Keski-Suomen pelastuslaitos -liikelaitos 2019
Toiminta-ajatus ja toiminnan kuvaus
Keski-Suomen pelastuslaitos tuottaa alueen ihmisille ja yrityksille korkeatasoiset pelastustoimen palvelut onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja antaa nopeaa ja tuloksellista apua onnettomuustilanteissa kaikissa olosuhteissa.
Pelastustoimen palvelujen palvelutasosta on säädetty pelastuslain 28–29 §:ssä (Pelastuslaki 379/2011). Ensihoidon palvelutasopäätös on hyväksytty Keski-Suomen sairaanhoitopiirin valtuustossa 8.12.2017. Pelastustoimen palvelutason tulee vastata paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia. Palvelutasopäätöstä toteutetaan pelastuslaitoksen vuosittain tarkistettavalla talousarviolla. Pelastustoimen riskinarvion ja palvelutasopäätösten valtakunnalliset laadintaohjeet ovat uudistumassa vuoden 2018 lopussa osana pelastustoimen uudistusta. Pelastustoimen järjestelmä on muuttumassa 1.1.2020 alkaen ja samoin rahoitusjärjestelyt, mikäli maakuntauudistus etenee suunnitellusti.
Ydinprosesseista onnettomuuksien ehkäisyn ja varautumisen roolit ovat korostumassa (kuva 1). Pelastuslaitoksen oman toiminnan varmistamiseen häiriötilanteissa on kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota. Keski-Suomen pelastuslaitos tuottaa korkeatasoista ja kustannustehokasta ensihoitopalvelua potilaan parhaaksi. Maakuntauudistuksen valmistelut sekä valtiolta maakunnan hoidettavaksi siirtyvä maakunnan yhteisen varautumisen tuki sekä kuntien varautumisen tuki edellyttävät lisäresursointia. Viestinnän onnistuminen muutoksessa on keskeistä. Tukiprosesseissa toimialan ja viranomaisten yhteisten ICT-järjestelmien käyttöönotto edellyttää pelastuslaitokselta merkittäviä taloudellisia panostuksia tila- ja tietoturvallisuuden parantamiseen. Kyberuhkat edellyttävät parempaa tietoturvaa.
Kuva. Pelastuslaitoksen prosessikartta auttaa hahmottamaan kokonaiskuvan ja esittelee organisaation ydinprosessit
Valtuustoon nähden sitovat tavoitteet
Taloudelliset tavoitteet
TP | TA+M | TA | Muutos 2018 - 2019 | |||
1 000 euroa | 2017 | 2018 | 2019 | euroa | % | |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | -618,2 | -2 176,9 | -1 623,0 | 553,9 | -25,4 % |
Toiminnalliset tavoitteet
Toiminnallisten tavoitteiden toteutumista seurataan kuukausittain ja niistä raportoidaan myös sisäisesti kuukausittain.
Onnettomuuksien ehkäisy
1. Noudatetaan erikseen vahvistettavaa, pelastuslain 79 § mukaista ja riskien arviointiin perustuvaa valvontasuunnitelmaa, jossa on määritelty vuonna 2019 tarkastusvuorossa olevien kohteiden palotarkastukset sekä muut valvontatoimenpiteet.
2. Turvallisuusviestinnässä otetaan huomioon valvonta- ja onnettomuustiedot sekä asiakasryhmien tarpeet Keski-Suomen pelastuslaitoksen turvallisuusviestinnän toimintasuunnitelma – asiakirjassa tarkemmin kuvatulla tavalla.
Pelastustoiminta
3. Kiireelliset pelastustehtävät kyetään aloittamaan riskiluokittain niille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Keskimääräinen pelastustoiminnan toimintavalmiusaikatavoite on 13 minuuttia. Yksityiskohtaisempina mittareina käytetään tavoitteen täyttymisprosenttia (tavoite on vähintään 50 %) sekä mediaaniaikaa riskiluokittain.
I riskiluokan riskiruuduissa pelastuslaitoksen ensimmäisen yksikön tulee tavoittaa riskiruudut 6 minuutin kuluessa ja tehokkaan pelastustoiminnan alkaa 11 minuutissa (vähintään vahvuudella 1+3). Pelastusjoukkueen tulee olla paikalla 20 minuutissa.
II riskiluokan riskiruuduissa pelastuslaitoksen ensimmäisen yksikön tulee tavoittaa riskiruudut 10 minuutin kuluessa ja tehokkaan pelastustoiminnan alkaa 14 minuutissa (vähintään vahvuudella 1+3). Pelastusjoukkueen tulee olla paikalla 30 minuutissa.
III riskiluokan riskiruuduissa pelastuslaitoksen ensimmäisen yksikön tulee tavoittaa riskiruudut 20 minuutin kuluessa ja tehokkaan pelastustoiminnan alkaa 22 minuutissa (vähintään vahvuudella 1+3). Pelastusjoukkueen tulee olla paikalla 30 minuutissa.
IV riskiluokan riskiruuduissa pelastuslaitoksen ensimmäisen yksikön tulee tavoittaa riskiruudut 36 minuutin kuluessa ja tehokkaan pelastustoiminnan alkaa 38 minuutissa (vähintään vahvuudella 1+3). Pelastusjoukkueen tulee olla paikalla 40 minuutissa.
Riskiluokan ruutujen jakautuma Keski-Suomessa vuoden 2016 vuoden lopussa on esitetty alla olevassa taulukossa:
Varautuminen ja väestönsuojelu
4. Keski-Suomen pelastuslaitos toteuttaa yhteistyötä kuntien ja yhteistyöviranomaisten kanssa valmiussuunnittelussa, erilaisissa harjoituksissa ja erityis- ja häiriötilanteiden johtamistoiminnassa. Keski-Suomen pelastuslaitos kehittää oman toiminnan jatkuvuuden hallintaa Suomen kansallisen riskiarvion uhkia vastaan toteuttaen osaltaan yhteiskunnan turvallisuusstrategian päämääriä. Pelastuslaitos osallistuu aktiivisesti Keski-Suomen maakunnan alueella toimivan valmiustoimikunnan sihteeristön toimintaan.
Strategiaa toteuttavat kehittämistoimenpiteet
Keski-Suomen pelastuslaitoksen kehittämishankkeet:
1. Maakunnalliseen yhteistoimintaan valmistautuminen
Keski-Suomen pelastuslaitos osallistuu aktiivisesti vuonna 2019 aloittavan maakunnallisen pelastustoimen valmisteluihin osana muuta maakunnallista valmistelutyötä. Maakunta-SOTE –uudistusta on mallinnettu ja tiivistä pohjatyötä tehty yhdessä kaikkien uuteen järjestelmään liittyvien tahojen kanssa: Keski-Suomen liitto, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, ELY-keskus, Työ- ja elinkeinokeskus, sekä muut toimijat. Vuosi 2019 tulee olemaan ratkaisevaa valmisteluaikaa, jotta maakunnallinen pelastustoimi voi aloittaa toimintansa vuoden 2020 alusta.
2. Pelastustoimen ja kuntien jatkuvuudenhallinnan kehittäminen
Pelastustoimen ja kuntien jatkuvuuden hallintaa tullaan kehittämään mm. varautumisen ja häiriötilanteiden hallinnan suunnittelun tehostamisella kuntien ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Pelastustoimen omaa varautumista kehitetään mm. Kalustohankinnoilla, jotka käsittävät varavoimakoneiden hankintaa johtamisalueille sekä varavoimasyötön mahdollistamista niille paloasemille, joilla varavoimakonetta ei ole. Lisäksi toiminta-alueille hankitaan suojavarusteita ja siirrettäviä polttoainesäiliöitä turvaamaan omaa toimintaamme häiriö- ja poikkeusoloissa.
3. Monitoimiyksikkömallin toiminnan kehittäminen
Monitoimiyksikön tarkoitus on hyödyntää ensihoidon ja pelastustoimen osaamista samassa yksikössä joka mahdollistaa monipuoliset palvelut nopeasti alueen asukkaille. Monitoimiyksikkö aloitti toimintansa Muuramen toiminta-alueella 1.5.2017 ja siitä saadut kokemukset ovat olleet hyviä. Monitoimiyksikkö toimintamallia laajennetaan Karstulaan ja Laukaaseen vuoden 2019 aikana.
4. Tietoturvallisuuden parantaminen
Pelastuslaitoksen tietojärjestelmissä ja sen hallinnoimissa tiloissa havaittujen puutteiden korjaamiseksi on perustettu ICT-ryhmä, jonka tehtävä on kartoittaa tietojärjestelmätarpeet ja ottaa huomioon myös valtakunnalliset pelastusalan hankkeet. ICT-ryhmä on tehnyt vuoden 2019 talousarvioon kalustohankintoja tietoturvallisuuden kehittämiseksi vaaditulle tasolle. Kalustohankinnat mahdollistavat tulevien kenttäjohtamisjärjestelmien ja viranomaisten (TUVE) sekä (ERICA) järjestelmien ottamisen pelastuslaitoksen käyttöön. Myös tietoturvakoulutusta ja ohjeistusta lisätään vuoden 2019 aikana. Lisäksi henkilöstölle tehtävät turvallisuusselvitykset toteutetaan suunnitelmallisesti niin vakinaisen kuin sopimushenkilöstön osalta.
Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
Hälytysjärjestelmien haavoittuvuus pitkittyvien sähkökatkojen aikana, sekä ajoneuvojen ja muun kaluston rikkoutuminen muodostavat riskin Pelastuslaitoksen perustehtävän sujuvalle toteuttamiselle. Toimitilojen välttämättömät ja ennakoimattomat korjaustarpeet ovat riski määrärahojen riittävyydelle, sekä henkilöstön työkyvylle. Merkittäviä riskejä pelastuslaitokselle ovat sopimusriskit sekä jatkuvuus poikkeusoloissa. Henkilöstöriskiksi on tunnistettu henkilöstön saatavuus hälytystehtäviin, erityisesti päivälähtöihin pienissä kunnissa. Lisäksi on tunnistettu seuraavia riskejä: Avainhenkilöriippuvuus, tieto-ja viestintäjärjestelmien riskit sekä henkilöriskit. Riskien hallintakeinoja ovat mm. pelastuslaitoksen prosessien kuvaaminen ja selkiyttäminen sekä henkilöstölle tehtävät turvallisuusselvitykset.
Keski-Suomen pelastuslaitos -liikelaitoksen tuloslaskelma
TP | TA+M | TA | Muutos 2018 - 2019 | |||
1 000 euroa | 2017 | 2018 | 2019 | euroa | % | |
Liikevaihto | 27 387,9 | 27 411,1 | 29 573,8 | 2 162,7 | 7,9 % | |
Liiketoiminnan muut tuotot | 51,5 | 8,0 | 43,1 | 35,0 | 435,6 % | |
Tuet ja avustukset | 3 168,8 | 3 234,0 | 3 780,0 | 546,1 | 16,9 % | |
Materiaalit ja palvelut | -6 140,8 | -5 973,3 | -6 237,7 | -264,3 | 4,4 % | |
Aineet, tarvikkeet ja tavarat | -1 881,1 | -1 769,5 | -1 849,7 | -80,2 | 4,5 % | |
Palvelujen ostot | -4 259,7 | -4 203,9 | -4 387,9 | -184,1 | 4,4 % | |
Henkilöstökulut | -19 031,4 | -19 555,6 | -21 185,7 | -1 630,1 | 8,3 % | |
Palkat ja palkkiot | -15 309,2 | -15 970,9 | -17 411,5 | -1 440,6 | 9,0 % | |
Henkilösivukulut | -3 722,2 | -3 584,7 | -3 774,2 | -189,5 | 5,3 % | |
Poistot ja arvonalentumiset | -1 449,8 | -1 733,2 | -1 703,7 | 29,5 | -1,7 % | |
Liiketoiminnan muut kulut | -4 605,2 | -5 559,6 | -5 881,5 | -321,9 | 5,8 % | |
Liikeylijäämä (-alijäämä) | -618,9 | -2 168,7 | -1 611,7 | 557,0 | -25,7 % | |
Rahoitustuotot ja -kulut | 0,7 | -8,2 | -11,3 | -3,1 | 37,9 % | |
Muut rahoitustuotot | 1,2 | 0,5 | 0,5 | 0,0 | 0,0 % | |
Muut rahoituskulut | -0,5 | -8,7 | -11,8 | -3,1 | 35,7 % | |
Ylijäämä (alijäämä) ennen satunnaisia eriä | -618,2 | -2 176,9 | -1 623,0 | 553,9 | -25,4 % | |
Ylijäämä (alijäämä) ennen varauksia | -618,2 | -2 176,9 | -1 623,0 | 553,9 | -25,4 % | |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | -618,2 | -2 176,9 | -1 623,0 | 553,9 | -25,4 % | |
Toimintatulot | 30 608,2 | 30 653,1 | 33 396,9 | 2 743,8 | 9,0 % | |
Toimintamenot | -29 777,3 | -31 088,6 | -33 304,9 | -2 216,3 | 7,1 % | |
Toimintakate | 830,9 | -435,5 | 92,0 | 527,5 | -121,1 % | |
Kumulatiivinen ylijäämä (alijäämä) | 3 799,8 | 1 622,9 | -0,1 | -1 623,0 | -100,0 % | |
TULOSLASKELMA VUOSILLE 2019 - 2023 | ||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Liikevaihto | 29 573,8 | 30 881,2 | 31 637,8 | 32 355,6 | 33 089,3 | |
Liiketoiminnan muut tuotot | 43,1 | 53,1 | 53,2 | 53,2 | 53,2 | |
Tuet ja avustukset kunnalta | 3 780,0 | 3 816,3 | 3 842,7 | 3 869,4 | 3 896,2 | |
Materiaalit ja palvelut | -6 237,7 | -6 230,1 | -6 343,4 | -6 454,3 | -6 567,8 | |
Aineet, tarvikkeet ja tavarat | -1 849,7 | -1 842,1 | -1 867,5 | -1 898,8 | -1 930,8 | |
Palvelujen ostot | -4 387,9 | -4 387,9 | -4 475,9 | -4 555,4 | -4 637,0 | |
Henkilöstökulut | -21 185,7 | -21 334,2 | -21 760,8 | -22 196,1 | -22 640,0 | |
Palkat ja palkkiot | -17 411,5 | -17 531,5 | -17 882,1 | -18 239,8 | -18 604,6 | |
Henkilösivukulut | -3 774,2 | -3 802,6 | -3 878,7 | -3 956,3 | -4 035,4 | |
Poistot ja arvonalentumiset | -1 703,7 | -1 226,1 | -1 324,8 | -1 313,4 | -1 284,3 | |
Liiketoiminnan muut kulut | -5 881,5 | -5 969,7 | -6 159,4 | -6 340,1 | -6 404,2 | |
Liikeylijäämä (-alijäämä) | -1 611,7 | -9,4 | -54,8 | -25,7 | 142,4 | |
Rahoitustuotot ja -kulut | -11,3 | -13,2 | -13,3 | -13,3 | -13,3 | |
Muut rahoitustuotot | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
Muut rahoituskulut | -11,8 | -13,7 | -13,8 | -13,8 | -13,8 | |
Ylijäämä (alijäämä) ennen satunnaisia eriä | -1 623,0 | -22,6 | -68,0 | -39,0 | 129,1 | |
Ylijäämä (alijäämä) ennen varauksia | -1 623,0 | -22,6 | -68,0 | -39,0 | 129,2 | |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | -1 623,0 | -22,6 | -68,0 | -39,0 | 129,2 | |
Toimintatulot | 33 396,9 | 34 750,6 | 35 533,7 | 36 278,1 | 37 038,7 | |
Toimintamenot | -33 304,9 | -33 533,9 | -34 263,6 | -34 990,4 | -35 612,0 | |
Toimintakate | 92,0 | 1 216,7 | 1 270,1 | 1 287,7 | 1 426,7 | |
Kumulatiivinen ylijäämä (alijäämä) | -0,1 | -22,7 | -90,7 | -129,6 | -0,4 |
Keski-Suomen pelastuslaitos -liikelaitoksen rahoituslaskelma
TP | TA+M | TA | Muutos 2018 - 2019 | |||
1 000 euroa | 2017 | 2018 | 2019 | euroa | % | |
Toiminnan rahavirta | 786,1 | -443,7 | 80,7 | 524,4 | -118,2 % | |
Liikeylijäämä (-alijäämä) | -618,9 | -2 168,7 | -1 611,7 | 557,0 | -25,7 % | |
Poistot ja arvonalentumiset | 1 449,8 | 1 733,2 | 1 703,7 | -29,5 | -1,7 % | |
Rahoitustuotot ja -kulut | 0,7 | -8,2 | -11,3 | -3,1 | 37,9 % | |
Tulorahoituksen korjauserät | -45,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 % | |
Investointien rahavirta | -864,3 | -1 120,0 | -1 341,7 | -221,7 | 19,8 % | |
Investointimenot | -909,7 | -1 931,8 | -1 931,7 | 0,1 | 0,0 % | |
Rahoitusosuudet investointimenoihin | 0,0 | 590,0 | 590,0 | 0,0 | 0,0 % | |
Pysyvien vastaavien hyödykkeiden luovut | 45,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 % | |
Toiminnan ja investointien rahavirta | -78,1 | -1 563,7 | -1 261,0 | 302,7 | -19,4 % | |
Rahoituksen rahavirta | ||||||
Oman pääoman muutokset | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 % | |
Muut maksuvalmiuden muutokset | 78,1 | 1 563,7 | 1 261,1 | -302,6 | -19,4 % | |
Saamisten muutos kunnalta | -16,7 | |||||
Saamisten muutos muilta | -215,6 | |||||
Korottomien velkojen muutos kunnalta | 310,5 | |||||
Rahoituksen rahavirta | 78,1 | 1 563,7 | 1 261,1 | -302,6 | -19,4 % | |
Rahavarojen muutos | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,0 % | |
RAHOITUSLASKELMA VUOSILLE 2019 - 2023 | ||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Toiminnan rahavirta | 80,7 | 1 205,4 | 1 256,9 | 1 274,4 | 1 413,4 | |
Liikeylijäämä (-alijäämä) | -1 611,7 | -9,4 | -54,8 | -25,7 | 142,4 | |
Poistot ja arvonalentumiset | 1 703,7 | 1 226,1 | 1 324,8 | 1 313,4 | 1 284,3 | |
Rahoitustuotot ja -kulut | -11,3 | -11,3 | -13,2 | -13,3 | -13,3 | |
Tulorahoituksen korjauserät | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Investointien rahavirta | -1 341,7 | -1 375,4 | -1 031,0 | -1 048,0 | -1 133,0 | |
Investointimenot | -1 931,7 | -1 965,4 | -1 163,0 | -1 180,0 | -1 265,0 | |
Rahoitusosuudet investointimenoihin | 590,0 | 590,0 | 132,0 | 132,0 | 132,0 | |
Toiminnan ja investointien rahavirta | -1 261,0 | -169,9 | 225,9 | 226,4 | 280,4 | |
Rahoituksen rahavirta | ||||||
Muut maksuvalmiuden muutokset | 1 261,1 | 169,9 | -225,9 | -226,4 | -280,4 | |
Rahoituksen rahavirta | 1 261,1 | 169,9 | -225,9 | -226,4 | -280,4 | |
Rahavarojen muutos | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Tunnusluvut ja mittarit
TA | TA | |
2018 | 2019 | |
Tehokkuus, taloudellisuus: | ||
Palokunta saavuttaa väestöstä | ||
6 min. hälytyksestä | 104 700 (38 %) | 104 700 (38 %) |
10 min. hälytyksestä | 217 000 (79 %) | 217 000 (79 %) |
20 min. hälytyksestä | 262 400 (93 %) | 262 400 (93 %) |
30 min. hälytyksestä | 272 600 (99 %) | 273 400 (99 %) |
Laajuustiedot: | ||
Maa pinta-ala (km²) | 16 704 | 16 704 |
Sisävesi (km²) | 3 245 | 3 245 |
Väkiluku | 276 126 | 275 741 |
Väestöntiheys (as/km²) | 17 | |
Valvontakohteiden määrä | 116 000 | 116 000 |
Tarkastuskäynnit yhteensä | 3 000 | 3 000 |
Asiakirjavalvonta yhteensä | 9 000 | 18 000 |
Voimavarat: | ||
Vakinainen henkilöstö | 308 | 313 |
VPK- ja sivutoiminen henkilöstö | 1 000 | 1 000 |
Paloasemien lukumäärä | 47 | 47 |
Ajoneuvot/veneet | 234 | 234 |
Ambulansseja | 23 | 23 |
Pelastuslaitoksen kuntien maksuosuudet vuodelle 2019
Asukas- luku 31.12.2017 | Maksu- osuus TAE 2018 (€) | Maksu- osuus TAE 2019 (€) | Muutos 2018-2019 (€) | Muutos 2018-2019 (%) | |
Hankasalmi | 5019 | 396 685 | 400 983 | 4 298 | 1,1 % |
Jyväskylä | 140188 | 10 677 252 | 11 200 027 | 522 775 | 4,9 % |
Laukaa | 18978 | 1 459 486 | 1 516 208 | 56 722 | 3,9 % |
Muurame | 10097 | 765 134 | 806 679 | 41 545 | 5,4 % |
Petäjävesi | 3920 | 306 054 | 313 180 | 7 127 | 2,3 % |
Toivakka | 2384 | 187 187 | 190 465 | 3 278 | 1,8 % |
Uurainen | 3747 | 285 435 | 299 359 | 13 924 | 4,9 % |
Jyväskylän seutukunta | 184 333 | 14 077 231 | 14 726 900 | 649 668 | 4,6 % |
Joutsa | 4567 | 359 371 | 364 871 | 5 500 | 1,5 % |
Luhanka | 734 | 58 164 | 58 641 | 477 | 0,8 % |
Joutsan seutukunta | 5 301 | 417 535 | 423 512 | 5 978 | 1,4 % |
Keuruu | 9919 | 768 750 | 792 458 | 23 708 | 3,1 % |
Multia | 1636 | 127 945 | 130 705 | 2 759 | 2,2 % |
Keuruun seutukunta | 11 555 | 896 695 | 923 163 | 26 467 | 3,0 % |
Jämsä | 20877 | 1 635 594 | 1 667 924 | 32 331 | 2,0 % |
Kuhmoinen | 2252 | 175 954 | 179 919 | 3 965 | 2,3 % |
Jämsän seutukunta | 23 129 | 1 811 548 | 1 847 843 | 36 295 | 2,0 % |
Konnevesi | 2748 | 212 037 | 219 546 | 7 509 | 3,5 % |
Äänekoski | 19144 | 1 490 030 | 1 529 470 | 39 440 | 2,6 % |
Äänekosken seutukunta | 21 892 | 1 702 067 | 1 749 016 | 46 949 | 2,8 % |
Kannonkoski | 1408 | 110 404 | 112 489 | 2 085 | 1,9 % |
Karstula | 4146 | 325 826 | 331 236 | 5 410 | 1,7 % |
Kinnula | 1656 | 130 715 | 132 303 | 1 587 | 1,2 % |
Kivijärvi | 1132 | 89 323 | 90 439 | 1 115 | 1,2 % |
Kyyjärvi | 1352 | 105 249 | 108 015 | 2 766 | 2,6 % |
Pihtipudas | 4127 | 323 672 | 329 718 | 6 046 | 1,9 % |
Saarijärvi | 9589 | 745 669 | 766 093 | 20 424 | 2,7 % |
Viitasaari | 6411 | 508 243 | 512 193 | 3 951 | 0,8 % |
Saarijärven-Viitasaaren seutukunta | 29 821 | 2 339 101 | 2 382 486 | 43 385 | 1,9 % |
Keski-Suomi yhteensä | 276 031 | 21 244 177 | 22 052 920 | 808 743 | 3,8 % |