen ulkopuolelle.

Tapahtuman markkinointi kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen tapahtumaa ja sitä tulee jatkaa aina tapahtuman alusta loppuun saakka ja mielellään myös tapahtuman jälkeenkin. Perusteellisesti tehdyllä markkinointi- ja tiedotussuunnitelmalla tavoittaa laajemman yleisön ja hyvä suunnitelma helpottaa varsinkin tapahtuman lähestyessä, jolloin tiedotus ei jää tapahtumakiireiden vuoksi vajaaksi.

Tiedotus- ja markkinointikeinoja

  • Mediatiedotteet (lyhyt kuvaus tapahtumasta ja yhteystiedot)
  • Sosiaalinen media
  • Mainokset lehdissä, radiossa, tv:ssä
  • Kadunvarsimainokset, flyerit, banderollit yms. kaupungilla
  • Tapahtumakalenterit netissä (kaupungin tapahtumakalenteri, Keskisuomalainen, Suur-Jyväskylän Lehti) 
  • Julisteet kaupungin ilmoitustauluilla
  • Esitteet
  • Kutsukirjeet
  • Erilaiset tempaukset
  • Tiedotustilaisuus

Markkinointiin, erityisesti sosiaalisen median kanavissa,  voi kysyä apua myös Visit Jyväskylä – matkailuneuvonnasta: https://visitjyvaskyla.fi/, matkailu (at) jkl.fi