Suoraan sisältöön
7.12.2017

Ratamon graafikot esillä Galleria Ratamossa

Grafiikanpajatoiminnan 40-vuotisjuhlavuoden aloittaa Ratamon graafikot -näyttely. Grafiikan paja aloitti toimintansa Jyväskylässä vuonna 1978, aluksi Nikolainkulmassa Vapaudenkadulla, sitten Hannikaisenkadulla Halosen talossa. Vuona 2012 toiminta siirtyi Veturitalleille, jossa on tehty grafiikkaa jo 5 vuotta. Grafiikan pajan toimintaan on alusta lähtien kuulunut kurssien järjestäminen, nykyisin tiloissa järjestetään myös kansalaisopiston grafiikan kurssit. Siten myös harrastajat ovat päässeet työskentelemään itsenäisesti grafiikan parissa hankittuaan ensin perustaidot kurssilla. Ratamon graafikot -näyttelyyn saivat osallistua kaikki halukkaat sekä ammatikseen taidegrafiikkaa tekevät että aktiiviset harrastajat.

Näyttelyyn osallistuvat: Tuomas Hallivuo, Tuula Haverinen, Nina Huisman, Naoji Ishiyama, Kaisa Koljonen, Pirjo Luoma, Jyrki Markkanen, Aino-Kaarina Pajari, Ari Puurtinen, Jonna Suurhasko, David Underwood, Rita Vargas ja Iana Vulpe

Tuomas Hallivuo

Aloitin työskentelyni grafiikan pajalla syksyllä 2005. Tein silloin pajalla lopputyötäni Kankaanpään taidekouluun. Asuin viimeisen opiskeluvuoden osittain Jyväskylässä, joten paja tuli minulle tutuksi jo ennen taidegraafikoksi valmistumista 2006. Ensimmäinen kosketukseni taidegrafiikkaan oli vuosina 1992-94, jolloin opiskelin Hyvinkään taidekoulussa. Grafiikankurssit siellä olivat lähinnä tutustumista eri tekniikoihin pintapuolisesti. Enemmän siellä keskityttiin taidemaalaukseen. Kankaanpäässä aloitin taideopinnot vuonna 2002. Halusin oppia muutakin kuin maalausta, joten valitsin pääaineeksi grafiikan. Koulussa kävimme läpi kaikki mahdolliset taidegrafiikan tekniikat, joista syvä- ja kohopaino olivat ja ovat vieläkin eniten omiani. Olen työskennellyt Jyväskylän grafiikan pajalla yhtäjaksoisesti koko taidegraafikko urani ajan.
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/fi/taiteilijat/2920


Monumentti, 2016, kuivaneula, 190x100cm

Tuula Haverinen

Hakeuduin syksyllä 2008 ensimmäisenä eläkepäivänäni kokemaan jotain uutta. Askeleet johdattivat Jyväskylän taidemuseon yleisötyöpajaan. Samaa polkua on tullut tallattua, kansalaisopiston grafiikan kurssit, Luovan valokuvakeskuksen kurssit ja nyttemmin itsenäisemmin pajalla puuhailua. Tällä hetkellä kiinnostaa erityisesti valokuvan ja valotustekniikoiden hyödyntäminen grafiikan yhteydessä-fotografiikka, ImageOn, polymeerigravyyri.
www.itetaide.fi/


Perhonen, 2012, polymeerigravyyri

Nina Huisman

Vuonna 2000 tulin ensimmäisen kerran grafiikanpajalle Hannikaisenkadulle, Markkasen Jyrkin kurssille ja innoistuin heti. Jyrkin kurssien lisäksi kävin myös Pajarin Aino-Kaarinan carborundum-kursseilla. Sitten taidegrafiikan aktiivinen tekeminen jäi taka-alalle noin kymmeneksi vuodeksi, jona aikana valmistuin Lahden Muotoiluinstituutista graafiseksi suunnittelijaksi sekä Jyväskylän aikuisopistosta valokuvaajaksi. Into taidegrafiikkaan oli kuitenkin kytenyt taustalla koko ajan ja Jyrkin kursseille uudelleen mentyäni vanha innostus palasi vielä voimakkaampana. Viime vuosina olen käynyt Jyrkin kurssien lisäksi mm. Rita Vargaksen silkkipainon sekä Tuomas Hallivuon kursseilla ja tänä syksynä aloitin kuvataiteen ylemmän AMK:n opinnot Kankaanpäässä, jossa on tarkoitus keskittyä sekä valokuvaan että grafiikkaan sekä niiden yhdistämiseen.
www.ninahuisman.com/


Yksityiskohta teoksesta, etsaus, akvatinta, 2017

Naoji Ishiyama

Opiskelin taidegrafiikkaa taiteen yliopistossa Japanissa.
Minä olen ollut töissä grafiikan pajalla vuodesta 2003.
www.kolumbus.fi/naoji/english.htm


UNTITLED, with BEGINNING, 15,9cm, 2017, kuivaneula, lyijykynä, 78x108cm

Kaisa Koljonen

Olen työskennellyt grafiikanpaja Ratamolla nyt lähes vuoden. Tieni grafiikan pariin kävi koulutukseni kautta. Opiskelin Saimaan amk:ssa Imatralla kuvataiteilija Amk -tutkinnon ja valmistuin 2015, jonka jälkeen palasin juurilleni Jyväskylään. Alun perin koulutuksessani minun piti suuntautua maalaukseen, mutta kun maalauksen opettaja näki minun nyhräävän teoksiani 0-kokoa olevilla pensseleillä hän totesi vain, että jos olet maalauksen valitsemassa niin meillä tuollaiset pensselit pistetään silppuriin - niinpä kiinnostuin taidegrafiikasta, missä nyhräys on enemmän tai vähemmän hyväksyttävää. Ennen koulutustani en tiennyt grafiikan tekniikoista mitään, mutta tehtyäni ensimmäisen etsaukseni rakastuin tekniikkaan niin, että päätin suuntautua taidegrafiikkaan. Kaikenlaisia grafiikan tekniikoita on tullut kokeiltua, mutta etsaus on edelleen ylitse muiden ja tekniikassa on jotain jonka avulla pystyn ilmaisemaan asioita, mitä en muilla taidemuodoilla pysty.
www.kaisakoljonen.com/


First Time Here by the Abyss, etsaus, kuivaneula, 2017

Pirjo Luoma

Olen suorittanut taideopinnot Svenska Konstskolan i Nykarleby -oppilaitoksessa vuosina 1985–1987. Sen lisäksi taidehistorian perusopinnot Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksessa 2007 sekä eri taiteen alojen lyhytkursseja Vaasassa, Seinäjoella ja Jyväskylässä. Grafiikan tekemisen olen aloittanut Vaasan Taidegraafikoiden yhdistyksen työpajalla 1990-luvun alussa. Olen osallistunut yhdistyksen yhteisnäyttelyihin vuosina 1993–2011 ja olen edelleen yhdistyksessä jäsenenä. Asuessani Seinäjoella vuodesta 1992 alkaen osallistuin Seinäjoen Seudun Taidegraafikoiden toimintaan ja olin mukana yhdistyksen yhteisnäyttelyissä vuosina 2002–2012. Jyväskylään muuton jälkeen olen osallistunut Jyväskylän taidegraafikoiden kursseille ja työskennellyt työpajalla Harmoniassa vuosina 2010–2011 ja Ratamon työhuoneella vuodesta 2012 alkaen eripituisina jaksoina. Olen käyttänyt erilaisia grafiikan työmenetelmiä, aikaisemmin mm. litografiaa ja nykyään lähinnä kuivaneulaa ja etsausta.


Löytö, etsaus, 2017

Jyrki Markkanen

Aloitin taidegrafiikkaan tutustumisen kurssilla grafiikan pajalla vuonna 1980 kun olin valmistunut Lahden taideteollisen graafiselta osastolta. Paja oli silloin vanhan kaupunginhotellin kellarikerroksessa Vapaudenkadulla. Kurssi oli serigrafiaa, opettajasta en ole varma, ehkäpä Marra Lampi. Jatkoin opiskelua kun paja siirtyi Harmoonitehtaalle, metalligrafiikan opettajina olivat Marjatta Nuoreva ja Tuula Moilanen. Kursseilta siirryin pian pajan käyttäjäksi ja sitten opettajaksi. Vuonna 1985 pidin Harmoniassa ensimmäisen yksityisnäyttelyni. Kaiken kaikkiaan olen opiskellut 20 kurssilla Grafiikan pajalla Luovan valokuvauksen keskuksen kurssit mukaan lukien


Alue Arkisto I, syanotypia ja kumipaino, 2017 32 x 40 cm

Aino-Kaarina Pajari

En liene ainoa graafikko, jolle opettaja on sopivassa tilaisuudessa lausunut nuo kuuluisat sanat: Sinulla on vähän graafisia taipumuksia. Minun tajuntaani tuo asia iskettiin vuonna -75 Kankaanpään taidekoulussa ja siitä alkoi mutkainen ja mäkinen tieni taidegraafikoksi. Tekniikoitani ovat olleet kivilitografia, carborundum ja puupiirros. Jälkimmäinen on vakiintunut ja hioutunut nykyisin käytössä olevaksi menetelmäkseni, joka jaksaa haastaa aina vaan uuteen ja hienoviritteisempään lopputulokseen.

Jyväskylän grafiikan pajalle putosin neljänkympin alkukriisissä 1997 nuoremman ammattimiehen viransijaiseksi, mutkitellen Oulusta. Aluksi tein litografiaa, koska siinä oli paikka vapaana. Sittemmin siirryin tekemään carborundumia, jolla pääsinkin lopulta toteuttamaan Suomen toiseksi suurimman grafiikan teoksen Jyväskylän ammattikorkeakoulun IT-Dynamoon. Joitakin vuosia minulla oli oma työhuone Jyväskylän Kivääritehtaalla, josta luovuin kun muutimme Hovilantien ateljeetaloon. Minusta tuli ns. kotitaiteilija. Grafiikan pajan muutettua Veturitalleille, muutin minäkin työni sinne, koska kotona ei ollut tarpeeksi tilaa kahdelle taiteilijalle ja ateljee jaettiin pääsääntöisesti varasto- ja studiotilaksi.
www.akpajari.com/2017.htm


Maa ja taivas, 2017, puupiirros, 76x107 cm

Ari Puurtinen

Olen grafiikan harrastaja. Aloitin perehtymisen kuvien tekemiseen Grafiikan pajan järjestämillä kursseilla kymmenisen vuotta sitten Halosen talolla. Vuosien mittaan olen osallistunut kursseille, joilla on käsitelty mm. etsausta, kipsivalantaa, puukaiverrusta, neulanreikäkuvausta, fotopolymeeri- ja imageOn -tekniikoita. Koska valokuvaus on ollut minulle jo varhainen harrastus, niin kiinnostus fotopolymeeritekniikkaan on tälle luonnollinen jatke. Näyttelyssä esillä olevat työni ovatkin kaikki fotopolymeerejä.


Toiset meistä laivoja, 2012, polymeerigravyyri

Jonna Suurhasko

Olen työkennellyt vuodesta 2007 kun sain Etelä-Savon taidetoimikunnalta puolen vuoden työskentelyapurahan pajalla työskentelyyn ja asumiseen vierashuoneella. Apurahakauden jälkeen muutin Jyväskylään.
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/fi/taiteilijat/3348

David Underwood

Aloin työskentelemään grafiikan pajalla yli 10 vuotta sitten Galleria Harmonian aikana. Minun lähtökohtani grafiikkaan oli ajatus laajentaa tekniikan ja ilmaisun mahdollisuuksia päätoimintani - figuratiivisen piirustuksen ja maalauksen - lomassa. Ratamossa valmistan kuparilaattoja perinteisiä tekniikkoja käyttäen. Laatoista sitten vedostan monoprinttejä, jokainen on uniikki, mutta kaikissa on tunnistettavia yhteneväisyyksiä muodoissa, rakenteessa ja mahdollisesti teemoissa.


Standing figure, monoprintti kuparilaatalta, etsaus, 29 x 19,5

Rita Vargas

The challenging knowledge required to work with printmaking alchemy is the driving force of my creative process. Inspired by art history, visual culture, position of women in society, the importance of daily routines, belonging landscapes, and how relationships may be portrayed ideally, are the main issues explored through varied techniques such as etching, photogravure, woodcut print, and silkscreen print. Technique conveys my ideas, not the opposite. Litography will be the next step.

www.ritavargas.net/


Aatami ja Eeva, silkkipaino, 2017

Iana Vulpe

Vuodesta 2005 alkaen sain mahdollisuuden työskennellä grafiikan pajassa Hannikaisenkadulla. Käytän harkiten mahdollisuuteni koska grafiikan kokoelmani pyrkivät kasvamaan ja niiden hallinta vaati tilaa ja aikaa. Taiteilijana olen aika hidas ja harkitsen pitkään teoksiani. Vuonna 2012 muutimme uusiin tiloihin ja työskentely jatkuu mukavasti.

Taidegrafiikkaan olen tutustunut kotimassani Moldovassa. Valmistuin taidegrafiikoiksi Taideakatemiassa, Chisinaussa, Moldovan pääkaupungissa. Olen opiskelut myös Itävallassa, Salzburgin Kansainvälisessä Kesäakatemiassa. Kävin myös grafiikkakursseja Jyväskylässä. Minun työskentelytapa on intuitiivinen ja etsivä. Käytän monia metalligrafiikan menetelmiä. Pehmeäpohjaetsaus tekniikkana avaa mahdollisuudet intuitiiviselle etsimiselle, mutta työn kokonaisuuden viimeistelyn avaimet ovat erittäin tärkeät. Taiteellisen työskentelyyni kuuluu myös vesiväri. Kiinnostukseni ovat kasvit. Minua lumoaa kasvien tuoksu ja niiden hauras luonne mätänemiseen asti. Haluan antaa niille uuden elämään taiteeni kautta.
www.ianavulpe.com/


Lehdet, 2016, etsaus, 25x34 cm

Ratamon graafikot
14.12.2017.-7.1.2018
Galleria Ratamo, Veturitallinkatu 6, Jyväskylä
Avoinna ti-su klo 11-18, vapaa pääsy
www.jyvaskyla.fi/ratamo

Anna-Leena Pesonen

Copyright © Jyväskylän kaupunki / Jyväskylän taidemuseo 2017
» Sivun alkuun
Tietoa sivustosta

Taidemuseo Holvi
Kauppakatu 23
PL 165
40101 Jyväskylä
puh. (014) 266 4391
taidemuseo[at]jkl.fi

Grafiikkakeskus / Galleria Ratamo
Veturitallinkatu 6
PL 165
40101 Jyväskylä
puh. (014) 266 4389
ratamo[at]jkl.fi

Taidemuseon toimisto
Vapaudenkatu 28
PL 165
40101 Jyväskylä
puh. (014) 266 4398
taidemuseo[at]jkl.fi