Hyppää pääsisältöön
Kuva
Näyttely arkiston taustakuva 5
Pääsisältö

1.12.2005 – 5.2.2006. Holvin alagalleria

Joulukuun alussa avautuvassa näyttelyssä Klovnin kyyneleet nähdään Alice Kairan (s. 1913) rakastettuja teoksia Jyväskylän kaupungin taidekokoelmista. Maalausten naivistisessa ilmaisukielessä yhdistyvät lapsuuden fantasiat ja pitkän elämän tuomat kokemukset.

Alice Kairan taiteen käyttövoima on ollut hänen oma elämänsä. Hän kertoo taiteellaan elämänsä tarinaa. Teoksissaan hän kuvaa lapsuuskokemuksiaan ja avioliittojaan avoimesti. Taiteen tekeminen on auttanut häntä selviytymään lapsuuden traumoista

Kaira löysi 1960-luvulla ilmaisukeinon naivistisesta muotokielestä, jolle hän on pysynyt siitä lähtien uskollisena. Taiteilija loi oman symbolisen maailmansa ja ilmaisukielensä, joka on avointa ja rehellistä, mutta sadun tai unien lailla monimerkityksistä. Selkeän yksinkertaisissa kuvissa yksityiskohdat ovat harkittuja ja niillä on tarkoin määritelty paikkansa. Muotojen tietoinen kömpelyys palvelee taiteilijan tarkoitusta.

Lapsena Alice Kaira olisi palavasti halunnut mennä sirkukseen, mutta hänen ankaran uskonnollinen huoltajansa piti paikkaa syntisenä. Sirkuselämästä eksoottisine eläimineen ja klovneineen tuli Kairan taiteen keskeinen teema. Kaira itse samaistui klovnihahmoon. Hänen mielestään jokainen ihminen on pohjimmiltaan klovni, joka ei uskalla näyttää muille todellisia kasvojaan. Kun on aika riisua naamio, sen alta paljastuvat kyyneleet.

Lähteet: Alice Kaira. Paratiisilaiva / Paradisbåten, 1993. Amos Andersonin taidemuseon julkaisuja.
Itkonen Satu, 2003. Tarinankertojat ihmisen asialla ja Klovni keinussa.
Artikkelit Pinx. Maalaustaide Suomessa. Tarinankertojia -teoksessa. Porvoo: Weilin+Göös.
Laulajainen Leena, 1987. Alice Kairan maailma. Helsinki: Otava.

 

Asiasanat:  
taidemuseo
näyttely
arkisto